|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Funderar på en E24, allra helst en M6. Vad finns för åsikter om dom? Vad bör man tänka på när man tittar på dom osv. Spontana åsikter välkommna! | |
|
M635csi (M6) är en klockren BMW, en enastående klassiker! Passar lika bra på Nürnburgring, autobahn eller utanför ett dyrt hotel på riveran. Bara en sådan sak... När det gäller E24:or bör du kolla rosten, tyvärr rostar dessa tämligen friskt. Kolla trösklarna, framskärmar, ackulådan, lyftfästen, och skärmkanter speciellt noga. Andra självklara saker att kolla är servicebok, läckage från låda och bakaxel, onormalt slammer från motorn, bakvagnsbussningar och du; kolla också att avgasrörena och ljuddämparna är så friska som möjligt! hutlöst dyra om du köper ett nytt. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
| Tackar för dom tipsen Booze! Vad avgassystemen beträffar så är det ingen fara: Har farsan på Ferrita! ;) | |
haimaul |
Bra idé! Fantastisk bil! Försök hitta en bil som verkar välskött (helst med men även utan servicebok) ut hellre än att stirra bara på hur långt den gått. Om det är en svensksåld bil, eller en som gått i nordeuropeiskt klimat, försök ordna så att du kan hissa upp bilen och titta ordentligt undertill. De rostar tyvärr som en gammal Fiat i en skotsk kuststad. De delar som den har gemensamt med E28-modellen (chassi etc.) är inte så fasligt dyra eller svåra att få tag i. Det är iofs inte så svårt att hitta det som är unikt för modellen heller - jag tror att allt går att beställa från BMW. Men det är inte billigt. E24 är nu i den fas där många drar sin sista suck. Den har inte blivit entusiastbil på samma sätt som E9, men är samtidigt för ovanlig för att det ska gå att hitta tredjepartsdelar lika lätt som till t.ex. E28. Det har snackats om att de kommer stiga i värde snart och det lär inträffa om några år. M30-motorn (i vanliga E24) håller lääänge bara den är bra servad. Kamaxel och ventilvippor kan börja slamra och behöva bytas, men det finns det massor av info om här på forumet. När det gäller S38-motorn (heter den väl) i M635 är det lite känsligare men det finns det säkert andra här som kan mycket mer om också. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
En del menar också att kamkedjan bör bytas runt 15000 mil. Då den är av samma typ som till M30 motorerna och lite underdimensionerad. Det är vad jag hört. Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Haimaul/635 CSi: Jag tackar för tipsen! Det verkar alltså som att det är en kanonbil att satsa på. Det jag är mest rädd för är att få et exemplar där något går fel som leder till att allt måste bytas. The horror! Priser? Vad är rimligt för ett hyffsat exemplar? |
|
|
Underdimensionerad kamkedja på m30? låter skumt tycker jag? BMW CS #5139 |
|
|
J.L ! Nej inte underdimensionerad för M30. Men jag har läst påståenden om att den ska vara lite underdimensionerad för M88 (heter den väl) eftersom den får dra runt en kamaxel till och att varvtalsstoppet ligger högre så den inte helt omöjligt kan få känna av högre varvtal också. Fredrik |
|
| Är dom här olika M30 och M88 olika motorer till 6-serien? Är det någonting jag bör tänka på? ?=/ | |
|
M30 sitter i alla E24 utom M635Csi (M6), den har M88 som haimaul säger! mvh Johan. Länk |
|
|
LTK: Ok, tack för svaret! Är den någon som har en utrustnings/tillvalslista för 6-serien? |
|
|
Heter den M88 i 635CSi? Vad heter den i E28 M5? Trodde den hette S38 i båda? Iaf, saverman. M30 är en 12ventilers motor med enkel överliggande kamaxel. CSi'n har en med 24ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Den är i stor sett lika som motorn i E34 M5. |
|
|
Vänta lite nu... Koden på M635:ans motor kan jag aldrig lära mig, trots att jag avgudar bilen ifråga. Använd sökfunktionen, jag frågade en gång för något år sedan och fick ett mycket bra svar... M635 och e28 M5 har samma motor som är i stort samma som M1 fast insprutningen (+ något mer?..) skiljer. M30 sitter i 628, 630, 633 samt 635:or tillverkade efter -82/06 (med skiljande volymer). De svensksålda 635:orna hade pga avgaskrav 633:ans 3.2 litersmotor(upphottad 3 hästar och några Nm) under -83 och -84. 635:or byggda före -82/06(såldes aldrig i Sverige) hade en motor som heter M90. Denne har samma block som den man hittar i M1 osv., men har enkel kamaxel. Den är kortslagigare och aningen större än M30:n. Hur mycket M635:ans motor har gemensamt med e34 M5´s vet jag inte... Någon som vill göra tillägg? mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Om någon ser någon bra annons så släng in den här! Jag går igenom alla jag hittar men hoppas att det finns fler sätt att hitta! Tack för all hjälp än så länge! Ingen som visste något om en utrustningslista? |
|
|
Saverman här har du en sida du kan gå in på och läsa om 635an. lite fakta även på Engelska men mest på Tyska. Länk ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Kolla även: www.bmwcoupe.nu www.unixnerd.demon.co.uk /Fredrik |
|
|
-> Saverman Hur mycket är du villig att betala? Jag har "span" på en silvermetallic som bara står och ser fin ut. Vet ej om den är till salu men är budet rätt så... Den är ju inte direkt välanvänd av nuvarande ägare så med lite tur kanske den blir till salu? |
|
|
Matte: För ett fint ex kan jag nog ge runt 80.000. Kolla med honom är du snäll! =) Bayern München/635 CSi: Tack för dom. Här ska läsas! Hittade en bra engelsk sida själv; Länk |
|
|
saverman: Går du in under den Tyska flaggan (einige links)så hittar du länkar till det mesta som rör 635an. |
|
|
Bayern München: Ska kolla dom! All credit till Bengt för listan över annonser han skickade till min e-mail! Uppskattat! |
|
-BeeMWe- |
Spontant... Äger |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.