|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sålde mina e38 fälgar för lite drygt en vecka sedan. Killen som köpte de har en e39 touring. Vi var båda övertygade om att fälgarna skulle passa på hans bil, dock visade det sig att centrumhålet var för litet...nu vill han ha pengarna tillbaka! Jag hade flera köpare (som skulle ha de på en e38) men eftersom han ringde först så fick han köpa de. Vad gör man? Jag behövde pengar till annat, så nu är de slut och jag kan definivt inte köpa tillbaka fälgarna... | |
|
OM du har numret kvar till någon av de andra köparna så kanske de fortfarande vill köpa? Ge numren till han som köpte så han kan kontakta dem i så fall...bara en tanke... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Eftersom båda var övertygade så har båda gjort lika mkt fel. Du kan väl förmedla de andra köparna till honom och hjälpa till att förmedla dem vidare till en med e38. Borde gå att lösa med lite god vilja och gott humör. Lycka till! |
|
|
hehe jag han före med min briljanta idé ;) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Vill nog hålla med ovanstående. Hjälp till med att sälja dom vidare om du kan. Båda verkar ju gjort fel i detta fallet. Köparen borde tagit reda om fälgarna passar eller ej kan man ju tycka också. OM inte du GARANTERAT att dom passar till hans bil, men så verkar ju inte vara fallet. /Anders Länk |
|
Ras.mus |
Ja, du har väl sagt att de kommer från en E39? Så länge du gjort DET tycker jag det räcker... Hade du däremot sagt att de kom från en 5-serie eller ljugit bara rakt av kan man förstå det men inte som det är nu. En annan lösning är att helt sonika borra upp fälgarna hs närmsta mek-verkstad. Kan ju itne vara så svårt att få väck 1.2 mm... |
|
Jag var faktiskt lite osäker, frågade till och med killen om han skulle ha centreringsringar, men han var övertygande och upprepade ett antal gånger att "allt som går på en e38 ska gå på en e39:a"... det konstiga var att hans bil stod hos BMW i Göteborg, så bmw-gubbarna var med när vi gjorde affären...det var de som skulle sätta på fälgarna när bilen var klar, han lagade nån plåtdel där...de sa inte ett ord...varken säljaren på BMW eller mekanikerna... Jag undrar om han har rätt att häva köpet när det har gått över en vecka...i kvittot står det att köparen har rätt att häva köpet och fälgarna visar sig vara defekta... Jag försöker så gott jag kan att hitta en köpare, så om Ni vet nån...det var 18" original Dubbeleker 93 med däck |
|
| Fälgarna satt på min e38 när jag sålde de...han har sett de på min bil...jag har aldrig uppgett någon som helst oriktig information... | |
|
Om det står att han har rätt att häva om fälgarna är DEFEKTA är ju en sak. Om de inte passar är ju en annan. Om han nu ska dra det så långt menar jag... att han anser att det är DU som gjort fel? /Anders Länk |
|
|
Precis...det är ju hemskt tråkigt för hans del...man har ju dåligt samvete. Grejen är att jag hade bud från flera som skulle ha de på en e38:a, dock var han först som ringde och jag väntade på honom och släppte fälgarna 1000:-billigare än jag hade bud på från andra.. Han anser att jag borde köpa tillbaka de omgående... |
|
| Jag tror inte att det finns några som helst skrapmärken eller likn. skador. Just nu som är det den killen som har de hemma...jag tror inte att det finns sensorer i däcken....men inte helt omöjligt att det är så...hur kollar man det förresten? Jag måste tyvärr gå nu, kan Du ringa mig? | |
|
Tycker det låter som om han hade förutsättningarna klara för sig, om de nu inte passar och ni inte gjort upp om annat så får han väl gå till en däckverkstad och borra upp dem el. skaffa spacers (om det fungerar). Att häva köpet då det inte är något uppenbart fel på dem (som att de är skeva el. liknande) utan enbart för att de inte passar är inte rimligt. Alltså har ni inte gjort upp om att han får lämna tillbaka ifall de inte passar eller att du lurat el. påverkat honom att tro de passar hans bil så tycker jag inte att du måste köpa tillbaka dem. |
|
|
Sensorer.... ? Om det är RDC du menar så hittar du bilder på ventilen här Länk I övrigt så håller jag med föregående talare. Man har faktiskt undersöknings plikt på det man köper. Jag skulle inte ha godtagit en hävning ivf. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
| Tack så mycket, gubbar..det känns lite bättre nu... | |
|
Jag tycker det är köparens ansvar att känna till vad som passar på hans egen bil (om inte säljaren garanterat detta vilket du inte verkar ha gjort) Är det fälgarna som sitter på senare M5 e34? I så fall är det det snyggaste i fälgväg man kan sätta på en BMW tycker jag. Kan inte vara särskilt svårt för honom att sälja dem vidare. |
|
|
Dom som satt på e38:an i Bondfilmen !? :)) (och sena modeller av M5E34?) Ja, nog är dom snygga alltid. Dom kan inte vara så svåra att kränga vidare som sagt. |
|
| Inga problem mad passningen! Bara att göra som jag gjorde: Fräsa ur dom lite! Fick det gjort för ett par hundringar på en däckverkstad. Min E 39 gillar E 38 fälgarna skarpt!!! Ge grabben 200:- och sedan blir alla nöjda! Lycka till!!!!! | |
| Hur blev balansen då? Kan inte fälgen bli skadad? | |
| Perfekt! Görs det på en däckverkstad så är det som en ny fälg. Den balanseras ju medan dom gör det! Inga problem! | |
Svärd |
Svarva ur fälgcentrumet är inga problem alls. Det har vi gjort med massor av fälgar på jobbet. En hyffsat bra svarv och noggran indikering så att fälgen är centrerad från början så är det bara att åka på. Har han köpt fälgarna och va säker på att de skulle passa så är det ju inte ditt problem. Säljer man begagnade saker bör man väl alltid skriva "Säljes i befintligt skick." Gör man då upp affären via personlig kontakt är man väl helt fri även om det är skador på sakerna?? ///Martin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.