AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
879

Byta bromsskivor och belägg

Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Det börjar vara dax för ett byte, ska man köra standard eller ska man satsa på eftermarknads grejer, har tittat lite på DBA Gold skivor från www.peansweden.com. Vad tror ni?
Bilen är en 328 touring E36.
Mvh Fredrik
Hur använder du bilen?
Jag tycker att de allra flesta klarar sig med originalskivor och belägg, som faktiskt är riktigt bra!

/Anton
Räcker bra med orginalprylar,om du inte ofta kör på bana lr liknande..
Sen är de ju inte speciellt billigt att byta ut skivor och belägg till såna saker du kollat på.
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Jag sitter lite i samma sits. Det är snart dags att byta belägg på alla fyra hjulen. Kanske skulle jag då också passa på att byta skivor.

Men hur skiljer sig priset på originalprylar från t.ex. TarOx? På www.motornord.se kan man köpa en komplett uppsättning TarOx skivor och belägg till min bil för strax under 9000:-. Är det billigt eller dyrt jämfört med original? Verkstaden skulle ha ca 3000:- för att montera nya belägg fram (inklusive belägg förståss), bara som en jämförelse.

Mekonomen (är dessa delar likvärda mer original?) tar om jag räknar rätt ca 4500 för skivor och belägg runt om.

Dessutom skulle jag vilja byta till stålomspunna slangar.

Jag tycker bromsverkan är OK nu. Skulle kunna bli bättre, men inte till vilket pris som helst. Dessutom vill jag att bromsarna skall tåla lite mera än de gör idag. Och så vill jag satsa på "rätt" grejor. Det behöver inte vara det dyraste som finns och en heller nödvändigtvis original om det finns skäl att köpa annat, prismässiga eller prestandamässiga.

Bilen är en 328 Copué -96
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Framskivor kostar ca 700-800 kr/st, bakskivor ca 400kr/st och belägg ca 700 kr/hjulpar.

Sammanlagt skulle det bli ca: 3700 kr.

Detta är ungefärliga priser hos BMW för originalprylar.

Sedan tillkommer kostnad för montering om man inte gör det själv och eventuellt nya slitagevarnare om man har slitit ner beläggen så mycket att de har börjat varna...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.