|
|
|
|---|---|
P, Sundh |
Hej, undrar om någon vet vad som ska bytas och kollas vid inspektion 2 på bmw m3 e36 model år 95... Tack för hjälpen! |
|
Här finns en länk som kanske kan hjälpa dig. Länk |
|
P, Sundh |
Tack, det gav svar på många saker :) Dock undrar jag om man ska justera ventilerna på m3 e36 eller det rör bara m5:an? |
|
Vad som ingår i dom olika inspektionerna står i serviceboken. Kontroll och ev. justering av ventilspelet skall utföras vid varje inspektion dvs vid varje 2000-2500 mil. Vad jag har för mig är det stora som skiljer insp I & II är att man byter gasspjällpotensiometern på II :an, alltså inget större som skiljer en I från en II. / John |
|
|
Man ska väl bara kolla/göra ventiljusteringen på insp.2 väl? ///M3 |
|
| Jag har fått gjort det på varje. Det står ju så i serviceboken. | |
|
Okej, jag har iof bara gjort oilservice än. Du har säkert rätt. ///M3 |
|
|
Ja det är varje Inspektion. Jag hade bilen inne på 1:an och då justerades det ventiler, precis som det står i boken till bilen. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Det som skiljer Insp.2:an från 1:an på M3e36/M5e34 är (enligt 1994 års servicemanual) oljebyte i låda och bakaxel, luftfilterbyte, bränslefilter, gasspjällspotentiometer (endast M3) och kilremmar (endast M5) samt några kontrollpunkter. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Jag har just gjort en inspektion II på min M3 Cab -96. Här är listan över vad som kontrollerades/justerades/byttes etc... Inuti bilen - Belysning instrument - Signalhorn - Airbag - Pedalgummin - Värmefläkt - Säkerhetsbälten - Pedalspel koppling - Infästning stolar - Spel styrväxel (ratt) - Serviceintervallgivare Utanför bilen - Belysning fram - Belysning bak inklusive reflektorer - Yttre backspeglar vänster/höger - Vindrutespolare - Vindrutetorkare - Dörrgångjärn vänster/höger - Karosseri - Stötdämpare - Rutor Under motorhuven - Bromsvätskenivåkontroll - Ventilspel (insug/avgas) - Bromsvätskenivå - Kylvätskenivå - Fryspunkt kylvätska - Oljenivå styrservo - Drivremmar - Bränsleledningar - Kylare, kylarslangar, övertryck kylsystem - Vattenpump - Motor - Batteri - Motorfästen - Gasreglage - Vevhusventilation - Tändtidpunkt - Tomgångsvarvtal Bilen halvt upphissad - Däcktryck - Reservhjul - Mönsterdjup (runt om) - Drivaxeldammskydd - Spindelleder - Styrväxeldammskydd - Styrväxelhus - Stötdämpare fram - Fjädrar fram - Stötdämpare bak - Fjädrar bak - Bromsar fram - Bromsar bak - Bromsslangar, ledningar - Handbroms Under bilen - Upphängningar avgassystem - Avgassystem - Växellådsolja - Oljeläckage växellåda - Växlingsmekanismen - Stabilisatorstag - Upphängningar gummi fram/bak - Olja kardan - Bränsletank - Bränsleledningar - Underrede Service data (byts ut) - Bränslefilter - Luftfilter - Oljefilter - Motorolja - Kupefilter - Tändstift - Bromsvätska Dessutom har jag bytt styrstag, bakdäck (Goodyear Eagle F1) och en högtalare... Det kostar att ligga på topp ;-) /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.