AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
700

Baslåda, hur bygger man?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag har precis köpt lite nya grejer till min Z3 M. Det jag funderar mest på är hur man skall rikta basarna i skuffen. Är tyvärr inte kunning vad gäller ljud, men har inga problem med att bygga saker.

Eftersom bilen är såpass liten och har ont om utrymmen blir det lite tight att få in basarna. Jag har tänkt att bygga en baslåda efter de rekommendationer som tillverkaren gett anpassad efter bagageutrymmet... men vart riktarna man basarna?? Lådan kommer att vara så tight som möjligt mot framkant/överkant av utrymmet för att spara plats.

Skall man rikta basarna rakt in i plåten snett uppåt-framåt eller skall de riktas bakåt?? In i plåten känns som om det kan bli en väldigt konstig ljudbild men även bakåt känns konstigt då ljudet skickas åt "fel" håll.

/Caspar
www.backesljudbyggeri.se kan du glo på, har dock inte tid att leta upp just artikeln med detta åt dig just nu.
Robsarve
Lite skeptiskt till hur bra det blir i en roadster, sök lite på forumet efter såna som byggt i bagaget.

I de jag har byggt så har vi hållit oss i kupebrunnen...

Ljudbilden från en sub behöver du inte oroa dig om, eftersom du har den i bagaget lå lär du bara känna vibrationerna mer än höra dem....

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Det där får du prova dig fram med! dvs vart du ska rikta basarna!
Ett bra tips för att få ut ljudet ur sektionen du ska montera dom i är att dra reflexrören ut till kupen från ex bagage utrymmet! det tjänar du flera DB på!
Sedan riktningen av basarna är en smak sak, vissa basar spelar tung bas bakåt vända medans andra spelar klarare bakåtvända!
Beror helt och hållet på baslådans akustiska egenskarper + hurdant lådan reflekterar ljudet inne i lådan!!
Så därav är det nästan ett måste att använda dämp ull!
Men mitt tips till dig är att bygga en låda enligt basarnas rekommendationer, och sedan kan du trixa lite med lådan dvs vrida och vända för att få ljudet så nära din egen smak som möjligt! Sen om du känner att trycket inte räcker, så kan du prova på att dra reflex rören in i kupen tex via hatthyllan eller mellan armstödet bak om du har sånt!
Lycka till!
Btw lirade jag med mina dubbla 12" Gas Silver basar ca 138DB... med ett slutsteg! Dock inte världsrekord, Men helt klart godkänt för att själv ha snickrat ihop lådan UTAN ritningar och för låg budget så är det mer än godkänt! Kom på 4:e plats... torska mot SM mästaren i kvarten! =S
Robsarve
Det är lite tunt med både baksäte och användbar hatthylla i roadstermodellerna... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.