|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mpilot, det var en förklaring till senare inlägg! Vilken bensin använder du? 95 oktan kan ge ryckningar i vissa motorer (bla M-motorerna). Mvh |
|
|
Johan B: Jag använder alltid 98okt, har även provat oct. boost så det är nog inte problemet. Motorn slutar alltid att rycka vid exakt 3000varv. mvh |
|
|
Har dessa ryckningar alltid funnits? Jag vet att luftens resonans i insugningsrören kan ge ryckningar vid vissa varvtal i vissa motorer. Resonansen beror på hur insugningsrören är utformade. Kan iofs vara svårt att göra något åt det om det skulle bero på det. Bara en reflexion! Mvh |
|
wolf_pro |
jo har samma problem jag med och det har sagts till mig att det kan vara dubbelvanosen.. det är visst ganska vanligt på bmw bilar.. wolf_pro |
|
Har haft samma fenomen på min bil men efter en vanos rengörning så försvann den ryckiga gången på låga varv. Är en del jobb om man ska göra det själv men kostar inte skjortan hos Aros Auto heller. |
|
|
wolf_pro: Du har väl enkelvanos på din 3.0? 3.2:orna har dubbelvanos... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Mik3: Hade du exakt samma problem som beskrivet innan du "rengjorde" vanosen. Vet du lite mer specificerat vad de gjorde samt vad det kostade. Det ar forsta ggn som jag hor talas om Vanos Rengjorning, har haft min pa vanostest utan att det visade pa nagra fel, men sa gar min bil ryckigt bara ibland. Tack pa forhand, |
|
|
Hmm... Detta verkar vara ett vanligt "fel" eller vad man kan kalla det.. Verkar bara vara på 3.0:an med.. Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
|
mpilot: Vad det gjorde var att det finns visst ett par filter som sitter i vanos paketet. Om man kör länge på samma olja så finns risk att dessa börjar att sätta igen och det var det som förmodligen hade hänt på min. Kostnaden hamnade runt 2500:- men det var med några timmars felsökning. Klart värt. Men vad som bör tilläggas var att jag hade ojämn tomgång + att jag hade höga hc -värden. Har du även dessa fenomen så tycker jag att du defenitivt ska kolla upp det. No turbo shit....Just real POWER!! |
|
|
mik3: Det later ju kanon, jag har ojamn tomgang, eller rattare sagt min bil, avgasvardena ar daremot perfekta. Skall genast ringa och kolla hur mycket det kostar att fa dessa filter bytta. Jag vet at det byts en Vanosskruv vid varje insp.2, kanske det har med filter att gora. |
|
|
Mpilot: Ok, låter bra. Hoppas det ordnar sig för dig. No turbo shit....Just real POWER!! |
|
wolf_pro |
jo ska in på bes för 2 ggn nu och min bil m3 -94 har inte lagats än.. måste samla lite krr först:(( men dom sa på aros auto att det nog var vanos och där ja letar först och tack för tipset på filtren. wolf_pro |
|
Ja, då var nog problemet funnet. I vilket fall så går bilen som ett skott och jag är så glad att jag hoppar och fiser på samma gång. Vilket drag mellan 2000-3000varv. Verkar som om det är glapp i kablarna till Vanospaketet. Har lossat de kontakter som kan lossas utan att använda verktyg, som går till Vanosdelen och satt ihop dem igen. Har också enkelt flyttat på en kabel som verkar komma från en tempsensor till vänster (framifrån sett) på topplocket till Vanosen. Den här kabeln låg emot topplocket och hade till och med gjort en liten "grop" i aluminiumen i hörnet på vänsta sidan av topplocket/ventilkåpan, kanske lite överslag där. Så jag misstänker att följfelet blir att solenoiden som släpper på oljan till Vanosen och stänger i rätt ögonblick hänger upp sig och måste ha lite övertalning för att öppna, förklarar kanske varför det endast händer när bilen har lunkat fram en lång tid och skall upp i varv igen. Har snackat med en polare som designar växellådor med solenoider i, enligt honom så är solenoider ibland tröga att få igång utan att det är något fel på dem. Deras växellådor skickar därför en strömpuls till solenoiden för att väcka den varje gång innan den skall börja arbeta. Ganska intresant att jag gjorde den här "reparationen" på en rastplats utan verktyg, Mc Gyyver...... Om problemet kommer tillbaka köper jag ett helt nytt kabelpaket till Vanosen och byter solenoiden. Mpilot |
|
| mpilot you have mail... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.