|
|
|
|---|---|
|
Har pga lite andra intressen lagt ner M åkat för stunden, men har tidigare haft m5 touring, m3 e30, m3 e36 mm. Men man måste ha något att åka i så jag köpte idag en MB e420 kombi 1997 Ringde till if och förväntade mig det vanliga 15000+++++ per år MEN blev rätt förvånad när det blev ca 4500/år HELFÖRSÄKRING dvs samma som halv på min gamla 730 -90........... Då är jag 32 och bor mitt i Sthlm...... Helt sjukt att BMW skall var så mkt dyrare, jag trodde först att det var något fel men ca samma pengar hos Lf... Ok det är ingen värsting men ändå v8 på 280+ hk.... Men det kanske är andra pengar om man åker AMG. | |
|
MB ska vara billigare än bmw konstigt nog, har själv jämfört bmw 740/728 mot S320L/S430L/S500L och alla MBs var runt ca. 5000 kr billigare. Antar att det är färre MB ägare som krockar med sina bilar? Ny bild 16april- Länk |
|
|
Micke: MB E420 är troligtvis en bil som nybakade och skenförsäkrade körkortsaspiranter ratar. Körs troligen mestadels pyntade med 30-års skadefritt körande i grillen av välmående äldre farbröder med keps, därav den låga premien :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Kristoffer: Du har så rätt men nu när jag fått på mina amg 18´så blev det riktigt snyggt................. | |
| En av anledningarna till att Bmw är dyrare finner ni här: Länk | |
|
Micke: MB har i mitt tycke alltid gjort fina bilar, min far kör bl a en 270CDI som är en trevlig glidarbil. Se upp med reservdels/servicepriser bara, men som tidigare M-förare torde du vara relativt luttrad :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
...och här var ännu en annan anledning Länk mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer: skaparen av tråden du länkade till skulle inte utnyttja "förskingringsbolaget" för det utan de skulle gå från egen ficka 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
Patrik: Jag förstår verkligen inte alls ditt resonemang. Tråden jag länkar till ger exempel på flera fall där BMWs skrivs på föräldrar, alt. möjlighet till äldre släktingar, av skenförsäkrade ynglingar med otillräckliga ekonomiska resurser som ser BMW brukande som en rättighet, något som i slutändan definitivt påverkar premierna negativt för alla BMW förare. Detta fenomen är med största sannolikhet inte lika utbrett bland MB då detta bilmärke vanligtvis tilltalar en mera mogen grupp, därav förklaringen till de lägre premierna för detta märke. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Vi har både haft och har både MB & BMW i familjen Modellerna jag har erfarenheter av är: E21 E30 E36 E34 MB 190E MB C-klass W211 MB E-klass W124 och jag kan säga att när det gäller försäkring så är BMW alltid mycket dyrare! Tex: 525i helförsäkring 1200 kr/mån mot MB E320 helförsäkring 600 kr/mån. BMW 318 halvförsäkring 550 kr/mån mot MB 190E 1.8 helförsäkring 420 kr/mån. Bilarna som jämförs med varandra är eller har varit skrivna på samma person på samma adress däremot så har man valt det bolag som erbjuder lägst premie för varje bilmodell... BMW är dyrare än MB i drift... det är stor skillnad... sen kan man säga vad man vill om bilarna... men det hör inte hit. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Min gamla 280CE från tidigt 70-tal försäkrade jag för 1400:- helförsäkring/år, entusiast dock. Fast bilen fint med sin boxer 6'a på 2.8 liter.. När det gäller äldre årsmodeller så kanske bmw också är billiga? |
|
|
Merca med boxer sexa, det var som faan! :-) Mr C |
|
| oj är nog porsche som varit med o utvecklat den? :-) | |
| NEJ jag skrev FEL. Och nu kommer jag inte på vad motortypen kallas. Det är en rak 6:a med dubbla överliggande kammar. '72 var första årsmodellen med den motorn... och jag kommer inte ihåg vad den kallas.. Det är inte en uppborrad 250-motor som dom gjorde på SL-sidan.. | |
| HEMI goddamnit. HEMI. har funderat på det hela dagen. half-hemispherical combustion chamber. Det var ju rätt ovanligt med en hemimotor på den tiden, nu för tiden har ju de flesta bilar det.. | |
|
Jag bor mitt i Sthlm och brukade få räkningar på 10-15 tusen per år i helförsäkring. Har ägt bla dessa bilar MB 500 SEL MB 560 SEC MB E 500 AMG C43 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.