|
|
|
|---|---|
|
I vintras så var jag bortrest. Innan jag åkte så tänkte jag att jag ska starta bilen och köra den riktigt varm så jag rör runt oljan mm.. Fick några viktiga samtal mm och plötsligt har jag glömt bilen totalt!! Efter ca 2 h kommer jag på det och skenar genast ut för att kolla till den. Tempen står då i MAX och vet inte hur länge den stått där. Tanke på att jag skulle åka dagen efter så hade jag inte mer tid för närmare forskning. Nu är jag hemma och startade upp bilen för första gången. Kör en sväng och bilen ryker vitt. Första tanken jag får är att toppen har gått. Slangen till kylaren lagades bara provisoriskt och med tanke på att motorn går exakt lika fint som innan börjar jag undra (hoppas) att det kan vara något annat??! Tacksam för lite tips från kunniga människor! Mvh Jonas | |
|
Ojoj....Något måste ha blivit fel för en bil ska kunna stå o "puttra" på tomgång i princip i all oändlighet utan att tempen skenar...Frågan e hur länge den stått på Max-temp... Om jag förstått dig rätt så har en kylarslang sprungit läck o de mesta av vattnet har forsat ut,korrket?? Det som kan ha hänt är att toppen har tagit stryk/slagit sig...Åk till en bättre verkstad o kolla om du har avgaser i kylarvattnet.... Ryker bilen vitt kraftigt även efter en stunds körning???? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Sorry.. Jo det var en kylarslang som hade spruckigt. Jo, den ryker även efter en stunds körning. Men den ryker ändå inte så förbenat mycket! Det ända är väl att vänta tills den beställda slangen dyker upp hos BMW på måndag, fylla på ny kylar vätska och kolla ifall den fortfarande blir överhättad efter en längre provtur! |
|
|
kolla även om oljan är grådaskig med blåsor på stickans nedre del, kolla detta när motorn är genomvarm, öppna även exp. kärlet vid tomgång och kolla om det bubblar där eller om vattnet luktar avgaser, om någon av dessa fel föreligger så tyder det på toppen tyvärr! MVH Johan K |
|
|
Urk.. Olje stickan var grådaskig så det smäller om det... Då är det bara att bita i det sura äppplet! :( |
|
| Hallå igen.. Bytte slangen, lufta systemet och serva den! Funkar nu hur fint som helst!!! SKUMT! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.