AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.596

motor frågor.. topp å block

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
är så här att håller på att bygga ny motor.. körde innan en 320 88 med turbo.. men har nu planer på mer effekt.. ska köra ett 2,5l block med 320 stakar å planad å uppfräst 323topp.. på blocket sitter ingen fördelare utan ska sitta i toppen ville jag. men på 323 toppen e de inga fästen för å ha fördelaren på kammen.. hur gör jag för att få den upp ditt..

alt 2: kom med några bra å billiga förslag på hur man kan köra utan fördelar..

Iron M///
Da
74
Daniel.B
E91 320D Pendlarpråm
Gör som jag ska... Kör med MSAVR som motorstyrning, både sprut och tänd till priset av ~4000-4500. Styr mot map-sensor, bredbandslamda, knacksensor, avgastemp osv osv.
Sen 6 st separata spolar på det så är ditt tändningsproblem löst.

En nackdel.. du får löda ihop det mesta själv.
Kolla lite på sidan.. ganska rörig men iaf.
Länk
Om du har en motor med blockmonterad fördelar så lär du ha det, vad ska annars generera tändpulser? Ska du ha fördelaren uppe lär du ha Motronic motorstyrning med triggergivare. Går för övrigt alldeles utmärkt att sätta fördelaren upp på kammen på alla M20 toppar. Är inga speciella fästen för de delarna, bara en annan kåpa.
MIRRE75
iron: Ska du köra med 320 stakar på 325 vev/kolvar/block , så behöver du inte fräsa i topen...Och fördelare i topen? ja , de e smaksak. har man bra motorstyrning så kan man ha den i topen, men annars är det bättre med den i blocket (om man inte har vettig motorstyrning) för att där kan man lätt backa tändningen..

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
är de bara kam drevet man byter eller?? motorn ska sitta i en 525 89 eller 90.. då är de motronic tror jag.. har ingen fördelare i blocket å ingen i toppen heller just nu..

mirre75: japp ska köra med 320 stakar vev å kolvar 325.. ska fräsa oringningen i toppen hade jag tänkt de räker eller??
å toppen e redan planad å fräst..

Iron M///
MIRRE75
iron: mina 402m tider är körda utan någon o-ringning, bara original packning ! M20/B25

varför inte svarva kolvarna ist, man ska ha så långa stakar som möjligt

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
varför får inte alla göra på sitt viss.. visst kanske e bättre å svarva kolvarna men man kanske inte kan å har pengar tid till å göra allt´... de jag vill veta är juh om fördelaren.. är de bara å bytta kamdrev eller???

Iron M///
klart att alla får gå sin egen väg, förlåt att jag gav dig ett tips då, du kanske inte visste att det var bra med långa stakar men jag ska inte ge dig några mer tips i forsättning.

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
MIRRE75
iron: ja bara byt drev och kåpa till kamremmen, så ska det funka

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
var inte så jag menade...

tack för hjälpen..

Iron M///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.