AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.622

kelleners short shift

Hej

Deras short shift kostar bara 3.500.Varför är den så bilig ?Hamann tar 8.000 för en sån och ACS 10.000.
Nån som har kelleners installerat på sin m3?Funkar den bra? Varför är det så stor prisskillnad?

MVH
blitz
Hej dime kolla på uucmotorwerk.com dom har mycke biligare short shift ny evo 3 ska tydligen ska den va mycke bra har den på min m5 e 39
Jag vet de som väntat nu i över 6 mån på sin Evo 3 short shifter ifrån UUC (rykten om både problem med likviditet och underleverantörer). Hamann och ACS är extremt övervärderade och löjligt högt prissatta. Om det är till E46 M3 så skulle jag istället föreslå Rogue Engineering (många kanske känner till Ben Liaw) fast kanske utan WSR (Weighted Selector Rod) men det är en smaksak om man vill installera den eller inte. Dock är det ett h... att installera på E46 M3 då man måste sänka växellådan för att komma åt.

Rogue Engineering: Länk
RE Short Shifter: Länk

/RS2

pierrerules
var får man tag till en e34m5a någon som vet?har kollat över allt hittar inte någon? tacksam för svar mvh pierre

pierrerules:
Länk

RS2
Jag har mailat Rogue Engineering.Jag få se hur mycket de tar för den?Jag måste kolla med BMW vad de tar för instalationen.trode inte att man måste sänka växellådan.
tack
Dime,

Fördelen med RE är att de har behållit original designen fast med bättre material i bussningar och växelspaken så att oljud fortfarande isolerars ifrån växellådan. Det är det främre övre clipset till växelspaks hållaren som sitter så illa till ovanför drivaxeln som gör att man måste sänka lådan någon centimeter för att komma åt. Se bilden nedan. Sen måste man plocka ner katalysatorer, värmesköldar mm så det är inget gör det själv jobb om man inte har tillgång till en riktig lyft.

Länk

/RS2
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kan rekommendera Kelleners short-shift. Dyrast är inte alltid bäst ;) Bra känsla och inga vibrationer i spaken vilket tydligen kan uppkomma på andra märken enl. vissa trådar på www.m5board.com

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Stephan,

Känslan beror på att Kelleners är en modifierad BMW original växelspak och priset beror ibland också på vilka övriga delar som ingår. Vad mer förutom själva växelspaken ingick i ditt short-shift kit ifrån Kelleners?

/RS2
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ingen aning eftersom det var Kellener som monterade det i samband med den övriga operationen. Är förövrigt inte direkt insatt hur det funkar rent tekniskt heller, men funkar gör det ;D

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Stephan,

OK, jag undrade bara eftersom det ingår diverse andra saker (nya bussningar, annan växelarm och växelförare för att behålla geometrin, mm) i några av de andra kiten. På vissa bilar så räcker det med en ny "kortare" växelspak men på de flesta nyare bilar så måste man oftast byta ut alla de andra sakerna också.

/RS2
RS2

Om jag ska köpa RE vad är det jag behöver mera. Räcker det med om jag tar bara Rogue OCTANE SSK - E46 M3.Ingår det bussningar och allt annat som behövs? Har mailat RE men de har inte svarat än. Vad är WSR?
Vad behöver jag från den här listan:
Länk

MVH
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har Kelleners Shortshift på min M3 sedan ca. 8000 mil och hade det även på min M5 i närmare 10 000 mil. Funkar perfekt.
Dime,

Här ser du vad som ingår i Rogue Engineering kitet och allt som du behöver finns med i Octane SSK E46 M3 ($240.00).

Länk

Jag personligen gillar inte WSR (Weighted Selector Rod) men det är en smaksak om man vill installera den eller inte. Här ser du skillnaderna med respektive utan.

Länk
Länk

Tanken bakom WSR är att den extra tyngden ska hjälpa till eftersom det alltid krävs mer kraft med en short shifter oavsett tillverkare. Men jag gillar inte detta eller en tyngre växelspaksknopp eftersom det bara ökar belastningen på länkage och bussningar.

Sedan kan ju även Kelleners vara ett bra alternativ eftersom Johan också har så bra erfarenheter. Dock så vet jag inte vad som ingår i det kitet. Ring och fråga dem!

Johan,

Vet du vad som ingår och vem som tillverkar Kelleners kit?

/RS2

Hej!

Jag har AC Schnitzer`s shortshift. Är mycket nöjd med den.
Skapar stor körgläde och har dessutom en väldigt snygg växelspaksknopp, bonus.

/ Jacob

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har ingen aning om vad som ingår eftersom det installerat kitet. Vet heller inte vem som tillverkar det. För mig räcker det att det funkar bra för att inte säga perfekt och är förhållandevis prisvärt.

Johan, OK, tack ändå.

Dime, RE har nu en track edition version av E46 M3 kitet.

Länk

/RS2
Lyfter tråden. Är det nån som köpt nånting från RE? Hur går man tillväga med betalning, frakt osv. Har aldrig beställt från utlandet nångång
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.