AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.269

E36 Cpt , "Ylande" ljud när jag vrider på ratten, någon som vet vad det är?

Bj
8
Björn30
316i Cpt -94
Hej, jag har ett problem. När jag svänger på ratten, främst när jag kör i låga farter eller skall parkera, uppkommer ett högt brummande (ylande..) ljud (låter som om motorn samtidigt "köver" sig). Är det någon som vet vad detta kan vara och hur man kan åtgärda det? Jag vet inte om det har någon relevans, men ungefär samtidigt som detta ljud började dyka upp började också ett annat ljud, som är ljusare, dyka upp när jag kör med bilen och motorn är kall (det låter lite som om något ligger an någonstans).

Min bil är en E36 Compact -94 som har gått ungefär 13000 mil.

Är det någon som vet något om detta eller har tidigare erfarenhet så vore jag mycket tacksam för tips och råd!!!

Hälsningar
Björn
Har samma fenomen på min E46 328 '98. Har inte kollat upp det ännu men skall snart föra bilen på undersökning. Min bil har gått ungefär 13500 mil.

Ljudet blir kraftigare när styrservon belastar motorn (pröva vrida på ratten när bilen står still, bara så mycket att servon belastas maximalt men hjulen knappt börjar vändas, då blir ljudet kraftigare).

Ljudet är alltså mer eller mindre direkt beroende av motorns varv och påverkas av elektrisk belastning (från styrservon) så jag misstänker att det kan ha att göra med generatorn.

Jag har också ett ljusare, lite metalliskt ljud som hörs mer på lite högre varv. Vet inte heller vad detta beror på. Har funderat på om det kan ha något med fel på kamsensorn att göra, bilen är lite orkeslös (saknar sådär 23 hästkrafter säger "rövsensorn") och har tomgångsproblem (tappar varv tills den nästan slocknar och "hostar" sedan upp varven, tappar sedan igen osv.).
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Brukar låta så när man har för låg nivå av servovätska i systemet. Kontrollera och fyll på.

///Jesper

BMWCS #5494
Låter helt klart som för låg servoolja nivå.
Köp ny flaska på BMW (runt 100kr), fyll på och ljudet lär vara ett minne blott.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Bj
8
Björn30
316i Cpt -94
Hej igen,

jag ska kolla upp detta på momangen, stort tack!

Vänliga hälsningar,

Björn
Björn: Viktigt att du verkligen får rätt typ av servoolja, annars kan hela servosystemet beöva sig en genomgående renovering!Vilken typ du skall ha står som sifferkod på servobehållarens lock.
Det varierar vilken typ av olja från bil till bil så det går inte att säga på förhand vilken du skall ha.
Åk in till BMW, dra ut en mekare från verkstaden och be denne läsa av sifferkoden för att ge rätt oljetyp till dig.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Hade precis samma fel på min Compact. Det var, precis som ni säger, för lite servoolja. Min bil läckte olja från en koppling på undersidan av motorn. Det var bara att skruva åt kopplingen så om problemet återkommer kan det vara en sak att kolla.
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Hej!

Hade samma symptom på min gamla 525 E34, efter kontroll fick jag svaret att det var otäta packningar i servopumpen som orsakade gnället. Troligen vibrationer som fortplantade sig i rattstången, särskilt märkbart vid maxutslag när bilen var kall.

Det var för dyrt att fixa så jag levde med det precis som nästa ägare. Om inte påfyllning hjälper så är det kanske denna sjuka istället.
Bj
8
Björn30
316i Cpt -94
Hej igen,

vill bara tacka för alla svar! Jag fyllde på olja i helgen och mycket riktigt, ljudet försvann!!

Skönt att bli av med ett av orosmolnen som alltid finns med en äldre bil....

Mvh,

Björn
pe
554
perf
320xd e91 -09
Hjullager som behöver bytas.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Nä det va inget, missade det du skrev om hastigheten.
Jaha, då var man och visade bilen i hopp om att det bara skulle vara vätska som behövde fyllas på... Tyvärr visade det sig att i mitt fall var det servopumpen som förde ljud. Bara delen kostar tydligen motsvarande 5000kr, därtill kommer arbete typ 700kr/timme. Får väl glömma att köpa nya fälgar till sommaren då...
Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
Har också fel vätska i min bil, på locket står det ATF(röd), men i behållaren finns det nån annan mörkgrå konstig vätska.

Tror ni det går att pumpa ut den gamla vätskan från behållaren, och ersätta den med ATF, fast troligtis de 2 vätskorna kommer att blandas lite?

Vet nån hur mycket vätska pumpen rymmer, jämfört med behållaren?

Tackar för svar, är orolig för ras!!!

/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.