|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag e ny här och behöver lite info om BMW 523 från 1997. Vad vet ni om denna modell och är det värt att köpa en sådan. jag behöver veta lite om hur dyr den är att behålla och äga och vad ni menar också. Jag bryr mig inte om försäkring nu utan allt annat. T.ex. vad går ofta sönder, slits m.m. Hur är den som bil, ni som äger eller ägt en? E den pigg eller är den seg? Berätta lite tack om ni orkar. Och en sak till, är det något man ska tänka på förutom listan i BEGAGNATGUIDEN här innan man köper en 523? Tack för hjälpen! | |
|
Hej och välkommen. Använd sökfunksionen så hittar du massor å läsa :) Säkert för många dagar framöver.. Själv har jag ingen 523 så jag personligen kan inte svara på några av dina frågor. Lykka til! "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Jag och några till på forumet är väldigt nöjda med våra E39or... /Udo Dirkelsniff |
|
|
Hej och välkommen till detta eminenta forum! jag tycker du skall börja med att gå in på sök inlägg och söka tex på: köp AND 523 det bör ge dig en del kött på benen. Som du säkert förstår så är det inte första gången din fråga varit uppe:) Ang kostnaderna så, tja slitdelar är nog inte dyrare än till andra bilar i samma storlek. När det gäller verkstäder och omdömen om dessa så finns här massor att läsa för den som är pris/kvalitets medveten. |
|
|
tack för snabb respons, jag har kollat in sökfunktionen och håller fortfarande på att läsa. men det är för mycket att läsa och tänka på. man blir ju rädd av att man ska köpa en 523 BMW som första bil, och jag ka inget själv om bilar så... ska kolla vidare, tack för hjälpen! |
|
|
tack för snabb respons, jag har kollat in sökfunktionen och håller fortfarande på att läsa. men det är för mycket att läsa och tänka på. man blir ju rädd av att man ska köpa en 523 BMW som första bil, och jag ka inget själv om bilar så... ska kolla vidare, tack för hjälpen! |
|
Ante25 |
Min farsa har en -98 och den går ju jämt och tyst och så men det är ju ingen direkt "rolig" bil att köra såattsäga. Jag saknar det extra lilla klippet på höga varv som återfinns på t,ex 528 så jag skulle nog hellre satsa på en 528. Det skiljer ju sig typ inget i pris mellan dom. |
|
Jag har varit ägare av min i 1år nu och är helnöjd,visst lite små fel har man väl haft men inget större problem "peppar peppar" Den är billig i drift vad gäller bränsle och reservdelar,orginal är oftast billigast på många delar. ----- Mvh Nisse Länk |
|
DeMeer |
Instämmer med föregående talare, mycket nöjd. Men visst klippet på höga varv saknas. Men det bygger ju på att man har något att jämföra med. Man blir fartblind i vilken bil som helst eller mycket vill ha mer helt enkelt :) Men missnöjd blir du bara om du kommer över ett illa behandlat exemplar. /Niklas |
|
Kört många e39:or, såväl 6:orna som 8:an och tycker 523:an är den som är absolut mest harmonisk i bilen av dessa motorer. Visst det är ingen racer, men det är inte 528:an heller. Tycker skillnaden mellan dessa två är mindre vad gäller prestanda än vad skillnaderna är i försäkring och bränsleförbrukning. Kom ihåg att 523:an är en 2,5 liters motor och inte 2,3 som beteckningen antyder. Såg förresten i senaste inköpslistan som bilhandeln använder att inbytespriset är +20.000 för 528 vs. 523. Det har jag mkt svårt att förstå. Av de 25+ bilar jag tittade på innan jag slog till, så var det också generellt finare bilar bland 523:orna än bland 528:orna. Kanske en tillfällighet, men ändå. Glöm inte att kolla Tennant när du skall försäkra. |
|
|
Har haft min i snart 2 år, en del småpyssel har det varit men mest skitfel och inget har kostat mer än 1000:- att laga. Rekommenderar dig att bara köpa! Har du nu tänkt köpa en så se då till att försäkra den på dig själv, köper du en svensksåld så kan du få bra pris på försäkringen hos ex Aktsam. Se även till att ha en buffert på några tusen för det kommer hända saker hur fint ex du än får ta tag på. Kan du dessutom mecka själv så är faktiskt BMW lättmekade och logiskt uppbyggda för att det ska vara enkelt att fixa småsaker. Större saker som motor/elektronik är dock ingenting man ger sig på. |
|
Ante25 |
Det är litet märkligt det där med prestandan på 523:an för på pappret är den ungefär lika snabb som 9000 turbo(175hk) men den känns inte alls lika snabb, bara starkare på lägre varv. Kanske maskeras fartkänslan av att bilen går tyst och vibrationsfritt? I Saaben drar det i ratten och bullrar mer, men det suger som fan i sätet när turbon kommer.. (därmed inte sagt att jag gillar Saab) 523 är en mycket fin bil att köra/åka i. 528 roligare att köra..(tycker jag iaf.) |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är väl som i en 540. Man märker inte så mycket om man inte tittar på hastighetsmätaren. Visst den har ett fint ljud vid gaspådrag, men som någon annan statuerade att vi 540 ägare är miljöskadade ;) ;) Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Kört två 750i e38 under den senaste månaden och har aldrig kört ngn tidigare. Tyckte det gick rejält mkt slöare än jag trodde, men oj vad lurad man blir! De dubbla rutorna tar bort väldigt mkt av fartkänslan jämfört med andra bilar. | |
Ante25 |
Ganska livsfarliga bilar egentligen... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.