|
|
|
|---|---|
|
Många av dagen morderna bilar har långa serviceintervaller 2500 mil en del ännu längre. Om man skruvar av oljelocket på tex min bil "E46" så ser man en brunaktig rostig skrovlig yta. Proffsen säger då att jag har kört på bra olja men service intervallen är för lång, då bildas detta "koks" osäker på stavningen där. Jag stör mig otroligt mycket på detta "koks" Hur fan ser då då ut i i motorn? Kan någor expert utala sig om varför detta "koks" kommer till? Och är det så att morderna bilar körs för länge på samma olja? Även om oljan i dag är super bra? Så håller inte oljan för dessa långa service intervaller. Saab har 3000 mil serviceintervall! hur ser en sådan motor ut invändigt? Brukar byta olja var 2000 mil. men har ändå detta "koks". Det stör mig, jag skulle kunna byta lock? Men det är ju som att måla läppstift på en gris. Det verkar sitta som satan. PS: Byter alltid olja på BMW och tar för givet att dem stoppar i det bästa? Eller har dem stoppat i nått skit kanske? Min bil har nu gått 8000 mil långvägskörning oftast 20 mil eller mer. Förstår ni frågan? Varför bildas "koks" är alltså frågan. Och hur ser era bilar ut? MVH Kristian | |
|
Vet inte varför det bildas. Jag byter olja var 500mil på 535:an och var 1000mil på 528:an. Oljelocken är rena som barnrumpor på båda. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Alf: Bmw använder Castrol SLX, en helsyntet olja av mycket god kvalite. Jag personligen tycker att 2500 mil är vansinne att köra på samma olja, så ja byter vid halvtid dvs 1250 mil. Olja+ filter kostar 800 kr och plats i en GDS hall typ 100 kr. Bmw tar själva 1200 kr för den tjänsten, så om man inte kan få tag i oljan billigare så lönar de sig knappt. Min 330 har knappt rullat 3000 mil och har inte tillstymmelse till de "koks" du pratar om. Tar ja en trasa och torkar rent oljelocket så ser man metallen på de 2 låsdelarna som går "i spåret" De blir helt enkelt rent o fint "som nytt" Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Vet inte varför det blir sånna avlagringar på locket. Men om jag skulle spekulera så tror jag det beror på att det sitter en plåt under locket som hidrar oljan att skvätta runt där. På min m5:a och 3.0:a finns inte den plåten, där är locken helt rena. Förmidligen sköljs avlagringarna bort av oljan. Jag tror inte att avlagringarna är skadliga. När jag bytte olja på exets 528 e39 så såg jag dessa avlagringar, i oljefilterbehållaren såg det hur fräscht ut som helst. Jag fick oxå intrycket av att oljan som rann ut hade mycket "kvar att ge", subjektivt luddigt uttryck... Men jag har bytt olja i många bilar och sett olja som är tunn som vatten och luktar bensin eller tjock som sirap med lite extra gegga på slutet. Farsans 523:a har precis samma avlagringar. Jag tror att det finns en ganska bra säkerhetsmarginal på oljebytesintervallen. Ingen biltillverkare vill få rykte om sig att bygga motorer med kort livslängd. |
|
TobbeBMW |
Byter var 500 mil, skiter i vad service indikatorn säger, motorn ser ny ut invändigt, och så hörs inga missljud heller, trots 25.000 mil. Det e ju inte svårt att byta olja och filter, så varför kompromissa. Går säkert att köra 2500-3000 mil med samma olja, men jag riskerar inget. |
|
Som man brukar säga: Olja är billigare än stål. Själv har jag hittils bytt sedan ny: 1. 750 mil 2. 1400 mil 3.2500 mil /D |
|
|
Att bara köra 500 mil på en modern syntetolja är rent slöseri. Snacka om att Sakab får fin olja att elda med. Behåll oljan och byt filtret istället. Det är skrämmande att se vilka skitfilter BMW har (gäller nog alla tillverkare). BMW betalar säkert inte mer än max 7-8 kr för ett filter. En annan Tysk tillverkare kör tester med 10000 mils intervall på olja och filter. Dock med riktiga filter. Verkstäderna vill gärna ha in bilarna och sno oss på lite pengar med jämna mellanrum. Var tjänar märkeshandlarna mest? Inte är det på bilförsäljningen. Oljebolagen klagar inte heller. Bra marginaler på "fina" syntetoljor. Alf_VON_sil: det är antagligen kondens som gör ditt lock brunt. Lyft på ventilkåpan och titta hur det ser. Säkert rent och fint. Själv byter jag filter ofta och olja mer sällan. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.