AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.421

Turbo bygge IX

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Har ju som sagt var tänkt att bygga en turbo bil till hösten och nu har jag hittat en fräsch 325ix...Min fråga är nu hur mycket håller framhjulsdriften för egentligen??Vad kostar en eventuell uppgradering??Har ju en sierra cosworth och trimmar man en sådan så är ju den svaga länken växellådan och framhjulsdriften...Hur många hk klarar en original 325 ix drivlina..Växellådan behöver man inte oroa sig för va för det är väll samma som vänliga e30...

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag har en polare som hade en sierra cossie med 400hk+++ på drivhjulen.. Han hade aldrig något problem med framdiffen. Han demeterade totalt ryktena om att framdiffen är klen. Det han menade på var att om man hade för mjuka motorfästen så vredsig motorn, och således framdiffen, så mycket att ena drivaxeln hoppade ut och diffen havererade.. Han hade näst intill stumma motorfästen. Men sen höll grejjerna klockrent också.

Vad jag har hört, beträffande ix:en så ska den ha i princip samma bitar i drivlinan som en cossie, därför hålla lika bra.

TwinTurbo=Twice the fun :D

sl
137
slhap
530Da Touring -02
tyvärr inte riktigt samma låda på ix och "vanlig" innehållet är det samma men lådhusen ser olika ut då ix:en har en fördelningslåda sitter på slut tappen av växellådan..

men om du gillar att plocka isär växellådor så är det inga problem..

____
-no brains, no headache...-

fingerspitzgefühl!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Vet av en ix med 400hk.

Finns lite saker man kan göra på drivlinan för att få den att hålla ihop lite bättre. Dock är det som slahp säger ingen guldklump om du vill ha mycket effekt.

"blao is the name of the game!"
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Säger som Ekblom: Drivlinan håller ganska mycke på en ix. Som sagt så har jag bytat motor kuddar till plast (stumt) och förstärkt vxlåds bussningen , senast igår kväll (på Meca Race Way Malmö) körde jag med min ix -87 , värmde däcken i tvåans vxl, körde : 60 fot- 1,86 , tid 8,0@ 138 km/h på 201m.. körde 9 repor utan problem, måste tilläga att jag kör med fyr puckad sinter också....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.