|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sänkt bilen med coilovers, plockade nyligen bort fälgarna och såg att alla däck hade slitits "grymt" mkt vid innerkanten?:( Ska det behöva bli så trotts att man ställt en 4-hjulsinställning direkt efter sänkningen med coilovers. Vad kan man göra för att undvika detta? kan man inte sänka en bil utan att behöva få dessa bieffekter av en sänkning? det blir ganska dålig väghållning plus att dom sliter ju sönder nya däck på noltid? Tips? | |
|
Du ska köra lite innan du gör en hjulinställing Mvh, Robban |
|
|
Ifall man inte har justerbara camberplattor så blir det tyvärr så. Det går att kompensera till stor del med hjälp av Toe in/out. Min "kille" som gjorde satte den till max men inom BMW riktvärden och nu går min bil mycket bättre än innan och sliter inte däck. Köp annars camperplattor så löser sig allt till det perfekta. Sen så skall man som Robban säger köra någon dag innan så att dom sätter sig innan man gör den. |
|
|
Robban! Jag körde ganska mkt innan 4-hjulsinställningen so no problem there, det är inte orsaken.Hur mycket har ni sänkt era kärror? Har nu höjt upp mina KW coilovers ca 1,5 cm mot förrut så nu är dom ca 35mm sänkta mot original. Fan dom nötte duktig mkt på all däckens innerkanter :( man blir ju förbannad :() Så tipeset är mera toe in eller out? Har ni några riktvärden då för inställningarna för att kompensera sneslitningar på alla 4 däckinnerkanterna? |
|
|
Om ni ändrar höjden på coil-over chassikitet så måste ni göra en ny 4-hjulsinställning igen! Imola, camber-plattor fram behöver man bara för att öka camber ytterligare vid bankörning. Om däcken bara är slitna på insidan så låter det som för mycket camber. Camber och toe är två helt olika saker som inte kan användas för att kompensera varandra på något sätt. Michel, du fick ju alla värden av mig i den här tråden! :-) Länk Var försikta med inställningen av toe då det räcker med väldigt små förändringar för att däcken ska slitas ner väldigt snabbt och för att bilens uppträdande i hög hastighet ska förändras. Om du inte har assymetrisk mönster på däcken så kan du ju skifta fram och bak på fälgarna. Man kan inte kompensera på något sätt med hjulvinklar för snedslitna däck! /RS2 |
|
|
Jag läste lite i det andra inlägget igen. Har du olika däck fram och bak? Inte så förvånad att däcken slitits ned på insidan då du har för mycket camber både fram och bak. /RS2 |
|
|
RS2 du är bäst i test ;) så hur ska jag lösa detta då? Vad menar du med olika däck fram & bak? jag har samma märke om det var det du menade? Bridgestone S03 PP 245/35 19" fram och 275/30 19" däckmärke eller offseten spelar väl knappast in på problemet här? :) Har du en fax så faxar jag gärna över mitt F*r*a*a*e 4-hjulsinställnigsprotokoll. Så säger du mig vad jag ska göra?.. Får väl till att köpa camberplattor om det är räddningen, för slita sönder insidan på 4 däck blir J*kligt dyrt. |
|
|
Och det beror knappast på däcktrycket i detta fall heller. Glömde tillägga att jag har 10" fälgar bak och 8.5" fram. Däcktrycket jag kört med fram var 2.4 fram och 2,6 bak.. Mvh/ |
|
|
RS2: Du får säga vad du vill ;) Mina däck slets också enormt på insidan p.g.a av felaktig camber, men när han ändrade toe så löste sig allt detta. Bilen slutade spåra och slita däck... Fungerade för mig iaf. |
|
| Kanske skall tillägga att mina värden ligger inom de värden som BMW rekommenderar. Kan ju inget om detta, men han kan ju inte ändra något annat än toe... Varför blev det bra för mig då RS2? | |
|
Imola, Man kan ändra både camber (inom vissa gränser) och toe fram på våra M3or. Dock inte caster (är denna fel så är oftast hjulupphängningen skadad och delar måste bytas ut). Har du kvar de nya värdena efter din 4-hjuls inställningen? Vore kul att se vilka värden du har nu. Jag skulle gissa på att du hade alldeles för mycket camber fram när du hade sänkt bilen och att det var detta de ändrade tillsammans med toe. Om man har mer toe-in fram så får man en stabilare bil i hög hastighet men inte lika snabb in-styrning och däcken fram kommer att slitas ut lika fort som bakdäcken eftersom den då plogar fram hela tiden. Normalt på bakhjulsdrivna bilar så ställer man bara lite toe-in för vanlig gatkörning så att framhjulen rullar parallellt när man kör eftersom framhjulen pressas bakåt något av motståndet. Vid bankörning så ställer man normalt ingen toe alls eller lite toe-out. Om man sänker bilen extremt så kan det krävas att man installerar justerbara camber plattor fram och andra justerbara bakre lower control arms (vad det nu heter på svenska?) för att man ska kunna ställa in rätt camber vinklar. Fram brukar det oftast inte vara något problem eftersom man vill ha lite mer camber vid sänkning utan det är oftast bak man först får problem med att ställa in rätt vinklar (hur många sänkta bilar ser man inte med för mycket camber bak). Varför man normalt vill ha justerbara camber plattor fram är ju för att kunna ha t ex -1° 30' för vanlig gatkörning och snabbt kunna ändra till t ex -2° 30' vid bankörning utan att behöva göra en ny 4-hjuls inställning. Annars kommer ju däcken att slitas mer på insidan om man alltid åker omkring med för mycket camber fram. /RS2 |
|
|
Michel, OK, då missförstod jag dig angående olika däck fram och bak. Kom på en sak ytterligare. Jag har sett några M3 ägare som haft S-03 och med lite mer camber än normalt och som kört med lite för lite luft i däcken. Dessa har slitits ned väldigt snabbt också på insidan och det har till och med varit sprickor i gummit på insidan. Jag tror att Bridgestone skyllde på att man ska ha mer luft i däcken men det låter mer som ett kvaitets problem. Kolla dina däck om du har några sprickor på dina. /RS2 |
|
|
Michel, Original E39 M5 rekommenderade värden: Front: Total Toe: 0.17 ° (0° 10' ± 10') Camber: - 0.5° (- 0° 30' ± 30') Rear: Total Toe: 0.17 ° (0° 10' ± 10') Camber: -1.83° (- 1° 50' ± 15') (Värden både i decimala grader samt i grader och minuter inom parantes plus/minus tillåten avvikelse.) Dina värden enligt vad du angivit i den andra tråden: Front: Total Toe: 0° 14' Camber: -1° 14' L and -1° 17' R Rear: Total Toe: 0° 16' Camber: -2° 17' L and -2° 13' R Så du har lite mer toe-in både fram och bak men inte extremt utan inom tillåten avvikelse. Camber fram och bak är också mer än normalt och något utanför tillåten avvikelse men inte heller det extremt så jag tycker det är konstigt att däcken har slitits så mycket på insidan. Någon annan som har några idéer? /RS2 |
|
|
RS 2 Så vad ska jag göra för att åtgärda detta då? Här har u har mina exakta 4 hjulsfakta: Före justering: Bak Rek.värde Efter justering: Camber Vänster: -2*17' -1*49' +/- 0*05 Vänster -2*17' Höger: -2*13' Höger -2*13' Bakaxel toe: Vänster:+0*09' +0*05' +/-0*04' Vänster:+0*08' Höger: +0*12' Höger: +0*08' Total+0*20' +0*10' / +/-0*08' +0*16' Thrust vinkelaxel: +0*01' * * * inget här -0*00' Caster: vänster:+6*28' +6*49' / +/-0*30' +6*24' höger: +6*28' +6*29' KPI: vänster:+14*02' * * * inget här +14*22' höger :+14*07' +13*58' 20 Vridning: vänster: -2*16' -1*43' /+/-0*30 -2*17' höger :-2*00 -2*02' Framaxel: Camber: vänster:-1*14' -0*30 / +/-*30' -1*14' höger: -1*17' -1*17' Toe:vänster:+0*09' +o*05' /+/-0*05 +0*07' höger: +0*06' +0*07' Total: +0*15' +0*10' /+/-0*10 +0*14' Sidoförskutning: vänster +0*19' höger +0*16' * * * inget här på rek Setback bak: +0*12' * * * inget Hjulbasdifferens # nothing Axelförskjutning: -0*02' Spårdifferens: + 0*35' Nu vart jag helt slut :) Så är värdena bra eller skit? Vad ska jag göra RS2????? Ge mig tips Mvh/ |
|
|
RS 2 Så vad ska jag göra för att åtgärda detta då? Du har mina fakta: Före justering: Rek.värde Efter justering: Camber Vänster: -2*17' -1*49' +/- 0*05 Vänster -2*17' Höger: -2*13' Höger -2*13' Bakaxel toe: Vänster:+0*09' +0*05' +/-0*04' Vänster:+0*08' Höger: +0*12' Höger: +0*08' Total+0*20' +0*10' / +/-0*08' +0*16' Thrust vinkelaxel: +0*01' * * * inget här -0*00' Caster: vänster:+6*28' +6*49' / +/-0*30' +6*24' höger: +6*28' +6*29' KPI: vänster:+14*02' * * * inget här +14*22' höger :+14*07' +13*58' 20 Vridning: vänster: -2*16' -1*43' /+/-0*30 -2*17' höger :-2*00 -2*02' Framaxel: Camber: vänster:-1*14' -0*30 / +/-*30' -1*14' höger: -1*17' -1*17' Toe:vänster:+0*09' +o*05' /+/-0*05 +0*07' höger: +0*06' +0*07' Total: +0*15' +0*10' /+/-0*10 +0*14' Sidoförskutning: vänster +0*19' höger +0*16' * * * inget här på rek Setback bak: +0*12' * * * inget Hjulbasdifferens # nothing Axelförskjutning: -0*02' Spårdifferens: + 0*35' Nu vart jag helt slut :) Så är värdena bra eller skit? Vad ska jag göra RS2????? Ge mig tips Mvh/ |
|
|
Det kanske kan vara så att värden på vinklarna sätter sig olika när bilen används ett tag efter inställning. Det borde finnas ett visst flex i gummibussningarna som gör att värdena kan ändras. Om så är fallet kan man ta reda på det genom att ställa allt riktigt och köra några mil. Efter det så mäter man upp vinklarna igen, för att se så allt står rätt till. Det är mest en fundering från min sida, inget 100% svar alltså. /Anton |
|
|
RS2 vad jag förstår så går det inte att göra mkt åt felet eftersom man rubbar grundinställningen när man ändrar/sänker en bil från original.. länkarmarna blir ju då snea i förhållande hur dom stog orginal och då måste man antingen förlänga eller korta dom.. Surt sa räven. vad camberplattorna hjälper utan förlängda länkararmarna gör för Camber tål att ses? |
|
|
Vad som går att ställa in och inom vilka intervall varierar lite beroende på bil modell. Normalt så sker justeringen via excentrisk bultar och bussningar i hjul upphängningen eller via justerbara länkarmar. På E46 M3 så är toe och camber justerbart både fram och bak. På E39 M5 så är toe justerbart fram men inte camber och bak är både toe och camber justerbart. Som jag sa tidigare så är det bara i extrema fall av sänkning och vid bankörning som man behöver justerbara camber plattor fram och andra justerbara länkarmar bak. När man gör en 4-hjuls inställningen så försöker man skaka på hjulupphängningen mellan mätningarna för att se att det inte är glapp i bussningar mm som påverkar inställningarna. Som jag sa tidigare så ser inte dina värden extrema ut så jag förstår inte riktigt varför dina däck är så slitna på insidan. Kan de ha varit det innan du gjorde 4-hjuls inställningen? Fram är ju camber 0° 45' mer är rekommenderat och bak 0° 25'. Och toe är ju inom tillåten avvikelse på ± 10'. Så jag har tyvärr inget bra svar. Kollade du däcken efter sprickor på insidan? /RS2 |
|
| RS2 ja inga sprickor vad jag såg, om dom var nötta innan ? nej det var dom int dom var jämt slitna innan sänkningen.Däcktryck? det kan väl inte påverka så mkt eller? Kan ju pröva högre tryck däcktryck IOF | |
|
RS2: Jag har inga värden tyvärr... Men jag skall åka och snacka med han som gjorde hjulinställningen för att få lite mer info. |
|
| Imola, gör det de vore bra med lite info om detta.Vill få min optimerad till rätt värden för minsta snedslitning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.