AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
806

Är E28-diffarna så klena ?

Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
har lite lagomt skitstora problem med bakaxeln på min 528 -82, har raserat 1st vanlig kuggdiff och skrotat pinjonglagringen på 2 st med lamelldiff än så länge i "sommar"

är det så veka saker att dom inte pallar med "aktiv körning", kuggdiffarna funkar att använda ~2 veckor innan det är missljud och dreven är söndertrasade, lamelldiffarna funkar bra förutom att pinjonglagringen börjar vina och till slut så blir det oväsen från dreven (pinjong/krondrev).....

hur ska man göra för att få ihop e bakaxel som håller ett längre tag, börjar bli kung på att byta klump, ~2,5 timme =)

---
blinkar för omkörning i sommar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Dem är inte direkt kända för att rasa titt som tätt.....Jag har iaf aldrig haft dylika problem(ägt E28:or från 89->).

Mvh Janne.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
äre inte tvärtom att e28 klumparna är jävligt bra och slitstarka?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du får nog ändra lite på ditt körsätt,inte fisköra på nåt vis men bli snällare mot materialet.
Har som janne t inte heller haft nåt prob med detta,däremot har man spräckt en o annan gummikoppling.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
bustorp
Har du kört sönder andra märken också eller bara BMW???
Paap Reeder
Hej!
Har man bara en oljeskvätt i slutväxlarna och ligger ungefär inom vridmotståndstoleranserna på pinjonglagret och diffhuslagren så är det i princip omöjligt att köra slut på dem.

Västkuststugan kör på en original 3,0 slutväxel från -73 .... samma modell som satt i min 3,0 -73.

Vill minnas att Västkuststugan ger 400 hk och den har några varv på bana i chassiet.

MVH /// Paap R
Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
då kan det vara så att ja har otur med mina E28'or.... har rasat en växellåda inatt =)

---
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hur anvander du din bil...? Kor ganska vardslost med min egen men har aldrig lyckats att fa varken vxl eller bakaxel att rasa. Daremot nagra motorer...:)
bustorp
Du kanske skulle byta märke. Valmet eller Massey-Ferguson har grejor för Dig...:)
Do
26
Dopply
523i(E39) -96
Låter som om du är lite våldsam med kopplingen på din bil ;)
Bakaxeln är väl inte direkt gjort för burnouts och liknande, är ju trots allt en personbil. Va lite mjukare i växlingarna och din bakaxel kommer att hålla lika länge som det finns fräsch olja i den :)

/DopplyMannen
Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
har inte lyckts köra sönder varken E21, E30 eller nån annan rlig gammal BMW, det är bara mina E28'or som jäklas...

tycker inte att ja är så hårdhänt, det borde hålla för både race och burnouts och jag är inte vårdslös med kopplingen, droppar aldrig utan "spänner upp" drivlinan innan start...

har bytt låda nu och ska stoppa ihop en m5 diff med stora huset och kolla om det fukar bättre =)

iofs så får man räkna med att det inte håller hela tiden när man använder sitt fordon väldans aktivt

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.