|
|
|
|---|---|
|
Jag har trötnat på den kjensliga kopplingen på e46:an! Den "slirar" för lite när jag ska köra igång mjukt. Den är så kjenslig att ibland kvels motorn när jag har på två pasagerare. Kardangaxeln (?) sier klunk - bilen rycker igång - då kopplingen hugger lite brått. Jag gillar nemligen inte slira med högt varvtall. Hur mycket kostar en ny clutch? Finns det goodwill på detta? Min bil har gått över 80k / 4 år. | |
|
Det dära säger BMW är 3-serien´s charm. Kopplingen ska vara så likaså ska guppen kännas tydligt på dåliga vägar också. Gillar man det inte ska man köra den mera komfortabla 5-serien. Fick jag berättat för mig. Om det nu inte är onormalt mycket på din bil då? Men kopplingen ska vara kännslig enligt BMW. "Har för mig att jag har läst här på forumet att man ska slira lite på kopplingen ibland på 3-serien för att få en mjukare koppling eller nått liknande (sök så kanske du finner)" Sport är kul i början men komfort vinner i längden kanske? Mvh Kristian |
|
|
Ett av "problemen" med e46ans koppling är att den tar relativt högt upp! Detta upplevs ofta som att kopplingen hugger. Jag tröttnade också, precis som du Morten, men snickrade ihop en egen "clutch stop" och är hur nöjd som helst! Köpte: 1. Bult, M10, 4,5cm lång (sexkantsbult) (4 kr Coop Forum) 2. Möbeltass (av tjockt gummi) (12 kr) Inspiration och ideer från www.bmw330ci.com. Var noga med hur långt du skruvar in bulten då det gäller att se till så att kopplingen verkligen har separerat lamellerna när den slår i stoppet. Som sagt, bilen känns mycket smidigare när du krypkör och växlingarna känns mjukare. Givetvis endast p g a att kopplingen inte plötsligt "hugger" i när du släpper upp den från "stopp läge". Mvh / Peter |
|
///M.D |
oj trodde jag va ensam om att ha taskig koppling. |
|
Någon annan som har någon erfarenhet från detta? Skulle gärna vilja höra mer åsikter om fördelar och nackdelar/slitage som kan uppstå!? Har t e x hört om vissa som fått problem när de kört omkring i varmt klimat då vissa delar av kopplingen "sväller" av värmen och orsakat att den inte frikopplat ordentligt när kopplingen vart fullt nedtryckt. I dessa fall måste de väl ändå ha justerat upp stoppet väldigt högt? Mvh / Peter |
|
|
///M.D : Samma här ;) / Peter |
|
|
Jag tycker E46 kopplingen är asgo! Skulle nästan vilja säga manlig men det gör jag inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.