|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänker köpa en 1000krs maskin nu. Efter demonstration på Micro så blev jag övertygad om att denna skulle räcka för mina behov av att få bort tvättrepor =) Men.. många snackar om rustas maskin också.. Så vilken tycker ni.. Rustas eller Micros..såg rätt lika ut ju?? Det gäller då den med dubbla polerhättor. | |
|
Tror att det är exakt likadana maskiner. Jag köpte en på Rusta och är nöjd. ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det tror jag också... Säkerligen samma leverantör. Bra maskin (jag har en ProFLex från Micro). |
|
| Nu heter maskinen ProShine på Micro .. samma? | |
| Köpte min på Rusta. Min bil e väldig välvårdad så man märkte väl ingen större skillnad på lacken. Men tog även farsans mörkblå Mercedes som e mörkblå, och hade några mindre tvättrepor som försvann. Lacken blev som ny på den. Det märks väl bättre på mörka bilar. | |
| Jag använde Micros gula trissor och inte de mjuka vita som följde med Rusta maskinen, skall jag tillägga. | |
| Jag var nyss inne på Rusta, den kostar 499 nu igen. | |
| BMW Lover, har pappa verkligen en mörkblå mercedes som är mörkblå? He-he, kunde inte hålla mig ; ) | |
| Guuuuld Ardbeg ;) Tack! | |
|
BMWLover, Kanske ska ta en sväng till Micro - hur mycket fick du ge för de gula svamparna ? Finns det storpack av dessa? De vita är alldeles för mjuka om lacken har mycket tvättrepor alt. är lite sliten (avser de vita som följde med Rustas maskin). På min egen bil (inte många tvättrepor där inte ;)) fungerade de utmärkt för att enklare polering men på brorsans bil hade de i princip ingen effekt alls. / Peter |
|
| Köpte dem på Micros monter uppe på Elmia i påskas. Tror jag gav cirkus 25 kr/st. Ganska dyrt, men det räckte med ett par /bil om man bara har dom till polishen. Vaxet la jag på för hand. | |
| Dessa svampar/trissor går väl att handtvätta och återanvända? | |
| jag tänker ta och köpa en på rusta för jag såg att den var ute för 500kr igen =) | |
| Jag köpte en hos Rusta igår :) | |
|
Är dessa maskiner Oscillerande? //Gustaf |
|
Modellko |
Gus: japp dessa maskiner är oscillerrande .. |
Modellko |
har hört att dessa maskiner med två rondeller e inte riktiga polermaskiner , dessa e bara till att ta bort tvättrepor , de e kanske ok, men inte lika bra som en stark enkelrondel maskin .. sant eller falskt?? .. E34 4-ever |
|
Delvis sant. Proffsen kör oftast med en vinkelslipsliknande maskin först för att sedan lägga slutputsen med en sådan från Rusta. Rustamaskinen har EXAKT samma spec som en proffsmaskin men förmodligen sämre kvalite. Bla plasthus i stället för aluminium. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Svamparna går nog inte att tvätta. Men lammullshättorna eller vad dom kallas för går att tvätta av och användas igen. | |
|
Skumgummisvamparna går utmärkt att tvätta, in i tvättmaskinen i 40° jag rekommenderar att köra utan sköljmedel. På vissa svampar av sämre kvalite släpper kardborre ytan, men prova med en svamp första gången. Annars går det kanon att handtvätta, lägg i blöt i ljummet vatten en stund och krama sedan ur svamparna flera gånger tills dom känns rena. |
|
|
Skumgummirondellerna går som sagt utmärkt att tvätta efter man är klar med poleringen. Tänk bara på att inte låta svamparna torka innan man blötlägger dem, för då kan vaxet/polermedlet fastna rätt ordentligt i svamparnaoch då är det inte säkert att man lyckas rengöra dem. För att underlätta tvättandet kan man dessutom med fördel använda sig av vattenbaserade polermedel (som t ex Sonax professional-serien). Tvätt i varmt vatten och någon droppe diskmedel och sedan krama/skölja ur dem ordentligt har fungerat utmärkt för mig i alla fall... Under själva polerandet, kan man skrapa av dem efter ett tag med en ren och vass kniv för att få bort oxider och smuts som fastnar i dem. Det gäller särskilt när man arbetar med cleaner eller liknande. För övrigt har jag också fallit under grupptrycket och köpt en Rusta-maskin. ;o) Kanske får den gamla polermaskinen "pensioneras" om det visar sig att Rustas maskin är bättre... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.