|
|
|
|---|---|
|
Startar en ny tråd då den förra blev "kidnappad" och blev en tråd om vanliga fel på 540. Jag har alltså fortfarande samma problem, Check coolant level, på min E39:a . Men nu yttrar det sig bara då termostaten öppnar dvs då den är riktigt genomvarm. Har luftat och luftat och luftat men ändå verkar det finnas kvar luft i systemet. Anledningen till att jag tror detta är att nivån SJUNKER i expansionskärlet då bilen är varm. Enligt mina kunskaper så expanderar vatten då det värms och trycket i systemet ökar. Och om trycket ökar kan ev luft komprimeras (vilket vatten inte kan) och nivån kan sjunka istället för att stiga i kärlet? Om jag släpper på trycket genom att lätta på korken så fylls expansionskärlet och bilen slutar varna om coolant level. Därför tror jag att givaren faktiskt är hel! Det finns en luftskruv vid termostathuset och en i kylaren och det kommer inte luft ur någon av dem! I min Bentleybok stod att det fanns en till luftskruv under vänstra microfiltret men icke på min. Är det någon som har bättre tips på luftningsprocedur? Har läst Hassos, Bentleys och BMW's instruktioner men jag lyckas ändå inte. Och nej, det ser inte likadant ut på V8 modellerna. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
jag hade en spricka i termostathuset,fick luft i systemet och tempnålen åkte upp och ned/Thomas |
|
|
Har provtryckt kylsystemet och det läcker inte. Verkar bara vara osedvanligt svårt att få ur all luft. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kommer det vatten ur lufthålen ?? vattetnivån ökar i expansionskärlet när det blir varmt, öppnar du när du stängt av motorn, eftersom du har tryck ?? När motorn går ska du kunna öppna "utan tryckförändringar" Har du ändå tryck, så är det inte som det ska, är båda kylarslangarna lika varma och går att trycka ihop utan att det känns som det vore tryck i dom ???. Är den undre svalare än den övre eller dom är hårda, så har inte termosten öppnat och du har inte cirkulation i systemet. Kan du fylla vatten genom luftninghålet närmast termostathuset ??.. Det räcker att det fattas ett par deciliter i själva motorns system för att det ska jävlas, och det påverkas inte av nivån i exapnsionskärlet, är det rätt där så kan det ändå vara luft kvar i systemet i motorn, och det kommer alltid att ställa sig i termostathuset i slutändan och då öppnar den inte. Kan det möjligen även bero på att du har täppt luftning i locket till expansionkärlet, så att det inte luftar ur, utan du får ett mottryck som pressar in vattnet i systemet ??? Lurigt. ///MVH Hasso Länk |
|
Det kommer vatten ur luftningshålen... Jag har provat att lätta på korken till expansionskärlet med varm och kall motor och med motorn på och av. Har kollat att termostaten öppnat då den varnat genom att känna på slangarnas temp. Huruvida de är hårda eller inte har jag faktiskt inte tänkt på. Skall testa att fylla mer genom luftskruven i termostathuset imorgon då bilen är kall. Om luftninget till locket är täppt kan men aldrig komprimera in mer vatten då vätska ej är komprimerbart. Har bokat in hela söndagen till detta... jag SKA lyckas få ur luften. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Magnus: Du har ju både fjäll o alptoppar att luta upp fronten mot så det går säkert bra.:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Tar upp denna tråd, då min nyinförskaffade 740-99a uppvisar samma symptom. Magnus M, kom du fram till ngt denna söndag? Min uppvisar samma symptom so beskrivet häröver, temperaturen ligger dock som den skall hela tiden. Ändå försvinner vatten när motorn blir varm och jag har inte lyckats upptäcka ngra visuella läckage. Det första som slog mig var givetvis topplocks packning, men då borde tempen stiga när bilen inte får ngn kylning när hon står på tomgång... /Pontus |
|
|
Jodå visst var det givaren som jävlades. Köpte en ny och vips så funkade allt. Är inte så aktiv på detta forum mer då jag inte har någon BMW längre. Blev lite tvungen att köpa en VW Caravelle. Men medlem i BMWCS är jag fortfarande! :-) ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.