AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
609

Demontera Fjäderben

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej alla.

Så nu har äntligen dämparna fram kommit. Var ut å skruvade nyss, fick loss bromsok o skiva, samt de tre som håller fjäderbenet nere. Lossat uppe samt lättat på muttern för dämparen. Hissat på bägge sidorna fram.

Sen vart d stopp. Hela benet verkar sitta, men det jag undrar, man måste antagligen lossa staget som går från mitten på fjäderbenet o neråt. Vad jag vill minnas så är dom rätt jäkliga att lossa utan att de går sönder. Går det på nåt annat vis att få loss benet tro?? Provade att vrida på muttern(nedre) på staget, men den snurrar bara med, så det känns lite dött att prova där.

Vill verkligen, för det är det sista stora innan besiktningen.

Tacksam igen för svar.

Ronny.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar du menar krängningshämmarstaget. Det brukar också kallas pendelstag, knackstag, stabilisatorstag mm.
Kolla länkarna så så ser du hur det sitter fast. Du måste ha en smal nyckel (16 mm), och hålla emot vid kulleden. Jag gjorde det förra veckan, det går lätt med rättt verktyg.
Länk Länk

Kolla också denna länken: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Som vanligt, Erik snabb som alltid. Varför jobbar du där du jobbar? Fel märke va?

Bytte du dämpare oxå då? Då jag känner på de nya så längtar jag en hel del att få testa dom. Då är det bytt runt om, så den lär kännas som en, om inte helt, så nästan som ny på vägen.

Då är det bara en smal 16 som ska till. Sen när den är loss, ska det gå mycket lätt att få av benet eller kan det vara något mer som kan sätta små käppar i hjulet? Vet att den bricka som håller dämparen i benet kan sitta, men sen ska det ju gå.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jobbar ju inte med några "leksaksbilar", de sålde vi till Fårrd för några år sedan...

Jag bytte skivor och belägg fram förra vecka, såg då att gummimanschetten till ena staget var trasigt. Dämpare har jag inte bytt, hoppas du får ihop det och att bilen går igenom på ombesiktningen!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.