|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat en fin 528iA -97 på 11800 mil som jag funderar på att köpa imorgon. Problemet är att bakluckan lackats om pga. påkörd bakifrån i ca 5km/h och det nu kommit lite rost på insidan längst ned. Huven skulle också behöva lackas pga en större repa. Brukar det vara problem att fixa rosten vid bakluckan? Vad kan det kosta att lacka huv+ fixa rost och lack baklucka? Resten av bilen är i fint skick och det är svårt att hitta reko bilar med så lågt miltal så jag är väldigt sugen på att köpa den. Det är alltid gratis ost i råttfällan... | |
|
Eftersom rostskyddsgarantin gått ut, och bakluckan inte blivit bytt som jag förstår det så sitter du enligt min mening i en trist sits med den bilen. Rost är ett otäckt ofog som alltid återkommer. Och att byta ut luckan är hyfsat kostsamt. Att laga rosten samt lackera om bagage + huv borde kosta kring 6-7 kkr. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Jag skulle kolla vad en ny lucka kostar hos BMW. Prata med en billackerare sedan för att få pris på lackering av den tillsammans med huven. Då har du ett underlag för prutning. Rostlagade luckor brukar ha en tendens att få tillbaka rosten. |
|
| Tycker 6-7000 kr låter mycket. För ett tag sedan, ca 5 mån, så var jag hos en lackerare i Lund som jobbar mycket för BMW så skulle det kosta 3700 kr att lacka hela sidan på min bil. Och bagageluckan skulle inte kosta mer än 700 kr ink att laga rost. Motorhuv vet jag däremot inte hur mycket det kostar, men jag kan ju inte tänka mig att det skulle kosta så himla mycket, rådet är att kolla lite olika firmor, det är som försäkringsbolag, det skiljer sig mycket... | |
|
Ok, jag kollar vad ny lucka + lack och montering kostar och vill nog pruta lite utöver den kostnaden. I övrigt så var bilen i fint skick och välservad. Steptronic, komfort-el-stolar, regnsensor, xenon, klima m restvärme, motorv., cdvxl etc. Importerad vid 1200mil från BMW. komfortstolarna är grymma! :-) |
|
|
Min bror har en 528 utan komfortstolar - när han satte sig i min bil så berömde han stolarna först - sedan automaten. Det sista vill han inte erkänna offentligt. :-) Mvh /NP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rosten kommer ju förr eller senare än då och bakluckan kan man bara lackera nedre delen av kanske. Kittet längs ned brukar släppa på insidan och sedan frodas det rost under om man inte håller koll. Går säkert att fixa till om det inte är gravrost. Omlackering av huv från 2500 upp till 4000 annars är det överpris, helt beroende på hur mycket grundarbete som behöver göra. Kolla även på skroten, kan ju finnas en lucka med samma kulör. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, tack. Det såg inte så farligt ut, men ändå. Jag drog av rätt mycket på priset, vi får se vad han säger. :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Försäkringen skulle hamna på ca 9000 SEK /helår med 5000 i självrisk hos LF, mycket dyrare än min e46 328i vilket var konstigt tycker jag.... :-/ Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Skygazer: Priset har jag fått av förenade bil lack o plåt. iof på en e46a. De tar duktigt betalt för o plocka ner lister, dörrhandtag osv. De finns bara en lackerare som Jobbar för Theanders, de är väl löddes bil lack? Att rostlagning och lackering av en bagage bara kostar 700 kr har ja svårt o tro faktiskt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Hej! Tror inte att lite rost på bakluckan stör...Bara att slipa ner och lacka om. Brukar gå igenom min varje vår. Nyrostad lucka hela tiden...Inte så farligt om man bara tar det i tid. Saltvattnet rinner och stoppar upp just där. Det finns bara detta stället och fågelbadet på min bil, och inget har varit allvarligt. Faktiskt inte större än ett penseldrag då och då. Inget lacksläpp heller. Tar man det inte i tid så kryper det dock upp och äter upp både plåt och plånbok! Lycka till!!!!! | |
| wendtan fick en offert på papper så det är faktist sant...inte dyrt alls. Var på En lackerare i Arlöv och han ville ha 800 spänn, så det är inte så farligt. | |
|
Skygazer kan ha rätt här. Hos Fors Billackering i Dalby fick jag ett pris på 1000kr för omlackering av bakluckan. Tror BMW ville ha 4000 för samma jobb när jag frågade. De är väldigt dyra som wendtan säger. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Det är väldigt lite rost, tror jag fixar det med lite smärgelduk + rostskydd + lackstift eller spray. Finns BMW originalfärg på spray? Jag har ett sådant där lackstift med pensel och klarlack, men det är nog svårt att få det snyggt med den... |
|
| Jepp det finns orginalfärg på sprayburk. | |
|
Brukar bli bra resultat med sprayburk också bara man är noggrann. |
|
|
Är bilen fin i övrigt spelar det väll ingen roll, du kan lacka bakluckan för 1000:- spänn. Värdsligt problem. Köp om bilen i övrigt är fin! |
|
|
Jodå, bilen köptes för någon månad sedan. Grymt skön bil. Rosten är nästan obetydlig så jag har ännu inte tagit tag i att fixa bakluckan. Det är så lite så jag kör nog smärgelduk+rostskydd+sprayfärg+klarlack+vax hemma på gården när jag får tid :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Är det ett kanonpris på bilen..och den är så fin förövrigt som du säger så skulle inte jag vara så orolig! Just real M-power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.