AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.054

Billigare vid snabb affär?

En fråga - B.V.S.A. Billigare vid snabb affär, vad menas egentligen med det. Kanske att man kommer till säljaren med pengar och kastar upp de i huvudet på honom utan att kolla på bilen eller? Man kan tolka det på många sätt tror jag :)

// Leone

Min bil
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ja, jag har tänkt samma sak.. Men det betyder vel kanske att säljaren är utålmodig och är villig att ta lite mindre för bilen om det kommer en och köper bilen direkt? Tror inte det -måsta- vara något skumt med det.
cane
kontantaffär kontra en köpare som måste finansiera bilen?
Leone och Morten M,

antagligen har ni aldrig varit med om

"jag hör av mig", "jag vill ha schiin", "jag vill ha automat", "jag vill ha en blå bil" etc etc. Som säljare är man väldigt ointresserad av de som ringer och skriker/härjar för att få ned priset, men man är också väldigt ointresserad av att ha 10st möljare som funderar i veckor och är kinkiga på att någon utrustning saknas, för många mil och dyl(man kan undra varför de hörde av sig från början, men det är deras mycket påfrestande prutteknik antar jag).

BVSA signalerar att man är villig att justera priser nedåt(vilket de flesta är ändå) samt att man INTE är intresserad av möljande/kinkighet som i 99% av fallen inte leder till affär ändå.

/Simon
precis som simon_en säger så betyder bvsa att säljaren är villig att justera ner priset något om det kommer en person som är beredd att köpa bilen direkt utan att behöva fundera i veckovis, syna hela bilen efter småfel och försöka pruta på varenda litet fel som hittas...

MVH
Johan K
Finns inget värre än de individer som ringer och säger på luren "Dooo sista pris", "Om ja hämtar tjoogoo minutter vad doo sälja föör"....

Man bara ber dom snällt med bestämmt att fara till mumindalen:-))))

Utan personer som vet vad B.V.S.A ringer om de är intresserade och har såpass bankpotential att dom får låna för att köpa.
Jag blev lycklig lottad att det var en mkt trevligt köpare på min 330 som hade pengar och var mkt seriös och kollade upp bilen på BMW och visade sina framfötter och wopps så vart bilen såld utan massa jummjumm

Satsa på lite högre pris än ni egentligen vill ha och skriv B.V.S.A så blir det oftast helt okej.

//D

En mkt sorgsen fd 330 ägare
Klart att det kan vara värt lite pengar att slippa en lång utdragen affär som kanske aldrig blir av. Behöver självklart inte vara något som helst fel på bilen.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag brukar säga - Sex laxar i en laxask och får får får nej får får lamm. Då brukar "kompisarna" ge upp.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Kävlingepågen: Hehe, den repliken lär vara effektiv... ;)

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att den ursprungliga tanken med det hela var att man skulle slippa krångel... tex

en E34 kostar 38 000 kr.. köparen kommer tittar och granskar bilen och om han tycker att bilen verkar ok så säger han... jag ger 36 000 kr... säljer går med på det eftersom man vill slippa krångel... köpet klart... snabbt o effektivt....

så var det iaf tänkt i teorin... i praktiken så funkar det helt annorlunda.... tyvärr....

I realiteten så är det mer så att man lockar till sig typer som "Du kompis....", "Vad är sista pris...", "jag sålde en likadan för halva priset"... osv... osv...

Man blir så j-vla trött... Kommer själv ihåg hur det var när man skulle sälja sin bil....

En rolig grej som hände när jag skulle sälja min gamla 525a:
En kille ringer på min bil som jag hade lagt ut för 38 000:- och sa att han ville kolla på den, visst det går bra...

När de kommer så är det en kille på ca 30 år tillsammans med sin fru och ett litet barn... Jag går igenom bilens utrustning och dokumentation och talar om alla fel som jag känner till... dags för en provtur.... killen sätter sig och börjar dra på lite och drar bilen genom växlarna... blir riktigt imponerad av draget... under provturen så kommer vi överens om 34 000 kr för bilen.

När vi kommer fram igen så berättar han för sin fru att vi kommit överens om 34 000. Men då säger hans fru att hon tycker att det är för mycket och att hon hade tänkt sig 30 000 kr...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
sorry... råkade klämma på tuchpaden...

men iaf... det slutar med att han och hans fru börjar gräla riktigt högt och står och skriker på varandra och kallar varandra för massa saker... ett tag trodde jag att det skulle bli slagsmål....men det slutade med att de skulle höra av sig...

ganska kul nu men rätt pinsamt då...

Hehe, pinsamt...

Köpte de bilen eller?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nej det gjorde de inte... de ringde aldrig, men så mailade en kille och jag skrev ett mail där jag berättade allt om jag kände till och scannade in lite bes papper och sånt som jag sedan mailade honom. Han lade sedan en handpenning och så körde jag bilen till falkenberg där jag fick resterande summa och så skrev vi på papprena... Så himla skönt när man gör affär men en som inte krånglar.....

Något som är väldigt tröttsamt är all dessa "Sista priset kompis" eller "Sista pris mannen", hehe, det får en att vilja kräka över dem. Jag försökte sälja min bil i vintras med tröttnade ganska fort på alla dessa typer. Jag bestämde mig för att behålla bilen. :)

// Leone

Min bil
Länk
pe
29
peko73
635 CSia- 82
Då kan jag berätta att han jag köpte min bil av var riktigt glad, om man läser vad ni har råkat ut för. Ringde på tisdagkvällen och åkte och tittade på onsdagen, åkte där ifrån med bilen.
1 1/2 dag från första kontakt till avslutad affär.

Totte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.