AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Vad styr tomgångsmotorn?

zansibal
Jag undrar vad det är för mojäng som styr tomgångsmotorn/ventilen. Är det Motronic boxen (jag har den nyare med 55 stift) eller är det någon annan apparat, och var är den i så fall? (tycker mig inte hitta nån info om detta på forumet)
Och vad baserar tomgångsmotorn sin inställning på för värden??

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
Ja
760
JanF
530i-93
Har för mig att det är databoxen som styr.

Baserat på ett grundvarvtal som den försöker nå.

Detta kan höjs vid t.ex kallstart eller AC inkoppling
zansibal
och om varvtalsmätaren är paj..? Jag har nämligen ingen fungerande varvtalmätare i bilen. Troligtvis fungerar varvmätaren fast det ät nåt lurt med instrumenthuset, men man vet aldrig. Skulle databoxen kunna hålla nån tomgång alls utan en fungerande varvtalsmätare?
Ja
760
JanF
530i-93
Tror inte den skulle gå alls då för den styr även tändningen...
zansibal
bra det (då vet jag att varvräknaren funkar)...

finns det nåt schema och lite information på hur man testar att olika funktioner hos databoxen fungerar??

Ja
1
Jack R
535 is-87
Jag har stoppat i en e34 motor i en e28 där varvräknaren inte fungerar men den går på tomgång, iofs går den inte jämt o bra, men det har med andra förklaringar. Har för mig att boxen hämtar impulser från svänghjulet för att bestämma varvtalet och att det varvtalet är inställt i boxen.
zansibal
bytte reläet till styrboxen, och nu funkar tomgångsmotorn mycket bättre, dock ej 100%-igt. Kan vara lite kass i sig...

zansibal
nä, det gjorde den inte alls. jag hade bara varit alltför optimistisk i min bedömning... får väl börja om på nytt igen och leta fel, ska testa med en annan tg-motor

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.