AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
641

Skumma problem med 325:a

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej! För ca 1 månad sen köpte jag en 325:a coupé från 92. Med automat låda.

Förra veckan tvättade jag motorn och bytte olja, hällde i en billig olja för att rensa motorn för att sedan hälla i en riktigt bra olja. Gjorde en ordentlig underreds tvätt också. Hur som helst så har jag haft relativt stora problem efter motortvätten/oljebytet. Filtret bytte jag inte nu, tänkte göra det vid det riktiga bytet.

I alla fall så kör jag iväg och märker på motorvägen att 5:an växel inte vill gå i. Den växlar helt enkelt inte upp. Jag kommer upp i 210 i fyrans växel, i ekonomiläget, men 5:an vill fortfarande inte i. En till sak är att sportknappen inte fungerar, S:et lyser visserligen men någon skillnad blir det inte. Med gasen i botten så växlar den bestämt vid nästan exakt 3500 rpm. Men fortfarande inte till 5:an.

Kickdown existerar inte längre, ibland går det, om man formligen slår till gaspedalen ändå till golvet i bilen, så man känner då den går bakom någon sorts spärr, då fungerar kickdownen. Men normalt fall inte. Man ska inte behöva behandla sin bil sådär om man vill göra en smidig och snabb omkörning.

Det som finns att anmärka mera är att bilens tomgång är värdelös, då jag startar bilen så gasar den upp av sig själv till ca drygt 2000 rpm och lägger sig sedan lite över 1000 rpm för att sedan formligen falla, faller ordentliget, den bara rasar ner till exakt nån millimeter över 500 rpm sträcket, kanske 530 varv nånstans.

Mina misstankar var eventuellt lambdasonden eller tändspolarna. Har bytt lambdan idag, den har gett felmeddelande vid koll med auto diagnos. Men hur kollar man tändspolarna, tre av dem är bytta för ca 2 månader sedan, 3 kan fortfarande vara dåliga.

Har tvättat motorer på E 36:er förr och det har aldrig varit något problem. Självklart så nollade jag systemet då jag bytte lambdan, två gånger också.

Vad är det som kan vara fel? Bilen i fråga har gått 19300 lugna bil, ägaren innan mig var en äldre man och innan han var det också en äldre herre. Den har service och reparations dokument på ca 40 000 kr. Jag tror inte det är automat lådan, den kan väl inte bli dålig bara sådär, utan symptom osv ?

Är tacksam för alla svar!

MVH

Mischa Danko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.