AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.110

Varför hände detta just mig?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
eftersom du har mätargaranti så be bmw kolla upp mätaren på din bil, stämmer det inte så häv köpet! Är den importerad så kan du kolla historiken på bilen från bmw!

MvH Bmw 4-ever
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Ja det är en 97:a Mora metallic individual med navi och är köpt i påarp. Är det någon som känner till bilen?
Regnummer SAX286"

Mora528,

Jo, som sagt, jag gissade ju att det var just den. Var och kikade på den, men tyckte den gav mig lite dåliga vibbar om just miltalet trots att alla på detta forum brukar påpeka att det aldrig är ngt skumt med bilar från Påarps. Måste erkänna att jag hade lite svårt för färgen också och inte gick det att pruta särskilt mkt heller. Får man fråga vad du betalade för den? Den var väl utannonserad till 149.000 om jag minns rätt.

DIS-testa, kolla garantirep. och gör så mkt efterforskningar du kan om bilen. Jag fick ett bestämt intryck av att ngt inte var som det skulle, men det var svårt att sätta fingret på det. Mer den samlade känslan vilket jag fått om många bilar jag tittat på där jag haft lite misstankar om miltal.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"GriseKnoen: Hur e de med geografikunskaperna?
Kronobergs län ligger väl i småland, inte sant?"

Visst, men det framgick ju inte från texten varifrån han kom. Man kan ju ha flera anledningar till att kalla sig "528Mora" och jag gissade ju faktiskt rätt...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alltså, visst kan Påarp ha vetat om att den var dålig, men vi har ju inga bevis eller hur?
Tycker att handlaren agerat bra, ställt upp på en gång, och lånebil under tiden.
Självklart kan du låta BMW testa den efter reparationen.
Har hört lite fakta om pååarps bilhandlare...aj aj aj..han e inte å lita på...bor själv i Hbg och vet vad han går för.Känner mekare på andra bilfirmor som sysslar med bmw å de har fått in bilar som han importerat för rep...skruvade mätare..
Handla hos Jarls bilservice! All heder åt Sten Jarl!Bra service å korrekta mätarställningar..
52
205
528Mora
528iA -97
Jag skulle gärna vilja veta vad som orsakade motorraset, var det på grund av oljepumpen och vad är isåfall orsaken till att pumpen går sönder?
Är det någon från Helsingborg/Malmö trakten som har lust att följa med och ta en titt på bilen när den är klar (jag står för alla kostnader)?
528Mora: Beklagar. På konsumentverkets hemsida finns en hel del matnyttigt om konsumenträtt. Läs på konsumentköplagen och vad som står i köpeavtalet.
Länk
Länk
För övrigt håller jag med Asken, känns det inte 100% rätt så försök häva köpet nu. Börjar du nyttja bilen kommer man att hävda nyttoavdrag...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Du kan ju också gå med i Motormännen och begära juridisk hjälp av dem...

/Udo Dirkelsniff
52
205
528Mora
528iA -97
Hur lång tid ska det ta för en verkstad att plocka ner en motor och sedan montera dit en ny?
De bör ta 1-2 dagar om de har allt material hemma.

I Lumpen gick de o byta en 1500 hkr dieselmotor på under en timme i en stridsvagn :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Kanske skulle klargöra, att lyfta ur den gamla motorn och lyfta i en ny motor tar 1-2 dagar.

Ska de plocka ner o felsöka osv så kan de ta hur lång tid som helst :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
528Mora: Vad händer i fallet?

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle kräva att få häva köpet.

Han har väl ingen rätt att "få en chans att åtgärda felet". Det är väl DU som ska välja om du vill köpa en bil med bytt motor på?

/Anders
Länk
Ca
15
Casull
530 E-60 03:a
Tråkigt att läsa Mora528.
Men av vad jag kan förstå så är du väldigt nervös över hur bilen kommer att vara i framtiden.
Och tycker att du helt klart ska häva köpet, Tror inte du kommer att känna dig säker på den bilen, för tanken kommer hela tiden att finnas där, "vad ska rasa nu då".
Så häv köpet, leta efter en annan 528:a som känns att det här är BILEN som är rätt för mig.

Om inte, så lycka till och hoppas att du blir nöjd.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Anders.S har en poäng där, just att motorn är bytt kommer ju troligen att påverka värdet på bilen. Det är inte lätt att stå och förklara den dan du ska sälja bilen att motorn har gått xxx mil och karossen xxx mil. Detta skulle få mig att undra, du har absolut rätt att få köpet hävt, de har absolut ingen rätt att neka dig detta. Sätt hårt mot hårt, det är han som får betala rättegångskostnader eftersom han säkerligen kommer att förlora om detta går till rätten. Stå på dig och om du är osäker så ta hjälp av en jurist, kan vara väl värt de kronorna det kostar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mora: Oavsett vad som sägs och tycks i diskussionerna är det din bil och de beslut du fattar får olika konsekvenser, både på kort och lång sikt. Hoppas det blir bra och att du i slutet av dagen är nöjd det är det enda som räknas. Känslor från folk som postar, inklusive mig är inte alltid baserade på fakta:))
Mvh
Asken
som sagt nog i denna diskussion
52
205
528Mora
528iA -97
Jag väntar på besked från Svensk Bilgaranti (om motorn ska bytas eller ej).
Jag har talat om för handlaren att om motorn inte byts ut vill jag inte ha bilen.
Var också i kontakt med mekanikern igår, en trevlig typ som verkligen ville hjälpa till. Han menar på att bilen är fin i övrigt och att jag inte skulle oroa mig.
Har sett en annan 528 i Solna, färgen är väl inte lika snyggt och utrustningen något fattigare, men det kan väl vara ett alternativ, eller?
Bilen säljs av Gsson Bil i Solna, ni hittar den på BytBil.com

BMW 528TV / Navi / skinn / Xenon
Årsmodell: 1997
Mätarställning: 15.500 mil
Färg: Silvergrönmet
Karosseri: Sedan
Pris: 139.000 kr
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
528Mora,

Ser att du tittar på bilar som liknar de jag tittade på i hög grad. Själv var mitt fokus "maxad 528 inkl navi", men breddade det till "helst 523/528 med allt helst navi" för att få större underlag av bilar att kolla på. Navi är nämligen enkelt att fixa i efterhand och värderas VÄL högt på andrahandsmarknaden. För mig blev det till slut en superfin 523iA med mkt uttrustning, men inte allt och ingen navi (dock rejält mkt billigare än de maxade 528:or med navi som alla vill ha). För mig blir det istället en TomTom GO för 8.000 SEK när den släpps under Maj i Sverige:

www.tomtom.com

I höst kommer en till Mora metallic BMW till stan ;)

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.