|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en längre tid haft ett störande klonkljud i framvagnen på höger sida. Dock har jag inte lyckats lokalisera felet, förän idag... Jag besiktade bilen idag, och det gick bra andra fram tills besiktingsmannen tittade på stötdämparnas kondition. Det första han fick se var att fjäderbenet hade rostat av! Helt sjukt. Det hade rostat sönder några centimeter ovanför fjädertallriken. Inte konstigt om det klonkat mycket, hjulet har ju lättat från fjäderbenet i varenda gupp. :-/ Iom. detta så måste jag skaffa ett bättre begagnat fjäderben. Har inte mätt diametern på mitt fjäderben ännu, men jag tror det är 51mm. Passar vilket fjäderben som helst från E30, om det har samma dimension och är utan ABS? Är det ett stort ingrepp att byta fjäderben? Hur mycket måste demonteras för byte? De som var bra med besiktningensdomen var att jag fick veta orsaken till detta eviga klonkande :-) (som för övrigt fanns även förra årets besiktning...) Om någon har ett att sälja till ett vettigt pris, hör gärna av er mail. Det gäller höger fjäderben. Mvh Carl. | |
|
Det finns 45 och 51mm fjäderben, 323, 325 + dislarna borde ha 51mm och alla med M-technik el sport fjädring. "325is..." |
|
|
Det är faktiskt ganska lätt att byta fjäderben. Ta loss oket, styrstaget, spindelleden och skruven som håller ihop k-hämmaren med länkarmen. (OBS när du skall få loss styrstag och spindelled, behåll den lossade muttern kvar på skruven så att den skyddar den översta gängorna när du bankar på spindeln för att grejerna skall lossa) Sedan tar du bort de tre muttrarna ovanpå fjäderbenstornet och vips så har du fjäderbenet i handen. När du skall montera igen kan det hända att de koniska skruvarna i styrstag och spindelled snurrar, då kan du behöva lägga någonting under leden och sänka ned bilen så att leden belastas och trycks fast något, sedan går det bra att dra åt muttern. Lycka till! Mvh Björn |
|
|
Jag har mätt fjäderbenet nu. Det är 51 mm (eller 53, men det är nog bara rost o färg som gör den skillnaden.) Passar fjäderben från en 325? Mvh Carl |
|
| Carl L: ja det hoppas jag då =) har såna ligger till min 323a. visst det blir dyra med hjulager eftersom 325orna har abs. Passar det inte så har jag endå en extra uppstättning till 325an =) | |
|
Det verkar ju helt omöjligt att hitta, hittar bara 45mm, eller till 325 med ABS. Måste få tag på ett snarast, ombesiktningen hägrar. Nån som har ett till mig? 51mm, ingen ABS. Maila isf. Mvh Carl. |
|
| här Länk | |
|
toffa182:" Delarna hämtas på plats" står det. I Umeå. Ska ringa och fråga om han vill skicka ändå. |
|
|
Passar ett fjäderben från en bil med ABS utan modifikationer eller inköp av andra delar? Har ev. fått tag på ett sådant. Teres: Måste man köpa ett annat hjullager för att få dit ett ben med ABS? Mvh Carl. |
|
|
Det är olika nav när det är ABS. Och dom säljer bara kompleta nav med hjulager. jag fick fel när jag skulle ha nya till 325an =) fick till en 323a då. ABS då sitter det kuggar på navet. Utan ABS sitter det inga kuggar, Men du ring till skroten i uppsala dom är aktoriserad för bmw. Där fick jag iaf tag i 51 mm fjäderben. Mvh |
|
|
Har inte naven för "icke-abs" utgått? När jag bytte på nav på en E30 senast lät det så på reservdelskillen i alla fall. Fast abs-navet passade lika bra! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Kristian Larsson: jo det var vad jag fick höra oxå .. sen när jag stog med bilen upp pallad så passade det definitift inte. |
|
|
Teres// Vad var det som gjorde att det inte passade för dig? Det enda jag behövde göra var att putsa bort rosten från dammskyddet så att kuggkransen gick fritt. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
| jag fick ju ett nav utan abs kuggar =) och det var på tok för stort. så pappa och jag slog bort kugg ringen från ett gamla navet och satta på det på den utan abs. Men det fick inte heller fick inte på hela ringen eftersom det var för litet svaravat på den utan abs. Så det vara bara åka till baka och klaga på att don hade beställt hem fel. jag skulle ha till en 325a med abs men fick till en 323a utan abs .. =) så nu tänker jag då inte bäställa nå annat en vad det är. värsta var ju att det vart 600kr dyrare bara för man har abs =/ | |
|
Teres: Vilken skrot i Uppsala menar du? Sökte på eniro och fick upp ganska många. Hm, vad jobbigt det är när alla ger olika bud, killen på BMWs reservdelsavdelning sade att fjäderbenen de säljer är anpassade för bilar med ABS, men att de passar ändå. Teres säger att de inte passar o Kristian att de gör det... Hur ska jag veta vad som stämmer? Mvh Carl. |
|
|
Hm, är det så att de bilar med ABS inte kan ha ett ben utan ABS för att det inte passar, men att en bil utan ABS kan ha ett ben med ABS? Blev lite fundersam. |
|
|
jag säger bara att naven är olika .. ska du ha ett fjäderben från en 325a så måste du ha ett nav från en sån oxå. själv fjäderben lär ju passa. bara att det är olika nav på 323 och 325. så köper du ett 325 fjäderben så måste du ha ett sånt nav oxå.vill ju inte att fler ska råka ut för samma sak som mig och få fel nav/hjullger Gå in och sök på Länk gjorde iaf jag när jag hittade mina fjäderben =) |
|
|
Du kan ta ett fjäderben från en bil som har ABS, det passar och fungerar, enda gången man måste vara noga med att få rätt är när man har ABS på bilen, då måste fjäderbenet vara utrustat med fäste för ABS-givaren, annars fungerar det inte! Men på en 323 utan ABS så passar fjäderben från ex.vis en 325 med ABS. Pa hjulnaven så sitter en påpressad krans för ABS och den går att ta loss. ///Magnus |
|
|
E21-Racing: Är du helt säker? Skulle vara dumt om ja köper ett ben från t.ex 325 och det inte passar. Helt säker? Mvh Carl. |
|
|
Om du har en 323 utan ABS så passar det oavsett. Om du t.ex köper ett nytt hjullager med nav så finns det bara en modell att köpa, alla är med ABS-krans och har man inte ABS så knackar man av den kransen bara! För övrigt så är enda skillnaden på fjäderbenet fästet för ABS-givaren. Dock kan det vara en skillnad på 325-fjäderben med M-technic chassie, men det är samma skillnad mot en vanlig 325:a som mot en 323, övre muttern på dämparinsatsen är lite annorlunda och dämparna skilljer lite! ///Magnus |
|
|
Ok. Köper ett fjäderben från en 325 och hoppas att det passar. Får nog inte med något på det benet, förutom just själva benet då det är nytt. Hoppas att alla 323i delar passar på det nya benet?! Någon som har BMWs reservdelslista i huvudet? Numret på benet är tydligen 31 31 1 127 316. Någon som vet om det är rätt? Bmw har redan stängt för dagen så jag kan inte kolla med dem. Mvh Carl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.