|
|
|
|---|---|
|
Har läst en hel det på detta utmärkta forum eftersom jag funderar på att skaffa en 525 da eller 530 da. Har sökt och hittat lite info men det är ganska tunnsått. Har åkt Merca tidigare (nu svor jag väl i kyrkan!?) men det skulle vara kul att testa BMW:s dieslar. Svårast verkar vara att hitta en bil som inte har gått 20000++ mil. Hur är kvalitén på automaterna och motorerna rent allmänt? Är karosserna galvade och i så fall från vilket år? Övriga erfarenheter vore också värdefullt att få ta del av. Mvh Micke | |
|
Hej och välkommen! Har själv en 12 år gammal TDS (e34) med nästan 30.000 (heheh), och inga som helst "obekväma" fel har jag upplevt! Givetvis är det ju slitage, men inget onormalt och motorn har inte förlorat många hästar från stallet! E34:an är då iaf den skönaste "lite äldre" karossen som jag har rattat. Mycket trevlig och robust, stor känsla trots vikten på ~1500kg! Den är även rostfri (men jag vet inget om galvade historier), och den har gått i mellansverige sedan -96. Bara ägaren/-arna har varit seriösa med rostskydd och ev. skador så ska den ju, liksom alla andra bilar, vara mer eller mindre rostfri. I min research före bilbytet till min nuvarande TDS så har jag inte hittat något större missnöje med dessa bilar förutom bränslepumpen som brukar ge upp (gäller importare som har "torrare" packningar än Svenska, då de kör på någon annan diesel) men jag har även sett ett antal TDS:are med "defekt topp" till salu... |
|
|
Tjena och välkommen till forumet! Kan varmt rekommendera 530dA. Haft min i snart ett år, kört 5400 mil hittills, hade gått 6000 när jag köpte den. Som med alla andra bilar så gäller omvårdnad och omtanke. Har du sökt på bytbil.com? Fanns ett par fina där sist jag kollade. Lycka till! Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Man tackar för välkomnandet! Hoppe, vad har du för snitt förbrukning och hur mycket vill blodsugarna ha i skatt för en 530dA? Tänkte försöka hitta någon bil med E39 karossen som har gått under 10000 för en rimlig summa. Har sett några fina ex men de har inte haft träpaneler vilket jag är helsåld på!!! |
|
|
Björkhultarn Det går ju att "fuska"..! =) |
|
|
Fuska!? Vad menar du camata, är det träpanelerna du syftar på? Är det något speciellt man ska kolla, typ länkarmsbussningar, läckage etc.? Skulle vara kul att provköra någon 530 eller 525:a men här i Örebrotrakten verkar det vara svårt att hitta några. Är det någon som har synpunkter på om man ska satsa på en 530 eller 525:a vore det intressant att ta del av det också. |
|
|
Björkhultarn, Jag har träpaneler i min ;-). Snittförbrukningen sen jag köpte den är 0,875 liter/mil. För körjournal, därav exakt uppföljning. Satt på taxboxen och vinterdäcken den 13 oktober ifjol. Sitter på än, åker av efter valborgs. Således drygt sex månader med vinterdäck och taxbox på. Dessutom har jag 3 st Bosch Navigator extraljus. 5400 mil hittills, fördelat på 70% landsväg och 30% stadskörning. Körstilen är effektiv ;-). Högsta förbrukning 1,35 l/mil (med fullastat släp), lägsta 0,63 (lugn landsvägskörning.) Skatten tror jag är kring 7000:-, minns inte riktigt. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Köp 530! Underbar motor! Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.