|
|
|
|---|---|
|
Har i princip bestämt mig för att lacka om min Avusblåa M3:a framför dörrarna ( huv, spoiler, framskärmar ). Ska göra omlacken hos en mycket seriös lackeringsfirma som även gör alla jobb åt Saab och BMW här i staden där jag bor. Vad tror ni om risken för nyansskillnader mot den tidigare lacken, det vill jag nämligen defentivt inte ha några alls !? | |
|
det beror på hur lacken är skött osv. sen kan dom säkert bryta fram exakt rätt nyans också så det borde egentligen inte vara några problems 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
RISKEN finns alltid...Som jag skrev tidigare så är de flesta seriösa firmor mycket duktiga på att få fram rätt nyans,men man kan ändå ibland ana en mycket marginell nyansskillnad i "rätt" belysning.Kollade själv på en 1 år gammal S60 som fått huven omlackad på samma firma som min bil lackades o nyansen såg ut att stämma EXAKT...Men när den togs in i hallen med "rätt" belysning så kunde JAG ana en högst marginell nyansskillnad i en viss vinkel...Ägaren tyckte sig dock inte se denna o jag vet inte om jag såg i syne men nåt var det iaf.Kan vara så att fabrikslack(vattenbas??) kontra omlack(där ja lackade lösningsmedlsbaserad) kan ha varit orsaken...Ett trick är att du innan omlack verkligen polerar upp bilen så lackareraren vet vilken nyans bilen egentligen har:-). Jag vet av egen erfarenhet att olika fabrikat på lack(tex Sikkens eller Glasurit) kan ha olika nyans trots att de enligt uppgift skall vara helt identiska i nyans... Kan tänka mig att det som kan spela lackeraren ett litet spratt är hur tjockt själva färg resp klarlackslagret är på originallacken o det är de som kan ge upphov till dessa mycket marginella nyansskilnader som bara syns i vissa ljus... Hoppas jag inte skrämt dig nu..:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Det är mer än brytningen av den nya lacken som spelar roll. Tjockleken på lack och klarlack spelar roll. Även hur lacken läggs påverkar. Nyansskillnad kommer det garanterat bli. Frågan är bara hur mycket. Delomlackeringar blir mer eller mindre dåliga. Helt perfekt resultat erhålls aldrig. Mitt råd är att lackskarven dimmas över framdörrarna istället för att skarv läggs mellan dörr och skärm. Klarlack läggs sedan över hela framdörrarna. På detta sätt är det svårare att upptäcka den nyansskillnad som uppstår vid en omlack. |
|
|
Bjoerck:Några UPPENBARA nyansskillnader skall det inte bli och ej heller accepteras!!Däremot blir det nog såna där små små marginella skillnader i nyans som syns i vissa ljus...Ja menar om man behöver stå o glo på lacken från olika vinklar för att kunna se/ana nyansskillnaden så ska man vara mycket nöjd!!Men om man däremot ser skillnaden med en gång ja då e de helt åt skogen... Hade tidigare en bil som jag lackat om med "Glass o vatten":-),o råkade sedan ut för en skada varvid fronten behövde lackas om.Valde ett ställe som oxå lackade med "Glass o vatten" o ja fick stå o glo bra länge innan ja kunde ana en högst marginell nyans skillnad i vissa ljus,man blir lite knäpp av det hela o vet inte till slut om den finns ens men det gör den garanterat!!!Dock blir det väl knepigare när man har en 8-10år gammal lack som ska matchas in med en ny(lacken i mitt fall var under 1år...). Jag är helt övertygad om att Bistec kommer bli kanon-nöjd med sin omlack!!!Han kommer säkert stå o glo på lacken från olika vinklar nu o sen till slut se/ana nyansskillnaden men kanske ändå fråga sig om den verkligen finns eller om han ser i syne...Väldigt svårt att avgöra...:-). "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Nee, Skulle hellre Lacka om hela bilen! När du har en Fin M3:a så skulle jag definitivt köra på hel lack! Även om den kostar lite mer! Men sen kan du ju njuta av att köra i en ny lackad M3:a =D | |
|
har min e36a inne för omlack av huv,framskärmar,nedre del av förardörr samt bakskärm och lite på insteget...nyansskillnad kommer det att bli, jag hoppas bara att det inte är en alltför stor sådan..den övriga lacken på bilen är bra, lite repig på vissa ställen dock, ditecbehandlad så den har hållt sig väldigt bra..skall hämta bilen i mitten på nästa vecka så jag skriver en rad om hur det blev då! lackarna är iaf mycket seriösa så jag tror att resultatet blir bra! MVH Johan K |
|
|
hejsan! om inte kulören stämmer till 100% så gör man en sk "mer yta" dvs. man tar med dörrarna också och bara sprutar lite av den nya färgen kanske en decimeter in på dörrarna och sedan klarlackar man hela dörren och ändvänder den "gamla" färgen på resten av dörren på så satt lurar man ögar och kan omöjligt se skillnad om det inte är helt åt helvete fel kulör från början! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.