|
|
|
|---|---|
|
Var på bmw och omkodade mina nycklar samtidigt så kollade dom varför airbag lampan lyser och det visade sig att det är en sensor på passagerar sidan som strular. Det kostar 2600:- och fixa det. (de bjöd på felsökningen på BMW;) Detta innebär att airbagen på passagerar sidan utlöser vid en olycka trots det inte sitter någon där. Nu till tur i oturen;) Jag frågade om det skulle vara några problem på besiktningen att airbag lampan lyser och dom på BMW sa att det är inget fara den går igenom. Men för att vara på den säkra sidan bad dom mig att åka till bilprovningen och fråga innan jag besiktigar bilen. jag åkte direkt dit och frågade om det skulle vara något problem och besiktiga en bil med airbag lampan på, och dom sa att vi kollar aldrig airbagen, det hade varit andra bullar om det var ABSen . Med inlägget tänkte jag mest det kanske finns fler som har drabbats av samma fenomen! Jag ska laga min nästa vecka möjligen, men ni andra som har samma problem kan vara lugna ,den går igenom besiktningen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lyser airbaglampan så är hela systemet ur funktion !! Man kan göra så här också och spara 2.495 kr. :)) Länk ///MVH Hasso Länk |
| Tack för tipset Hasso, men min airbag-lampa lyser konstant. Vare sig det sitter någon där eller inte. | |
|
Det är ett ganska vanligt fel. Hade samma på min. Eftersom givaren glappar så måste man nolla systemet för att släcka lampan också, det räcker inte med att bara byta den. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lampan lyser som sagt så fort nått indikerat fel, räcker med en kort glappkontakt i en kabelanslutning så sätts lampan och systemet är urfunktion (stabila grejer) :)) Och det går bara att släcka lampan med avsett SRS/serviceåterställare eller diagnosdatorn. Att din lampa tändes beror på att du har ett avbrott i sensormattan, inte allas ovanligt, även min krånglade trots att min passargerarstol knappt är använd, den tändes när bilen stog i solen länge och byta matta och få samma fel efter ett halvår, kändes fel, därför simulerade jag en passagerare istället, enda skillnaden är att systemet tror att det alltid sitter någon i passgererstolen, så den airbagen allatid är aktiverad. Iden med sensorn är en ren besparingsåtgärd,(för försäkringsbolaget) för att slippa repa en airbag i onödan. Men ska man byta mattan i stolen flera ggr i bilens historia, så är kostnaden för bilägaren minst lika hög. Det räcker med att råka sätta ett knä i stolen så går sensormattan sönder. "tangentbordsmattan" kostar 750 kr och man kan byta den själv. ///MVH Hasso Länk |
| Jag kan alltså släcka varningslampan för Airbag utan att "åtgärda" den. På BMW sa dom att det går inte släcka lampan utan att reparera den?! | |
Ras.mus |
Hade tänkt titta på min sensormatta nu i helgen men undrar hur lätt man kommer åt kontakten man behöver för att koppla in hassos lilla trick. Har plockat fram komponenterna nu och ska börja dra i bilen... Såå... Var kommer man enklast åt kontakten (eller kablaget till den). Alltså var kopplar jag in mig? |
Ras.mus |
Har nu gjort ingreppet. Återstår att nolla minnet så får man se om det fungerade! Tips till er som ska göra det. Tittar du in under stolen bakifrån så sitter det en liten plastbox i underkanten längst bak. In går några kablar och ut går en vit och en blå inuti ett svart plasthölje. Det är här man ska koppla in sig. Alltså, man behöver inte plocka loss stolen, endast i värsta fall pilla loss klädseln längst ner. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.