|
|
|
|---|---|
|
-Kontrollerade om min bil var utrustad med diffbroms igår och till min stora glädje så var den det :) Frågan är bara, hur mycket bromsar den? M3 ans diffbroms eller "spärr" bromsar 25% vet jag men hur är det med min? Mvh. B | |
|
Gratulerar, ganska ovanligt på E36. Det ska vara samma bromsverkan, 25 alltså. |
|
|
Då är vi 2 om det! Har nämligen det oxo på min! Har hört att även stolsvärme på E36 Coupe är ovanligt vilket jag har! Stämmer detta? |
|
|
njae, stolsvärme är inte så ovanligt. Inte jämfört med diffbroms iaf.. |
|
| Är inte stolsvärme standard på svensksålda bilar?? | |
| Jag hade diffbroms på min 325:a och min bror har det på sin nuvarande. | |
|
micke80: Jo! --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Ok låter bra! Har inte hört ngn mer "live" som har det. Det är ganska sällsynt med M-chassiet med vad jag vet men det kanske var så att diffbromsen ingick i M-paketet för chassiet!? Har FK-kit med gasdämpare runt om nu iaf och M3 3,0 vxllåda... I höst blir det att jaga centrifugalkompressor! Mvh. B |
|
|
Hur tar man reda på om man har diffbroms? Och vad är det för fördel med de? |
|
|
Ställ ena hjulet på halt underlag (ex gräs eller snö) och det andra på asfalt. Gör en snabb start och kolla om du får hjulet med bra fäste att driva (= svart spår) :) Fördelen är fästet helt enkelt, med diffbroms slipper du att enbart innerhjulet spinner vid en snäv kurvtagning tex. Du får driv på båda hjulen... |
|
| Du kan även hissa upp bilen i bakänden, lägga ur växeln och snurra på ena hjulet. Om det andra hjulet snurrar åt samma håll så har du broms. | |
|
ställ dej på en parkering å burna ett par meter.. är det ett svart streck har du inte broms å är det två snygga spår har du broms. 25% är inte det ganska mkt? Har för mej att 10% är vanligare... e36 cab har broms som standard har jag hört, men vad jag vet är det mkt ovanligt att vanliga e36 or har det. Är ni säkra på att dessa verkligen hade Diffbroms å inte bara diff, många blandar ihopp begreppen... |
|
|
Det där med att burna ett par meter på asfalt ger jag inget för! Det funkar ju tom. att rit två streck med min odiffade 318 ibland och ibland inte) Sen att ställa ena hjulet på snö eller gräs och det andra på bar astalt är inte heller någon hitt! Det är ju liksom inte någon AGA diff vi snackar om... Det sitter ett lamellpaket i diffen som tillåter hjulen att gå olika fort. Det gör dom när kraften mellan hjulen blir större än att lamellerna "orkar" hålla emot. Mitt tipps som garanterat ger ett riktigt svar... lamelldiff eller ej! Hissa upp det ena bakhjulet i luften och låt det andra stå kvar på backen. Ha handbromsen släppt och växeln ur (glöm inte att lägga någonting som stopp vid framhjulen bara) Sen provar du att vrida på det hjul som är i luften. Snurrar det utan motstånd, då har du ingen lamelldiff. Sen vågar jag inte säga om det går att snurra det upphissade hjulet om det sitter en lamelldiff..... Därför jag har inte provat själv! Men går det så är det med bra motstånd eller så orkar man inte. Ni får väl prova själva och sen berätta för mig! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.