|
|
|
|---|---|
zansibal |
Jag undrar vad det är för mojäng som styr tomgångsmotorn/ventilen. Är det Motronic boxen (jag har den nyare med 55 stift) eller är det någon annan apparat, och var är den i så fall? (tycker mig inte hitta nån info om detta på forumet) Och vad baserar tomgångsmotorn sin inställning på för värden?? >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
|
Har för mig att det är databoxen som styr. Baserat på ett grundvarvtal som den försöker nå. Detta kan höjs vid t.ex kallstart eller AC inkoppling |
|
zansibal |
och om varvtalsmätaren är paj..? Jag har nämligen ingen fungerande varvtalmätare i bilen. Troligtvis fungerar varvmätaren fast det ät nåt lurt med instrumenthuset, men man vet aldrig. Skulle databoxen kunna hålla nån tomgång alls utan en fungerande varvtalsmätare? |
| Tror inte den skulle gå alls då för den styr även tändningen... | |
zansibal |
bra det (då vet jag att varvräknaren funkar)... finns det nåt schema och lite information på hur man testar att olika funktioner hos databoxen fungerar?? >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
| Jag har stoppat i en e34 motor i en e28 där varvräknaren inte fungerar men den går på tomgång, iofs går den inte jämt o bra, men det har med andra förklaringar. Har för mig att boxen hämtar impulser från svänghjulet för att bestämma varvtalet och att det varvtalet är inställt i boxen. | |
zansibal |
bytte reläet till styrboxen, och nu funkar tomgångsmotorn mycket bättre, dock ej 100%-igt. Kan vara lite kass i sig... >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
zansibal |
nä, det gjorde den inte alls. jag hade bara varit alltför optimistisk i min bedömning... får väl börja om på nytt igen och leta fel, ska testa med en annan tg-motor >> BMW = Beste Motoren im Welt << |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.