AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.120

Hur uppnå maxfart på 750/E32?

Sida 2 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jacke: Många nya automatlådor har lockup på alla växlar, dock inte de äldre lådorna i detta sammanhanget.
Lockupen behöver ju inte fungera som en överväxel, den eliminerar bara onödigt slir genom att mekansikt eller elektroniskt med magneter "låsa" turbinen, detta kan ske i vilken växel som helst...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Då lock-up bara låser upp så att convertern håller vevaxelvarv 1:1 alltså,så tvivlar jag på att den funktion du beskriver verkligen kallas l-u.Snarare överväxel på varje växel,det skulle jag kunna köpa(vad nu det skulle tjäna till)liknande lastbilarnas splitväxel.Om convertern låste upp utan slir direkt efter ettan=l-u,så skulle det ju bli som jag beskrev tidigare i tråden,ettan,l-u,ner till tvåan,sen l-u igen,ner till trean,sen l-u igen,ner till fyran,sen l-u.Lockup o överväxel e inte samma sak,lock-up är alltid 1:1 i utväxling,måste va överväxel ni menar.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Dessutom har peter en 87:a.Tror inte det va nåt option vid det årtalet direkt.Lockup som låses manuellt som du pratar om jesperado har ju funnits på cheva förut som tillval,men då står det stora varningsbokstäver om att man ALDRIG ska använda den på nån annan växel än den högsta,när sen th700 kom så brakade ju lådorna just p.g.a att folk körde på lockupläget istället för driven i stan,då växlade den i o ur lockupen hela tiden o sabbade splinesen både på pump o converter.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Möjligheten att låsa lådan finns ju i alla växlar...?

Länk

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som sagt, hag citerar mig själv: "Många nya automatlådor har lockup på alla växlar, dock inte de äldre lådorna i detta sammanhanget."

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har dessutom aldrig pratat om någon manuell lockup, det sköter givetvis växellådans mjukvara på egen hand...

Jeppe

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
undrar hur länge en låda med l-u på alla växlar skulle överleva???Så fort du trampar på lite oavsett växel skulle den ju slå ur likt en kickdown för att lådan skulle kunna "slira"igen,annars skulle den ju bli skitslö.Vet du NÅN bil rent faktamässigt som har den här funktionen o kallar den för lockup??
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Kan inte haja vad det skulle finnas för värde i att ha en bil som låser upp convertern i lockup på ettan t.ex när det finns fler påsar att växla till fortfarande?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vet att det stämmer som Jesperado skriver att lock-up finns även på flera växlar, har själv stor erfarenhet av US-Ford "light trucks" och dessa har lock up på alla växlar (nyare modeller). Detta för att convertern inte skall slira när man drar tungt så att att oljan i lådan skall koka.

BMW CS #5139
Siba
Min 750 drar bara på tre växlar i s läge ingen lu

V12 Vad Annars
PETER.O
Det står även i en tysk repbok jag har, att l-u går in på 3:an.
Då den går in vid 4000-4500 v/m, så är det inte mycket slir
i converten, 5% kanske, då är det ju inte mycket moment
ökning heller så slöare blir bilen inte.Fördelen med l-u på
flera växlar är att det är bättre att använda motor-effekten
till att driva fram bilen än att värma upp växelådsoljan.

Peter
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
ok,i give up.Anledningen att jag ifrågasätter när nåt verkar ologiskt för mig är inte för att verka duktig på nåt sätt.Däremot är jag av natur väldigt kunskapstörstande,och argumenterar man inte brukar man heller inte få veta nåt. mvh//jacke
PETER.O
Helt riktigt jacke. Ifrågasätter man inte så lär man sig inte.

Peter
Paap Reeder
Hej!

Diskussionen är intressant och triggar gamla minnen:

Min mekarskola började med farsans Cheva Bel Air -55.
Efter ett tag kom jag på att man kunde styra den elektriska overdriven så den gick i på alla växlarna.
Det satt en trepetad låda iden .... med rattkrycka ..... och ca 40 cm rörelseperiferi.
1 + 1/OD + 2 + 2OD o s v.
Vill minnas att V8:an drog iväg strax över 90 kmh på 1O/D .... varvstoppet bestod i att de hydrauliska lyftarna helt enkelt släppte.

Vet inte riktigt vad jag skall ha för åsikt men tänker man litet i jackes spår så är det väl så att vid exvis 250 kmh ger M70:an 300 hp samt .... är det 450 NM för att pressa sig mot luftmotståndet.
Man kan fråga sig om en L-U orkar överföra den kraften?
Skulle den orka ... varför går den då ur vid minsta lilla acc vid exvis 120-130.
I s f vore det väl mera kostnadseffektivt att låta vridet dra upp Bison de 10 kilometrarna.

MVH /// Paap R
PETER.O
Vid 120-130 så är varvet så lågt att convertern jobbar med en
relativt stor vridmoments ökning. Vid stall-varv så är vridmoments
ökningen ca 100%, det minskar sedan med stigande varv så
vid 4000-4500 v/m är det istort sett ingen ökning alls.Dom få
% äts upp av sliret (blir bara värme). 450Nm är inga problem
för l-u kopplingen.

Peter

Lock-up brukar vanligtvis vara begränsad till att aktiveras över en viss hastighet. På min bil sker det vid 83 km/h, oberoende av växel, när växelprogrammet är "Normal". Vid "Sport" aktiveras lock-up långt senare. Att lock-up inte aktiveras under en viss hastighet beror på att ingreppet skulle bli för ryckigt.
PETER.O
Jag kollade lite mer i min verkstads-handbok. Och enligt den
så skall inte 750:an ha l-u på 3:an. Kan ju vara som Paap
skrev att vridet är förstort i V 12:an.

Peter
05
7
058
750 li 92
min 750 gör 225 på 6000 varv på 3an enligt M hur fort i verklighet ??

058
Paap Reeder
Hej!

Har testat idag: startar jag på M lägger den inte i 4:an eller LU (iaf inte under 180).

Jag får fantamig inte i 4:an i läge S heller ..... däremot så går allt bra i E.

Ngn som har en bra länk att läsa på om ZF4HP24EH.

På M30:ian sänker LU varvet med ca 500 rpm men på V12:an sjunker nålen max 250 rpm.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jacke: har du kört tex S/V 70 TDI, dom använder lockup på samtliga växlar när man kör lugnt = 10 växlar, mjukt som f*n!

På min 750 -92 så lades 4:an aldrig i fören rödmarkering i trean = 225 km/h vid körning på S, i M-läget användes aldrig Lockup!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.