|
|
|
|---|---|
|
Tjenare jag har bilen på verkstad och har lånat farsans bil det är en v70 ett halvår gammal. Idag när jag blåste till jobbet flög en fasan upp och jag klippte den med huven det blev en buckla nu till min fråga. Där är vagnskadegaranti på bilen självrisk=5625 kr! Självriskeliminering vid djurkollision finns men detta gäller bara klövdjur och grävlingar även hästar men inte smådjur sa tanten från försbolaget. Nu vill jag ha tips på hur jag ska formulera skadeanmälan för att få bort självrisken jag kan ju inte gärna säg att en grävling hoppade upp och la sig på huven. Alla svar är välkomna även "tips" där man får sig ett gott skratt. | |
|
Vad sägs om att hävda att det var vandalisering? Mvh Elvis |
|
|
Ska naturligtvis tillägga att jag inte vill uppmuntra dig till försäkringsbedrägeri på något som helst sätt! ;-) Mvh Elvis |
|
|
Varför inte stämma fasanägaren på självriskbeloppet? Jakträttsinnehavare brukar vara väldigt snara med att hävda äganderätt till jaktvilt, och då är det väl rimligt att de ansvarar för skador viltet orsakar.... ;=)) /// Gunnar E. |
|
|
Skämt åsido, så känns det på något vis typiskt att djurkollisionsförsäkringen inte gäller.... Klippte själv en lågtflygande and häromdan, som tur var tog den på nummerplåten och den är billig att ersätta om jag alls bryr mig om det. Tyvärr är det stor risk att du åker på självrisken, det är liksom inbyggt i systemet. Misstänksam och cynisk som jag är, tror jag att vagnskade-självriskerna är satta med syftet att så många skador som möjligt ska kosta mindre än självrisken, så att bolaget kommer undan med allt utom dom stora (men relativt få) skadorna. Förresten, har du fått skadan besiktigad och värderad? Vore kul att få reda på vad det kostar att rikta och lacka en huv... skulle inte förvåna ett dugg om det kostar ca 5624 SEK! ;-( /// GUnnar E. |
|
|
5625:- bah ! Helt otroligt , det är när man läser saker som detta man är glad att bara ha trafikförsäkring och tillgång till egen lackeringsfirma och en farsa som kan knacka bilplåt. Försäkringskyddet känns ju lite urholkat på senare år ? Först betalar man 12 000:- om året för en bil , och när det händer något betalar man 5000:- till... heh.. för mig är det iaf. ganska mycket pengar. Sen parkerar man bilen i garage för att man är rädd om den , och när den blir stulen får man 0:- kr för att man inte har någon garageförsäkring... |
|
| Det var på min egen mark och vandalisering går under vagnskada jag kollade med bolaget vad som gällde om en unge sparkade en boll på bilen.Föräldrarna får betala vagnskadesjälvrisken svarade dom. | |
|
Du sitter inte ensam i olycksbåten... jag körde på en stackars hare i helgen och det blev ett stort hål i stötfångaren = 5000:- bye bye :( /Erik |
|
|
Lite 'utvikning' men ändå: Att fasaner, harar, änder och andra vilda djur kommer ivägen ibland är risker man får ta, ingen kan ställas till ansvar utom möjligen den drabbade föraren. Men vad gäller om man kör på tamdjur? Jag råkade för några år sen köra på en höna, som förirrat sig ut på landsvägen. Hönan gick åt såklart, bilen klarade sig oskadd och någon ägare till djuret hittade jag inte (enslig gård, ingen hemma). Hade jag kunnat begära ersättning av djurägaren om bilen blivit skadad? Eller var egentligen jag skyldig att ersätta honom för hönan? /// Gunnar E. |
|
|
på tal om djur man bränner över.... en polare berättade en anekdot som han hört från en byggar kompis.... det var så att denne byggar kompis blev vittne till när en bil framför honom körde över en tax. taxen blev väldigt illa tilltygad och låg och led. han konfererade med en annan bilist som stannat och de kom fram till att det var bäst att avliva taxen så att den inte skulle behöva lida längre. sagt och gjort. men sen när de fick tag i ägaren blev det liv. byggar snubben blev stämd på 27 000 för att han bestämde att de skulle slå ihjäl taxen. sveriges dyraste hund eller??? |
|
|
Hagman: Hur gick det med fallet? Blev byggaren skadeståndspliktig? Mvh Elvis |
|
|
Själv hade jag föredragit fälgkorset om det vore min tax , en tax utan ryggrad mår helt enkelt inte bra , min sambo har arbetat på veterinärklinik och sett en del sådana saker och praktiskt taget alla djur som man kör ÖVER skall avlivas för att inte lida i onödan. |
|
|
BoogieElvis: jo han fick betala tror jag. men man tycker att ägaren borde fatta att hunden praktiskt taget redan var stendöd. inte långt ifrån iallafall.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.