AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.111

Varför hände detta just mig?

Sida 1 av 3
52
205
528Mora
528iA -97
Hej på er allihop

Efter att ha varit ett olycklig Volvo ägare i drygt 5 år bestämde jag mig för att prova The CAR, alltså BMW.
Jag började leta på nätet efter 528:or årsmodell 96+ (E39). Anledningen till att valet föll på just en 528 var mestadels på grund av utrustningsnivån.
Jag hittade en bil i Eskilstuna som både jag och frugan gillade, men var för sent ute och bilen såldes. Ytterligare efter några dagars sökning hittade jag en bil i södra Sverige (Helsingborgs trakten) som var intressant det var en 97a som hade gått dryga 11000 milen. Rädd att missa även denna sålde jag Volvon och körde ner (med en bekant som kan mer om bilar) för att titta på bilen. Bilen såg ok ut och vi bestämde för att provköra den, efter en stunds körande varnade färddatorn för låg oljetryck. Vi körde tillbaka till bilhandlaren som efter en stund konstaterade att det förmodligen inte var något fel då varningen försvann av sig själv. Jag skulle dessutom få 12 månaders garanti på motor, växellåda och annat smått och gått (från AB Svensk Bilgaranti) så det skulle ju inte vara några problem om det hände något.
SÅ jag köpte bilen och började min 20 mil långa färd hemåt, efter 3 mil varnar bilen igen för lågt oljetryck och innan jag hinner göra något börjar den låta som en traktor (en knackande ljud från motorn).
Så nu står bilen hos handlaren (fick låna en bil under tiden) som ska antagligen byta motor på den, eller om det går reparera den.
Jag litar på bilhandlaren och han har verkligen försökt att hjälpa till, men kan man lita på BILEN efter detta incident?
Tacksam för svar.
Tråkigt att höra, måste säga att handlaren gjort ett dåligt jobb som inte kollat bilen innan detta hände. Det blir ju trots allt han som får stå för 'kalaset', även om det är tråkigast för dig.
Jag är inte så kunnig på mekaniken som andra här på forumet, men om reparation/utbyte sköts okay och handlaren lämnar garanti på detta så borde väl allt vara grönt?
Kanske läge att kräva någon extra garanti efter incidenten?

lycka till

Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

shit happend. errito, handlarn har en återförsäkring genom svensk bilgaranti.

MVH
Robert
Mora: häv köp direkt, en 528 med 11000 mil är inte dålig, hade det varit ett mångadgs ex hade det smällt för länge sen. t o p gissar på minst det 3dubbla i mätarväg,, kolla bums upp detta. Jag har aldrig på någon BMW haft lågt oljetryck, inte ens på de högmilade 540:or jag ägt. (50000+) Något är lutr med denna. Är det nu så att handlaren fixr motor så har du ju resten kvar att lösa, leta ny bil... 528 är ingen ovanlig bil..

Mora: häv köp direkt, en 528 med 11000 mil är inte dålig, hade det varit ett mångadgs ex hade det smällt för länge sen. t o p gissar på minst det 3dubbla i mätarväg,, kolla bums upp detta. Jag har aldrig på någon BMW haft lågt oljetryck, inte ens på de högmilade 540:or jag ägt. (50000+) Något är lutr med denna. Är det nu så att handlaren fixr motor så har du ju resten kvar att lösa, leta ny bil... 528 är ingen ovanlig bil..

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Troligen så lagar han väll det....begär att få se vart han gjort det samt som sagt var så bör även garanti på detta följa med bilen!
Lycka till med BMW:n då.....du lär inte ångra dig.

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
En fråga bara: Du kallar dig "Mora528". Var det den Mora metallic individual som såldes hos Påarps? Har för mig att det var ca 11.000 mil och en 97:a med all utr. inkl. navi. Eller kommer du bara från Mora?
GriseKnoen: Hur e de med geografikunskaperna?
Kronobergs län ligger väl i småland, inte sant?

Om bilen är köpt på påarps så har du inget att oroa dig för. De har ett solidt rykte och gör allatid rätt för sig.

De brukar dessutom kolla historik noga, så ja tvekar starkt på Ottos teori.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Vem har sagt något om Kronobergs län? ;)

Citat från Mora528: "Ytterligare efter några dagars sökning hittade jag en bil i södra Sverige (Helsingborgs trakten) som var intressant det var en 97a som hade gått dryga 11000 milen."

/ Martin, Påarp
RacerMartin: Läs Grisknoens fråga.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Det är ingen teori det är ett påstående o bilfirmors sätt att göra rätt för sig ger jag inte ett jota för. Bilar med 11000 mil är inte skrot i motor, ok om det är en kabel som glappar o lampan blinkar, det kan hända men inte motorras. Sker det så är det något som är väldigt fel, troligen eftersatt service kombinerat med många många mil. Kan iofs vara ren otur men det betvivlar jag starkt, bmw´s motorer är starka med några få undantag. 11000 mil är inget, ring vilken bmw verkstad som helst o fråga, de kommer att skaratta åt er när luren lagst på..

Har lång relativt sett(anser jag) erfarenhet av bilar och motorer, kanske inte på ett professionellt mekplan men kan nog laga nästan allt i motorväg och bilar med dessa symptom har inte gått snällt, så vad jag säger är bara, se upp även om handlarn lagar toppen på ett bra sätt så har troligen bilen i övrigt farit illa och dettta kommer att bli en dyr bil över tid. Kolla upp den , noga...

R

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mora528: Beklagligt om din bil. Jag skulle inte lita på bilen. Eftersom handlaren har sålt bilen skulle jag även vara frågande kring bilen. Ett par korta frågor. På vilket ställe kollade du på bil i Eskilstuna? Vilken handlare köpte du din nuvarande bil av? Anledningen till att jag frågar är att om du söker själv på forumet så ser du vad som är skrivet om lite olika handlare i olika regioner. Min inrådan är att känns det inte 100% rätt i din magtrakt dvs intuitionen då skulle inte jga behålla bilen. Så mcyket pengar måste man kunna vara nöjd även nästa år med samma bil är du tveksam idag blir det inte bättre nästa vecka. Lycka till och hoppas det löser sig på ett för dig bra sätt.
Asken
ursäkta, missade visst lite grann :)
52
205
528Mora
528iA -97
Tack för alla inlägg.
Bilhandlaren vill inte häva köpet, han menar att han måste få en chans att reparera bilen.
Dessutom skulle det väl vara en tidskrävande process, vilket lämnar mig utan bil och pengar till att köpa en ny!?
Bilen ser väldigt fräsch ut både ut och invändigt, och bilhandlaren lämnar garanti på mätarställningen.
Men efter att ha läst import guiden har jag förstått att det går att fiffla även med BMW bilars mättare.
Jag vill ju gärna kunna lita på bilen efter reparationen då jag har familj och småbarn.
Efter att ha läst inläggen blev jag mer förvirrad, en del tycker ju att det är grönt medan andra tycker att det är åt skogen.
Vad ska jag göra? Snälla hjälp!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om en bilhandlare är seriös försöker han bemöta kunden bra. Kontakta konsumentvägledare i komunen om inte annars säg till handlaren att du får ta det via ett juridiskt ombud och se vad som händer. du är oskyldig han är din motpart...
Asken
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Usch vad tråkigt att höra. Jag håller med Asken. Hade inte känt mig trygg med en bil vars motor totalrasar efter 3 mil. Jag hade gjort vad jag kunnat för att häva köpet och leta upp en annan 528, för det är bra och pålitliga bilar.
Om det visar sig omöjligt så skulle jag kräva någon form av stilleståndsersättning och sedan, med hjälp av importguiden, syna historiken i sömmarna för att bena ut om det är något som inte stämmer. Om något visar sig vara skumt så lär det bli lättare att häva köpet.

/Andreas
_____
Länk
52
447
528:n
528i -96
Hej stackars ägare! Vem vet, försäljaren kanske visste om felet och ville ha den såld så att motorbytet skulle debiteras AB svensk bilgaranti!? Dyrt att stå för det själv! Men, om DU får en helt ny motor med garanti eller en garanterad kortmilarmotor så kanske det inte är ett så farligt köp ändå. Kolla kopplin, växellåda, kör test av mätarställning hos BMW. Stämmer allt annat så kan Du få bättre tur med den längre fram. En delvis renoverad motor vill dock jag inte ha - Efter egen dyrköpt erfarenhet! Utbytes eller ny motor gäller om det är ett motorras på gång! Stå på Dig om detta!!!!!!!!
52
205
528Mora
528iA -97
Ja det är en 97:a Mora metallic individual med navi och är köpt i påarp. Är det någon som känner till bilen?
Regnummer SAX286
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Du får häva köpet då felet är av sådan graverande art och storlek för bilens funktion. Hade felet varit av mindre allvarlig karaktär för bilens funktion så har Påarp rätt åtgärda innan häv.
Givetvis går det alltid att disskutera var gränsen går för ett häv men har en försäljare lite skam i kroppen så tar han sitt ansvar för att upprätthålla sitt rykte.

Påarp i all ära men det finns en och annan spricka i fasaden. Till exempel min bil har en servicebok som är efterkonstruerad. När jag var och tittade på bilen hos den dåvarande ägaren såg jag det direkt. Jag sade det till honom men han hade ej ngn aning om det.
Nåväl! Det kvittade mig då det medföljde kopior på all service, reparationer och garantireparationer och att vid kontakt med BMW firman i DE så stämde uppgifterna. Det ihop med M-test, slitage (i förhållande till mil), och kontroll i "garantidatorn" gjorde att jag till trots kände mig trygg.
Det jag ville komma till var att vid mitt första samtal med Påarp för att få det bekräftat att det var de som hade fyllt i boken efteråt så fräste de bara. Dock så medgav de den andra gången att så var fallet därav kopiorna. De försökte skylla på att den förre ägaren visste om det så .... ord mot ord.

Kanske man skulle göra en avläsning ändå av LKM ;) de lämnar trots allt milgaranti.
Bilen skall ändå in nu för lite fix.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

52
205
528Mora
528iA -97
Kan man begära (av bilhandlaren) att få bilen testad hos BMW innan jag får tillbaka den, eller är det något som jag själv ska göra i efterhand.
Vilka ska man vända sig till för att häva köpet, vi har ingen konsumentrådgivning i Växjö, kan man vända sig till Helsingborg?
Hur stor är chansen att detta var bara ren otur och att bilen är frisk i övrigt??

cl
23
classico
Disponerar 540iA-94
Dessa handlare ska inte få finnas!! Jävlar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.