|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På gränsen till vansinne... Jag har nu balanserat mina nya sommar däck på nya alu fälgar för 3:e gången idag, alla med olika resultat på maskin. Men alltid 0-0 = perfekt i slut änden.. Men när jag väl sätter dessa på min lilla E34 så håller ändå ratten på att skaka ur händerna redan vid 80knyck.. Fälgarna är kollade och ej skeva, och sätter jag tillbaks mina dåliga vinter däck på plåt fälg så blir det bra igen... Vad gör jag?? kan verkligen glapp i lederna ge ett sådant skak i ratten? Bilen är iallafall tyst och jag kan inte känna nått märkbart när jag rycker i däcken.... | |
Ante25 |
Ovala däck är ju inte direkt ovanligt. |
|
Är fälgarna avsedda för E39 (=större nav) måste du ha centreringsringar. Har du kollat så att däcken är helt runda? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Däcken ser runda ut.. Nya oregumerade michelin 205/fram 225/bak 15" och fälgarna är nya dem med, men om dessa skulle vara skeva så borde väll sånt synas i balanserings maskinen el? Men låt säga att jag har en dålig P-ände kan det isåfall medföra sånna här skakningar?? | |
|
glapp i kulleden på tryckstaget (den som går bakåt) kan ge dessa problem. FAF |
|
|
Menar du att de tre däckfirmorna fick olika resultat? Kanske har de isåfall inte centrerat fälgen riktigt i balanseringsmaskinen. Man måste TITTA på däcken i balanseringsmaskinen för att upptäcka om de är orunda, maskinen kan inte mäta det. Däcken kan vara perfekt balanserade, men ändå orunda. Vill du kolla däcken själv kan du hissa upp bilen och snurra på däcket. Hissa upp den så att du kommer upp någon millimeter från marken, så att du lätt kan om det är runt. Kör bilen en sväng innan du hissar up den, så att däcket inte stått till sig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Bör väl inte vara något på bilen, om det blir bra igen när han sätter på sina gamla vinterdäck? Jag skulle starkt misstänka däcken. | |
| Men vad är det för fälgar du har. Är hålet för E39 så går det INTE att få den i mitten utan centrumringar, det är TOTALT OMÖJLIGT att få balans utan ringar, jag vet.... | |
|
låter onekligen som däcken! har lite samma problem med e30'in, med vinterdäcken så är där knappt några vibrationer alls förrän man kommer över 140, med sommardäcken är där kraftiga vibrationer mellan 90-110 och uppåt...har inte fått ngn uppsättning riktigt balanserad så jag antar att felet ligger där :) MVH Johan K |
|
|
Hej Tror som Erik w att det kan vara centreringen. Kolla att fälgens centrum passar exakt mot navets, om inte hamnar hjulen garanterat fel och det vibbrer av bara H-vete. Centreringsringar gör nog susen i detta fall. |
|
|
Det behöver inte vara däcken som är problemet. Jag hade samma symptom som du. Men fick kollat framvagnen extra noggrant. Då visade det sig att ett krängningshämmarstag var litet litet glapp + att vänster framfjäder hade gått av på mitten det resulterade i våldsamma skakningar. Bytte bägge framfjädrarna och krängningshämmarstagen, och vips var problemen borta. Poängen är att med vinterdäck eller 16" fälgar märktes det knappt. Kontentan är att alla små fel på framvagnsupphängningen förstoras om man sätter på 17" eller 18" fälgar + att hjulen måste vara ytterst noggrant balanserade. Mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
Kolla också så att det är absolut rent på anliggningsytorna mellan fälg och nav/bromskiva. Putsa av med lite smärgelduk så blir det rent. Eventuellt kan du också behöva använda en rakbladsskrapa, stämjärn eller liknande för att få bort smutsen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Vad jag kan se så är däcken runda, vad beträffande fälgarna så är det lite svårt att se centrum hålen, men jag kan dock inte känna något glapp... Fälgarna ska vara avsedda för en E34 540-93:a och det borde väll vara samma va? Framvagns detaljerna har jag inte haft möjlighet att kolla än men ska göra det så fort jag kan... fjädrarna är iallafall nya så dessa är nog inge fel på, därimot kan man märka ett litet klonk nånstans där framme i de grövsta guppen... Men hur fina är de där centrerings ringarna då? mm? el 10/mm?? | |
|
0.8 mm. |
|
ormen |
Jag vet från Racingen hur noga det är att få ett hjul RÄTT balanserat. Där kunde vi hålla på i 30-50 min / hjul! Så när däckgubben balanserar åt dig, gör de det sådär, halvbra. Det har med tiden att göra förståss, han kan inte hålla på o vara extrem på varenda bil... Jag höll på säkert i 45 min /hjul till min förra E30 när jag balanserade själv... Visst kan det vara annat också, ex. skit BAKOM bromsskivan, eller på dess anliggningsyta mot fälgen, testa med en roterande stålbortste. En annan teori kan vara att vinterhjulen är mindre (i radie), därför ger de inte lika stort vobblande.. (när det är skit på bromskivan) Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!! |
|
e34 måste vara en av det känsligaste bilar som finns å fälgar. har aldrig på nån annan bil haft centrumringar o det har aldrig vibbat. på denna nu har jag en centrumring paj till bakhjulet och jag kan säga att det kändes direkt då jag tog väck den. /Stefan K |
|
|
Nu är det klart!! :) Det var som vissa av er sa att centrum hålet var för stort... Gorde egna ringar och satte dit, det blev perfekt!! Passade också på då att rengöra riktigt på alla ytor etc... Nu ska jag ut å köra fortare än 85 :) Tack å hej på er!! Norrlands Mekanikern |
|
Aldric |
Så kommer han tillbaka imorgon: "Jag vart av med körkortet ..." *S* :D "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Länk Lite kunnande från Hasso /Udo Dirkelsniff |
|
|
Jag har samma problem som BMWseven och jag undrar om man kan köpa centrumringar om man inte kan tillverka själv? mvh Larsa |
|
|
Centreringsringar köper du hos vilken däckhandlare som helst, 100-200:- för 4st. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.