AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.205

Eftermontering av ej orig. Navi i e39 - vilka alternativ finns?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Har precis blivit med e39 och är väldigt nöjd då jag hittade en fin bil med den utrustning jag ville ha med ett viktigt undantag: Navi!

Vill nu undersöka möjligheterna att eftermontera något. Jag är inte ute efter att eftermontera originalnavin, det verkar vara ett hästjobb efter att ha sökt på tidigare inlägg. Det jag är ute efter, är helt enkelt funktionaliteten med en navi samt att det bör vara enkelt att montera och det skall helst gå att flytta enkelt till nästa bil med. Sen vill man ju att det skall vara billigt också... Se där, 3 önskningar på en gång, som med kinderäggen ungefär.. :=)

Nåväl, läste Hassos intressanta artikel kring Navi och iPac (är detta någon machintosh-PDA??) som verkar vara i rätt riktning:

Länk

Ser att det på paketet på en av bilderna står "Destinator". Är detta namnet på hela paketet och vad ingår då? Sedan så undrar jag vad detta kostar in totales (jag har som ni förstår inte machintoch-grunkan..) och om det finns andra billigare/bättre alternativ? Som jag fattat det, måste GPS-antennen ha fritt uppåt och det funkar ju med den typ av platta antenn som Hasso använder i reportaget. Inte så supersnyggt, men enkelt att sätta dit och ta bort och inte en massa kablar att dra. Kan man på något sätt koppla ihop det här med ngn annan typ av skärm/navi-apparatur än iPac-varianten?

En tredje variant på budgetnavi som jag sett är följande Becker-system som ngn snubbe utannonserar på blocket:

Länk

Någon som testat detta? Hur funkar det att installera såna här std-sizade bilstereo-varianter i efterhand på en e39? Går det i så fall att göra där bandaren sitter nu under luckan på mittkonsolen? Vore ju rätt intressant i så fall, då man bara kan stänga luckan för obehöriga ögon när man lämnar bilen för att minska risken för påhälsning av Kalle med de långa fingrarna...

Alla förslag är intressanta! Måste bara få in navi i bilen! Ny i staden vi bor i (Malmö) och detta skulle verkligen förenkla vardagen...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
PDA+GPS, kolla t ex efter TomTom navigator. Finns lösningar med blåtand mellan PDA och GPS, dock snurrar GPS på batteri vilket kanske blir trist efter ett tag. iPaq är väl Compaqs PDA som går på Pocket PC, dvs inte alls mac ;)

finns andra lösningar för andra PDAs, t ex den från Red Knows, Länk (finns lite olika varisorter)

jag suger själv på en Redknows-lösning mot min Palm T3, fast jag fegar lite fortfarande...

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Tack Firren för tipset! Jo, det var nog ingen macintosh-grej tack och lov som jag trodde. Fick för mig det från namnet. Under tiden har jag hittat en annan budget-lösning som verkar rätt intressant:

Länk

iPAQ h1940 och Navman GPS 4410 i kombination med bilhållare, laddkabel och 128MB SD-minne för endast 6.236 inkl. moms! Som det ser ut av bilden är det t.o.m. färgskärm och om jag fattar rätt så ingår all programvara också. Antar att man kan ansluta ladd-kabeln till cigarrettuttaget?
Varianterna med PDA och programpaket inkl GPS-antenn t.ex TomTom, Destinator, Navman är klart prisvärda och funkar dessutom utmärkt. Original fordonsmonterad navi kommer inte ner i närheten av priserna.

FP
Glömde: Du kan göra en nästan osynlig installation, laddaren kan fixas undan, behöver inte sitta i cigguttaget, t.ex med hjälp av enkel kabel med motsvarande sladdhona av ciggmodell.

FP
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
både ipaq och palm t3-lösningen har färgskärm, laddkabel i cigguttaget och möjlighet till blåtand för GPS. Frågan är hur långt 128MB minne räcker och hur ofta man måste synka med PCn för att få ned fler kartor till PDAn. Jag har inte klämt så mkt på ipaq-lösningen, däremot grejade jag ganska mycket med RedKnows-kittet på båtmässan (deras sida var inte så klockren tycker jag, men det går att hitta info). Palm T3 + sladdar + programvara + GPS, ja allt man behöver, för ett hyggligt billigt pris. Vet inte hur ljusstark skärmen upplevs mitt på dagen, jag vet inte heller hur högt ev röststyrning kan skrika åt dig. Vi är flera kollegor här på jobbet som suktar efter den här lösningen pga att vi redan kör palm PDA på jobbet - alltså blir det inte särskilt dyrt för oss.

Du som ändå ska köpa hela kittet med PDA, välj det som "känns bäst". Verkar finnas väldigt mycket olika produkter till PocketPC/iPaq och liknande, färre till Palm.

Om du går hela vägen måste du rapportera här sedan, lycka till! :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
och jag glömde förstås oxo lite mer info: det finns/kommer en lösning från Garmin (?) med komplett skärm+GPS, ja hela viddevippen i en mojäng. Kanske är intressant om du nu inte just behöver även en PDA att slarva bort utanför bilen :) Ska se om jag hittar mer info, vete f-n var jag läste det där ngnstans, kanske i senaste Automotor & Sport?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
På sidan 18 i senaste AMS står det om den. Det är en helt fristående TFT-skärm med inbyggd GPS-antenn som skall kosta under 8.000 SEK när den kommer i Maj. Bara att stoppa i väskan när man går från bilen. Skärmen är av touch-typ och kan drivas av bilens batteri eller av eget batteri. TomTom Go heter den.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Hittade den på nätet. Gå till www.tomtom.com så kommer det en pop-up som visar hur den funkar. Verkar riktigt neat faktiskt!
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
riktigt smutt liten pryl faktiskt! kanske ska det bli en sån?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Hittade ett faktablad på deras site:

Länk

Finns tydligen även ett "professional docking kit" som skall gå att integrera med t.ex. stereon så att ljudet dämpas när tjejen skall berätta ngt kring vägbeskrivningen.

5 timmars batteritid låter väl dock inte så där fantastiskt.
Ser trevlig ut, påminner lite om Navmans koncept med påhängsjacka till PDA:n. Nackdelarna kan möjligen vara samma som för Navman, att man tvingas ha den rätt långt framme under vindrutan för att få bra mottagning. Där blir ruskigt varmt på sommaren, det blir lätt reflexer i vindrutan på kvällen osv. Vissa rutor innehåller metalloxider (solskydd) som dämpar signalen ganska mycket, man skulle då önska att det fanns ingång för separat antenn. Då kunde även skärmen monteras lite mera diskret. Fördel för PDA:er är att de kan användas för mycket annat än navigation, man kan fritt välja bland olika naviprogram osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.