AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
763

Skall man finna sig i smuts?

hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Bytte mina knäckta bakfjädrar idag (kanske goodwill, ej avgjort ännu) på BMW. Hämtade bilen just vid stängningsdags och fann för sent att de smutsat ner invändigt.

Fettfläckar och de traditionella kopparslip-fingrarna lite här och var. Sedan undrar jag varför de inte kan låta bli att slå fötterna i dörrsidorna (coupé) samt stolarna med jord i högtalarnäten som fölljd. En annan fråga är vaför de måste provåka 2 personer eftersom samm smuts även stod att finna på passagerarsidan.

Ok, inget som inte går att torka bort, men jag blir rätt irriterad när man lämnar ifrån sig en spotless bil. Då kan de väl tänka "jaha, här har vi en sådan där petig djävel" och vara lite försiktiga.

Nåja, jag kanske är pedant - vad tycker ni, skall man finna sig i detta?

Skall i alla fall ringa och skälla på dem på måndag. Förresten, det var på BMW utanför Köpenhamn, så ni kan vara lugna:-)

Trevlig helg på er!
Jag hade blivit skogstokig om min mekaniker inte är ömsint med bilen.

På den gamla goda? tiden när jag hade Vo*vo så skulle jag in på verkstad och en yngling sätter sig i bilen för att köra in den.
Han missade att jag såg när han la två lakrisremmar på två tre meter utanför porten.
Den affären slutade med att jag fick jobbet gratis. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Tycker inte att du är pedant, påtala vad du har upptäckt och fråga om dom betalar för en invändig rekond! Är det ett goodwill-ärende kanske man inte skall bråka för mycket... men skitar dom ner bilen invändigt så skall som se till att det rengörs.

Du har ju rätt ny bil så nybilsgaranti alt. vagnskada borde väl gälla?

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Hej och tack för svar!

Skönt att man tydligen inte är helt onormal i alla fall, var lite orolig där ett tag :-) Skall kräva att de åtminstone efterskänker lånebilen.

Ni har det fint i Sverige, med 3 års gratis service och gratis vagnskada. Något sådant finns inte i danmark där jag bor, garantitiden på 1 år har gått ut så jag skall väl ha lite flax om jag får fjädrarna på goodwill efter 2,5 år och 8000+ mil.

Goodwill eller inte, man har ju rätt att kräva samma behandling som om man hade betalt eller hur?

Förresten, visst är det gött att sätta sig i bumsen efter att ha haft en sjaskig lånebil - fick låna (hyra) en Peugot 206 med 600 mil på mätare, rena lådbilen i jämförelse. Väl i min egen bil tänkte jag omedelbart: "har de bytt växellåda och koppling också när de var i farten", kändes som nytt alltihop!

Om jag någonsin skulle få för mig att öppna bilverkstad så skall mina lånebilar vara rena skrothögar så att kunderna känner sig riktigt nöjda efter avhämtning :-)
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Om de byter grejerna på good will så tycker jag faktiskt att man ska vara tacksam. Vem vet, de kanske inte smutsade ner med flit. De kanske var jättestressade och gjorde ett misstag. Jag säger inte att det var så, jag säger bara att chansen finns.

Om de fixade grejerna på good will hade jag sagt.. "Tack så jättemycket för en jättebra service. Hade dock lite smuts invändigt i bilen men glömmer vi denna gången"

Om det inte är på good will hade jag sagt.. "Jag tycker ni ska vara lite mer försiktiga nästa gång ni går in en bil.. etc etc etc.. jättesmutsig etc etc etc.. "
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Fast det kan ju hända att jag är för mesig/snäll..

Är ju farligt att vara för snäll i dagens samhälle.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har precis varit med om samma sak. Jag åkte tillbaka efter att jag åkt från BMW då jag störde mig på all smuts dem hade smutsat ner i bilen. Jag vände efter 3km och kom in och sa att bilen är smutsig efter deras arbete Dem erbjöd sig en rekond eller pengarna tillbaka för arbetet dem hade gjort.

Efter denna incedent har jag sett att dem tar med sätes skydd och tar på sig nya arbetshandskar när dem åker iväg med bilen.

Självklart ska du inte acceptera att bilen blir skitig invändigt då dem har fixat nått på under bilen.

Mvh
Kristian
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
rightnow: Du har såklart rätt i sak, och jag hade gladeligen följt ditt råd i sverige men i danmark är saker lite annorlunda. Här förstår man inte "fina vinkar" på samma sätt som i sverige.

Danskar är tyvärr inte särskilt finkänsliga, föreställningen om danskar som gemytliga är tyvärr en myt...

Självklart är jag tacksam i goodwill-frågan, dock är det som sagt inte avgjort ännu och jag misstänker att jag åker på arbetskostnaden till slut.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
hkr: Hej, jag orkar inte lesa alla svar i denna tråden.. Men.. Vad f**n!? Självklart ska du inte akseptera att din bil är nedsmutsat! Jag skulle bli illsint och klaga direkt. Oavsätt om det var goodwill-reparasjon eller inte. Jag tycker dom har behandlat din bil dålig. Antagligen är det en av verkstedskillarna som är lite slurvig?

Jag skulle dock akseptera lite sand på mattorna.. det är ju naturligt.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Japp, max grus på mattorna.
Hur kan man sparka i ngns innerdörrsida utan att städa efter sig??
Hoppas det fixar o betalar allt!!!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
har du haft bilen på verkstad skall du givetvis inte acceptera smuts och liknande inne i bilen! den skall ju vara i samma skick som när du lämnade in den, allt annat är oacceptabelt!

kräv dom på en invändig rekond.

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.