AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.205

Erfarenheter trasig AC/Kondensor?

Min AC har lyckligtvis :) slutat funka lagom till våren. Åkte till en bilmek i Linköping för
att göra ett läcktest(500kr). Resultatet blev att kondensatorn är trasig. Letade runt
lite i forumet och fann att många undrade kring pris, jag kan dela med mig av vad
denna firma erbjöd till min 316 i compact-95. Kondensor:2215kr, torkfilter:729kr,
o-ring+läckindikator:181kr, oljor:122kr, köldmedium R134: 122kr, samt arb. kost.
2755kr. Totalt med moms(1618kr): 8094kr!! Av artikelnumren att
döma verkar de komma från Avantia AC-center

Att göra ett byte själv skulle alltså innebära att man kanske kan spara 2-3 tusen.
Men då får man räkna med lite mer kostnad för att åka och fylla på köldmedium.

Kan någon tipsa mig om:
Billigare verkstäder?
Om man byter själv-hur göra med torkfilter, oljor och o-ringar?
Övriga erfarenheter av kondensor byte?

Har läst allt övrigt i forumet om kondensorer så ytterligare tips mottages med stor
glädje.

Hej jojjen !!
Kan lugna dej med att det inte behöver bli så dyrt.
För det första så måste varken torkfilter, packning, olja och läckindikator behöva bytasut/fyllaspå.
En kondensor kan du lätt byta ut själv, jag skulle inte rekomendera att sätta dit en beganad då felet kan komma tillbaka snabt igen.
Sen åker du bara till en Kylfirma i närheten och ber dom tryckprova och fylla på.
Var bara noga med att inte få in fukt och skräp i kylsystemet.

Lycka till /perra
Torkfilter ska ALLTID bytas ut om det varit läck i systemet! Även olja behövs oftast fyllas på om det gått hål på kondensorn, eftersom det läcker ut lite med gasen. Dvs om man vill att kompressorn ska hålla någon längre stund.

Mvh
Rasmus
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
Jag lät en bekants bekant fylla på mitt system efter ett kompressor byte, han jobbar som kylinstallatör och sa att
ett byte av torkfilter inte alls är nödvändigt om nu inte systemet varit öppet en längre tid, i mitt fall va ju systemet tätt bara
lagret i kompressorn som lagt av så de var bara skruva dit den nya och fylla på.. men i ditt fall där de varit läck länge är de nog
bra att byta de, att snåla in på packningar och olja är ju vansinne,
det är ju ofta i rörskarvarna där o-ringarna sitter som de börjar läcka..
har du kollat priser hos en bmw handlare?, min utbytes kompressor var billigast hos dom + att hos en "pirat" handlare fanns de 5-7st olika att välja mellan på bmw räcker de med reg.nr så blev de rätt, och de är ju kul när man väl ska meka dit grejerna..

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Alltid lika rolig läsning, inte byta torkfilter! Byter du bara olja på din motor med? filtret behövs väl inte bytas eller....
Sedan alla dessa som ska "FYLLA PÅ" Vad trött man blir , när kunden står där och bara ska fylla på lite gas.¨Klagar på att det är såååå dyrt, jag ska motivera lite kostnader nedan.

Problemet är att folk i allmänhet inte vet att det kostar ett antal tusenlappar om året att upprätthålla accrediteringen gentemot Svensk lag och Swedac som gör alla kontroller, det ska skrivas journaler etc etc och om det vid en revision skulle fattas ex 2 kg R134, som jag har "fyllt på" åt någon för att vara bussig, så är det tack och godnatt för mig och min accreditering, mao bara att försöka hitta på något annat att försörja sig med.

Lika dant varje år tyvärr, men men.
Vidare, en tömmning-fyllningstation, ca 50 tusen + kurser för att bli accrediterad upp till 3,5 kg ( minimum) ca 10-15 tusen.

Dyrt att laga AC, nej jag tycker faktiskt inte det, och dig dig/er som kommer med massa begagnat junk som ni vill ha monterat i er AC anläggning , för jag ska ju sälja bilen, och vill inte kosta på.... vill jag fråga en sak.
Tar ni med en köttbit till krogen och går in till kocken och ber att han steker till lite med??

Jag vet hur det fungerar, det är bara "pay up or shut up" som gäller när det handlar om AC jobb i Sverige, detta på grund av vår lagstiftning, som inte jag har beslutat om. Jag bara följer den.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
vet inte om det är mig du syftar på, men det bör de vara eftersom det är jag som inte har byt torkfiltret, iallafall, JA jag byter filter i samband med oljebytet i motor om du undrar.
Innan kompressor byttet ringde jag till "påfyllaren" och frågade
om jag behöver byta torkfiltret, på den frågan svarade han, Nä int om du bara ska byta kompressor, de är bara vakumsuga och fylla.. okej tänkte ja, bytte kompressor och FYLLDE PÅ! och de har då funkat i 3 år nu.. kanske bara tur vad vet jag..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"dieselmeken" Göran har helt rätt.
Ett torkfilter förstörs ganska omgående så fort det kommer i kontakt med syre. därför ska det bytas så fort systemet varit tomt eller öppnat, der blir isbildning i systemet av kondensfukt.
och det är "en liten" kostnad i sammanhanget.
Jo det är dyrt med AC rep. Det är en guldgruva för både. reservdelsgrossister och AC reperatörer.
Tyvärr är det också så att många AC reperatörer framförallt märkesverkstäder med ackrediteringen ser till att sko sig på den ovetande kundens bekostnad, så reperationerna blir dyrare än nödvändigt, det ser man inte minst på de olika prisuppgifterna för samma jobb så det är inte enbart pga lagstiftningen.
bara att fylla på njet så är det inte som Göran säger, men en provtryckning och fyllning skiljer även det ganska mycket i pris.
Och här är ju även timdebiteringen på verkstaden den största boven för prisskillnaden. Det kan skilja 500 kr +moms per timme för samma jobb.
( JA , jag har jobbat med fordonsrelaterad AC och vårt företag är ackrediterat)

///MVH Hasso
Länk
ormen
dieselmeken: varför driver du det företaget (låter som du gör det när du skriver så) om det nu ska vara så besvärligt med alla kostnader mm.? och varför ska kunden betala mer än nödvändigt? ska kunden betala Swedac? som kund, ska jag ha rätt att meka dit vad jag vill, o få det påfyllt... jag tycker, enligt ditt resonemang, verkstaden ska sk**a i vad jag sätter dit, det är ju min bil?

Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!!
ormen
glöm sista raden, galet skrivet av mig. Det är ju självklart att kunden är den stora förloraren i slutändan, så är det i de flesta branscher, vad jag ville säga, är att när kunden ÄNDÅ betalar alla omkostnader, kan han väl försöka göra det lite billigare för sig....

Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!!
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
sitter och läser lite när en tanke slog mej, hur monterar man ett nytt torkfilter utan att det också kommer i kontakt med syre?

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Ormen:
Firman har AC på programmet, dock kanske det står för 10-15% av omsättningen, Vi jobbar inte bara AC utan även annat på vår dieselverkstad.
Nymonteringar av AC i husbilar tex.
Dieselpumpar med mera.
Diagnoser på styrdon etc etc
Besvärligt, nej, men för att kunna upprätthålla en servicenivå som är så hög så möjligt, så vill det till att vara någorlunda komplett.
Det är bra mycket mer pappersarbete än bara Swedac, tro mig.

Varför ska kunden betala mer än nödvändigt frågar du, Jag vill gärna se till att ägarna får tillbaka lite av det som investerats, betänk att normal ränta är runt 2-3%, det är ett antal miljoner insatt i firman, det är det det hela går ut på, investera-jobba-ta betalt-avkastning.

Du har givetvis rätt att montera vad du vill, men firman kan få stå för eventuella konskvenser. Vad händer om din kondensor pajjar efter 1/2 år, eller om kompressorn lägger av på grund av att torkfiltret inte byttes vid reparationen?
Det kan bli en tvist tyvärr.

Det som Hasso skriver stämmer helt och hållet. Jag skriver under på det, han vet hur det är i och med sin ackreditering.
Sedan vet man att det finns någon som känner en snubbe som har en kompis som jobbar med kyla i butiker eller så som kan "fylla på" lite så det funkar, det kommer man aldrig ifrån.
Hur mycket fyllde han då? 200 gram räcker för att det ska kyla lite i år men inget året därpå om du har ett läckage.
Hur han gör med sin redovisning är en gåta. Min ackreditering är för dyrbar för att slarvas med.

Inte för att verka dum eller så, men att låta en auktoriserad AC verkstad för fordonskyla slå på lite spårmedel samt 100 gram,alt trycka med kväve och ta reda på vart felet är samt reparera det på ett fackmannamässigt vis, det är det bästa både för dig som kund och mig som driver verkstaden.
Tillägas kan att det är relativt fullt i verkstaden denna tiden på året, vi annonserar om gratis kontroll av AC anläggningar, vilket genererar i ett och annat jobb faktiskt.
Ha det bra i kylan :-)

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Okej, Tack alla ganska tänkvärt.

Är det någon som känner till en billig verkstad i Östergötland?

Är det någon som har några bra tips inför att eventuellt göra ett
Tänk vad alla bilmekar försvara sina argument om att man ska byta torkfilter. Torkfiltrets uppgift är att ta bort fukt och syror ur ett kylsystem och behöver inte bytas ut om det bara är slut på köldmedium. Det vet jag eftersom jag har jobbat som kyltekniker i 5ÅR.
Sist jag kollade var inte jag bilmekaniker iaf. Att du jobbat med det innebär inte att du är någon expert på det. I detta fallet är det uppenbart så. Läs på om torkfiltrets funktion lite, så förstår du nog också att det tar år sig fukt och därmed förbrukas över tid. Har systemet gått läck kommer fukt in och filtret tar definitivt slut.

Rasmus
Det jag vill komma fram till är att han kommer ha en fullt fungerande ac i flera år även fast han inte byter torkfilter. Bara en onödig kostand. Är man försiktig när man byter kondensor så kommer det inte in mer fukt i systemet än när man byter ett torkfilter. Och har han läckage i systemet så innebär det inte en säker anledning till att han har fått in fukt han har ju fortfarande atmosfärs trycket kvar i systemet "1 bars övertryck".
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Hur mycket kostar en tömning av systemet och koll efter en läcka?
Om man skulle byta kondensator själv måste man ju tömma systemet hos en firma. Hur mycket kostar det? Är det inte så att där är en kostnad för att ta hand om kylmediet?

Som jag förståt jojjes och andras kommentarer skulle man kunna komma undan med en kondensator 2200 läcko-ring+läckindikator:181kr, oljor:122kr, köldmedium R134: 122kr
om man gör det själv plus då den ev kostnaden för att tömma systemet.

Någon som kan fixa tömning o påfylln i skåne lite billigare än en "vit firma"?
MvH Daniel
Jag gav runt 3500:- inklusive allt + trycktest och påfyllning när jag fick min kondensor bytt för två år sedan.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Var inne nyligt för att kolla min icke fungerande AC och det var kondensorn som läckte. Slutnotan blir 6318:- Tycker att det visserligen är blodigt men det verkar vara ett bra pris i jämförelse med jojjen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.