AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.676

Höööög bränsleförbrukning, hjälp tack

Min 540ia drar väldigt mkt bensin. Jag fyllde tanken idag för att kontrollera och konstaterade att jag hade kommit 99 km på 25 liter bensin, dvs en förbrukning på ca 2,5 l/mil. Jag kör enbart stadstrafik med bilen men inte ska den dra så mkt..? Dessutom har jag varit återhållsam med gasandet nu för att se vad den drar vid lugn körning.

Vad kan vara fel? Har sökt lite på forumet och konstaterat att det kanske skulle kunna ha med lamdasonden att göra... Tomgången är jämn och fin, men det kanske den kan vara trots att lamdan är kass??

Har letat hål i bränslerör men inte lyckats hitta nåt.

Bilen är nyservad (inspection II) för hundra mil sedan men den har stått still i ett år efter det också.

Några tips på vad som kan vara fel?

Åtgärder?

Tack på förhand.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Du gör inte samma miss som jag och tittar på färddatorn och läser av gallon per miles? Du har tankat fullt och fyllt på igen?
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
.....Hoppsan råkade skicka iväg....Annars låter det som om lamdan eller kattarna skulle kunna vara paj. Har du möjlighet så kolla avgasvärdena på verkstad så ser du ju om den går tokfett.... och om kattarna funkar... Lycka till!
Om kattarna är slut borde det även märkas i form av varv-ovillighet (svårighet att varva mer än 4000rpm) samt ett rasslande ljud från kattarna vid gaspådrag.
Drar den mycket olja? I så fall kan detta förstöra kattarna men jag tycker du borde märkt detta i så fall.

Jag tycker annars att runt 2 liter milen stadskörning 540iA låter rimligt. Min manuella 328 drar utan problem uppåt 1.7 liter milen i stan.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Exakt hur noga har du mätt?
Tanka fullt, nolla trippen och kör slut på bensinen. Tanka fullt igen. Då får du ju exakta värden.

Det är noga med mätningar! =)
Stavros: Senast jag mätte fyllde jag upp tanken, nollade tripmätaren, körde 10 mil, tankade igen och kollade hur mycket jag fick i tills tankspärren slår till. Det gick i 24,8 liter för att vara exakt. mao ~2,5 liter/mil i förbrukning.

Kristoffer_L: Jag har inte haft bilen tillräckligt länge för att kunna avgöra om den drar mkt olja. Besiktningen gick bra och avgasvärdena fick jag inga anmärkningar på.

Ibland när jag ligger i 70-80 km/h så tycker jag att bilen kan kännas lite seg när jag gasar på lite. Känns som att den segar sig uppåt. Varje gång det inträffar ligger motorn på ca 2000 varv.

Jag läste i nån tråd om luftmassemätare som varit paj i samband med hög bränsleförbrukning. Någon som vet något om det?

Bilen har gått 12800 mil.

/Per
kollade upp avgasvärdena från senaste besiktningen (2 veckor sen)

CO: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 001
Lambda: 1.02

Kan det ge några ledtrådar?
in
438
inkognito
E34 535-92
kolla membranet kan vara det oxå

/Stefan K
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Avgasvärdena som du angav är helt normala,finns det några felkoder satta?ev.lamdasondfel...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
polle: aha okej. Du kanske körde mycket stad?
Fräs upp en hel tank och kör normalt. Det ger bättre utslag.
Om du har råd! =)

Ja
760
JanF
530i-93
Med de perfekta avgasvärden verka ju motorn vara i bra skick. dålig lambda, katt eller membran borde synas direkt på mätvärden.

- Kolla så inte tanken läcker under bilen.

- Det går faktiskt att få en 540 i perfekt skick med automat att dra 2,5 liter med korta sträckor, gasglad förare och bara i stan. Lika väl kan du köra på 0.9 med samma bil om du kör långt, med försiktig förare och på landsväg
Jo
7
Joakim Barrett
540iA Touring-98
har en 540iat-98. den slickar gärna i sig 1.7- 1.8 vid kortare körningar på mindre vägar, men på motorväg i ca 125km/h så tar den 1.2-1.3. om din bil går dyrare där så kanske du ska kolla upp varför. kort o gott så tar motorn den mängd den behöver, så kolla att du inte har ngt som "bromsar" bilen. Kassa däck o fel lufttryck spelar också roll i längden tex.

Allt under 8 cylindrar är en startmotor...
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Jag är nybliven ägare till en 540iA -93 och är förvånad att den drar så lite som den gör, det beror förstås på vad man jämför med men efter att ha kört ur en hel tank och sedan fyllt igen fick jag fram ett snitt på 1.22.

Då har jag absoluit inte varit extremt försiktig med gasen utan ett högst normalt användande vilket även innefattar lite fulgaskörning, mest stadstrafik men även ca 17 mil på landsväg!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.