AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.755

M3 -95 ryckig gång 2300-3000varv

Sida 1 av 2
Min M3 -95 7000mil rycker ibland mellan 2300-3000varv, det händer bara när den lunkat fram på landsväg och man fått sakta in på tex. en 70 sträcka och skall upp i fart igen. Händer aldrig vid lite inspirerad körning. Känns som om den spikar vid första accelerationen, saktar jag in och accelererar igen så går den rent varje gång. Den börjar alltid gå bra exakt vid 3000 varv. Inget större problem, men det vore skönt att få fixat. Kanske jag kan lämna den till någon med rullande landsväg.
Är tacksam för råd från personer med BMW kunskap, inte gissningar eller "polaren känner en som...".

Mpilot
Re
2
Red5
M3-94
Säkerligen gasspjälls potentiometern. Sitter längst fram på axeln till gasspjällen, kostar en 500:- tar en minut att byta.

Har bytt min två ggr pga av ryckig gång vid 90-120 km/h o liten belastning med bra resultat.

Red5
Ja, då var gasspjällsgivaren bytt, tog lite tid att få tummen ur.
Bilen går suveränt, inte ens en tendens till ryckning. Verkar som om givaren ger inputs till flera olika komponenter.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Samma symptom här....ska byta den också!
Tack för bra tips!
/Klas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har någon av er artikelnumret att delge? Skall söka motsvarande del på 540:n då jag har samma symptom.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Har precis samma symptom som mpilot, testade att byta gasspjällspotentiometer, funkade tyvärr inte. Någon som har tips på åtgärder man kan vidta innan man lämnar in bilen på verkstad (dyrt). Bilen är chippad, kanske kan ha ngt med det att göra el.?.

Mvh Jens
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Lite info bara. Gasspjällspotentiometern byts vid varje Insp II (M3).

/Edvard
BMW CS # 4503
JN: felet har kommit tillbaka på min bil, exakt samma symptom. Har haft den på kontroll men datorn visar inga fel. Testar nu med octane boost för att se om tändningen är framställd för mycket eller om det är kompressionsrelaterat = för hög kompression.
Nästa steg blir att testa spridarna, kan kanske vara en spridare som hänger sig ibland.

Någon som vet hur man demonterar spridarna?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
mpilot: jag är också inne på att tändningen kan vara framställd för mkt, speciellt eftersom min bil är chippad. Kanske ska testa octane boost jag med, går det bra med vanlig stp som finns på macken eller?. Spridarna är kanske också en tänkbar orsak.
Om man söker på gamla inlägg om detta tydligen ganska vanliga problem på m3:or så verkar det som att folk försökt med att byta alla möjliga slags givare osv. utan resultat, så felet kan nog mkt möjligt vara tändnings/bränsle relaterat.

Mvh Jens
Jag skulle INTE rekommendera octane booster men ska ni använda den bara en gång så kanske det inte gör så mycket..
JN: boost gör ingen skillnad på min bil så nästa steg blir spridarna. Vet dock inte hur jag ska får bort dem, ser trångt ut. När jag lyckas demontera dem så blir det test av dem på verkstad. Jag har också förstått att det är ett inte allt för ovanligt fel på M3or, läste en engelsk tidning om någon som hade nybils garanti och BMW bytte i stort sätt allt som kunde bytas, tom. batteriet, men kunde inte hitta felet.
Eftersom datorn spara alla fel som uppstår så borde det vara ett mekaniskt fel, har också gjort vanostest. Söker vidare.....Köpte inte STP boost, hittade något som man bara använder några ml. till 50 liter bensin, kommer inte ihåg vilket märke.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan också vara en bugg i programvaran till styrenheten. Har varit med om att radera felminnet på styrenheten och då försvinner ryckningarna för att sedan återkomma efter 300-400 mil.
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Jag har med lite problem med små ryckningar runt 2000 varv men det fösvinner helt när bilen har blivit lite varm, runt 60-70 grader..

Den som har flest saker när han dör vinner...
M3-Mackan
"Gudis"
Exakt likadant på min

-Mackan-
Visa användare
425
Gudis
M3-mackan: har du chippat din??, vad jag vet så är inte min det.. eller kanske jag har ju ingen fartsåärr enligt papperna på bilen..

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Att den går ryckigt innan den blivit varm är inte direkt ngt fel, det gör nog alla m3:or. Jag har min andra m3:a nu och båda hade detta fenomen.

Mvh Jens
Visa användare
425
Gudis
ok, man tycker det är lite konstigt att det bara är runt 2000 varv.. kanske + - 300 varv.. sen finns det inget ryck..

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jag har samma problem på min M3:a-95 vid 2000-3000 varv så tappar den effekt lite och rycker lite vilket är väldigt irriterande.Så kan det ju inte vara meningen att den ska vara???Är dock inte så hemma på motorer av detta slaget så det blir nog att lita på BMW verkstadens kunnande vid nästa service(insp.2).
Det som ni andra har bytt:var det svårt och vad sitter gasspjälls potentiometern??Eller lämnade ni in era bilar för byte av gasspjälls potentiometern?

Mvh Ricke
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Det är nog inte meningen att den ska rycka när den är kall, men eftersom de flesta m3:or verkar göra det och ingen verkar ha ngn lösning på detta fenomen så tycker iaf jag inte det är värt att lägga ut flera tusen på att försöka få bort det eftersom det försvinner ju efter några minuter när motorn blir varm.

Gasspjällspotentiometern är hur lätt som helst att byta, den sitter längst fram på gasspjällsaxeln med två skruvar. Bara att lossa skruvarna o en kontakt, tar max fem min.

Mvh Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förklaringen till att den rycker när den är kall skall tydligen vara att motorelektroniken medvetet ger en för snål bränsleblandning. Detta görs för att motorn snabbare skall komma upp i arbetstemperatur.

Mvh
original inlägget gäller en varm motor, inte kall.

Någon som vet hur jag får bort spridarna, det är nästa detalj jag ska kolla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.