|
|
|
|---|---|
|
Är äntligen på gång att byta båda oljetrågspackningarna på min M70 och funderar på om det är något mer jag bör göra när jag ändå har loss tråget. Bör jag kolla att oljepumpen sitter fast, även om det mer verkar vara M60 som råkat ut för problem? Finns det något annat "spännande" att kontrollera? Ett stort TACK till Paap för den utmärkta borrbeskrivningen till sprängkåpan, jag hamnade 99% rätt direkt! Dock borrade jag bara diameter 10 mm i de inre hålen, det räcker med att sticka in förlängaren genom borrhålet och sedan tar man hylsan genom stora "ventilationshålet" med borttaget galler. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
Paap Reeder |
Hej Erik! Roligt att bilderna kom till nytta. Nu är det så att du aldrig kommer att "få dän" tråget utan det blir till att pilla sedan man kunnat sänka tråget ca 10 cm.... men det har du redan sett. Bra är att ha en industridammsugare till hands när man lossar "koksbitarna" av den gamla packningen. Tror att läcker den in luft där kommer HC att stiga ty via vevhusventilationen kommer den att dra luft efter LMM vilket triggar lambda att öka blandningen. MVH /// Paap R |
|
Ok, jag trodde att hela tråget skulle gå att få loss. Jag har inte lossat det ännu, bara gjort borrhålen. Jag gjorde borrandet i en GDS-hall och har även tänkt att utföra packningbytet där. Känner inte för att åla mig in under bilen stående på pallbockar och söla ner garagegolvet hemma, betalar hellre en slant för en bra arbetsställning. Det jobbiga med GDS-hallar är ju om något går snett, men i detta fallet verkar det vara under kontroll. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Du kan ju alltid spänna kedjan till oljepumpen , den brukar slacka lite på alla m70 jag sett , på vissa slackar den väldigt mycket men då har den nog aldrig spänts på 20 000 mil ca... | |
Paap Reeder |
Hej Erik! Jag tycker det svåraste var att få bort den gamla packningen. Särskilt "längst bak". Gör en skrapa av ett bandjärn 15 mm brett och 2 mm tjockt som du filar en egg på. Längd ca 30 cm. Tänk på att den nya packningen "är jävligt SKÖR" i längsriktningen. Använder du mer kraft när du trär dit den över/under/över/under oljepump m m utstickande delar än vad som går åt att klämma ihjäl en mygga så går packningen av. Sedan är det rökt med den packningen. Jag säger det en gång till: Se upp med detta!! Tycker det blir säkrare rörelser för "trä i packningsmomentet" när man ligger på rygg med pallbockar än när man står upprätt under GDS- lyften. Tveksamt om jag skulle rekommendera GDS- alternativet. Borrningen är däremot klart enklare under GDS- lyften. MVH /// Paap R |
|
Då lutar det åt att jag håller mig hemma i garaget, Murphy brukar ju alltid dyka upp när man minst anar... Ska se till att göra en skrapa gjord på jobbet imorgon, sedan blir det kvällsarbete någon vardagskväll(ar) nästa vecka. Går det att flytta runt tråget så pass mycket att man inte riskerar att tappa ner gamla packningsrester när man skrapar, eller är det möjligt att torka ur det efteråt? Jag förstår att det är här dammsugaren gärna kommer in i bilden. Min nya packning är inte i kork, var din? Den är grön till färgen, och gjord av någon polymer. Hur kollar jag sträckningen på kedjan till oljepumpen, hittar inget när jag surfar runt i ETK? Och hur skulle man klara sig utan alla råd på forumet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det finns ett spray som heter "gasket remover" som är fruktansvärt effektivt på att luckra upp packningsrester , det är lätt frätande på vissa material så man kan ha det till massor saker , använd det en hel del till m70 jobb och de 40:- kr sprayet kostar sparar man in i tid mycket enkelt. Det står i Bentleyboken , jag satte min så att den slackar 5 mm <--> och det tycker jag är lagom , jag minns inte vad det stod i bentleyhandboken men någon som har den hemma kanske orkar titta. Man skulle klara sig riktigt bra. |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Mitt problem var att packningen var koksartad. Det ramlade ner småbitar i tråget. Damsugaren är jättebra. Man kan max luta tråget så man ev kan se "den andra kanten" men knappt. mer rörelse är det inte. Min packning var också av nått annat än "gängse material". Vad vet jag inte ... men skört var det. MVH /// Paap R |
|
Hittade en sida med bilder av packningsbyte på undre tråget på en 850: Länk Den packningen såg inte så grann ut... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.