AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.913

Problem med kopplingen / växellådan E46

Min bil har sedan jag köpt den haft en rätt trög växellåda som ibland spärrar när man skall lägga i 1an. Detta händer rätt sällan, men jag kom nyligen på ett säkert sätt att demonstrera felet:

Med kopplingen fullt nedtryckt vickar man spaken av och an, högst ett par centimeter, i läget mellan två växlar. För eller senare tar kuggarna i och 'skorrar'. Det här borde väl inte kunna hända ifall allt är som det skall ? Är det någon som kan berätta för mig vad felet är på basen av detta ? Verkar lite som kopplingen inte kopplar loss helt och hållet ? Vad kan detta bero på ?
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Jag är verkligen ingen expert, men det låter ju helt klart som att din koppling är feljusterad så att den inte kopplar ur helt fast pedalen är helt nedtryckt.

Antar att de är hydralisk koppling på våra bilar så troligen får du väl åka in och få den justerad eller hur man nu gör på dessa.

Lycka till!
en enkel grej du kan börja med är att kolla så att det är tillräckligt med vätska i behållaren till kopplingen (samma som till bromsarna).

Annars kan det vara så att hävarmen inte trycker bak tryckplattan tillräckligt när du frikopplar...

MVH
Johan K
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla bromsvätskenivån, därefter lufta kopplingen nere vid luftningsnippeln på slavcylindern.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Vet att dem flesta E46 iallafall 328 har svårt att få in 1:an. Har samma fel. Brukar funka om du växlar till 2:an och sedan direkt till 1:an igen.
Japp har precis likadant i min, när bilen är kall får man gå först till 2an sen till 1an...
Skulle vilja säga att det är kul att höra att någon annan har samma problem, men jag skall inte göra det ;) Är det någon som har konstaterat vad felet beror på ?
Det spelar alltså ingen roll hur djupt man trycker ned kopplingen, den tar i själva verket rätt högt upp. Det är också något i kopplingen som gnisslar när man trycker ned pedalen. Det enda förslaget jag har fått från verkstaden är att de kan byta ut hela kopplingspaketet och se ifall det hjälper :(
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har bytt låda på en 328i -00 som jag hade, trög etta samt missljud i lådan, den bilen hade rullat 8000mil. Hade tur att det gick på försäkringen.

///Tobbe
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Perret...

Samma fel. Gnisslar när man trycker ner koppling : (
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.