|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Börjar jag med lådan i "S"- läget lägger den inte i 4:an. Börjar jag i läge "E" så lägger den i 4:an men petar ur lock-upén vid fullgas acc. Frågan är: når den toppfart i S eller E- läget? MVH /// Paap R |
|
Den skall nå toppfart i alla 3 växelprogramen. Och egentligen inte mycket snabbare i S än i E läget då det man vinner i S upp till 4:ans växel endå äts upp av det ordentliga vridet och spärren vid 250. |
|
|
Har precis samma fenomen på min, annars växlar lådan som den ska. Inga felmeddelanden eller något. Inte kul att släppa ratten när man ligger och pressar.. Iwarsson |
|
|
Den ska inte lägga i 4:an i sportläge, den varvar ur på trean istället. Ska jag köra fort kör jag på sportläget tills det är dags att lägga i fyran, då trycker jag i ekonomiläget... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
min lägger i 4:an också när jag kör på sportprogram. Menar ni att S läger gör om bilen till 3 växlad ? Isf. är det fel på både min och farsans växelåda. Samt att det var fel på min förra 735:a |
|
|
Sista växeln används ej i sportläget så något måste vara galet med wadels bil. Kör man i i jämn fart 100km/h och trycker i S så märks det tydligt att sista växeln går ur och motorvarvet höjs. BMW CS #5139 |
|
|
Då måste jag nästan testa , jag har upplevt det som att i S läge växlar bilen ganska snabbt igenom 1-2-3 och när man legat ett tag på fullgas så komemr sedan 4:an i . På alla e32 jag testat dessutom , kanske missuppfattar jag något i denna tråd ? Men att sista växeln går ur och bilen går ner till 3:an om man ligger i jämn fart det gör mina bilar också , men ger jag då mera gas och seglar uppemot lite mer behagliga hastigheter så kommer sedan 4:ans växel. men jag måst nog testa detta ivf. |
|
Paap Reeder |
Hej! Min lägger då inte i 4:an om jag utgår från S med PiM. Glömde se vad rpm stod på men vet att på 3:an gjorde den 245. Tror att "rätt style" är att "stämpla" med S --- sedan när man passerat 200 petar man i E. MVH /// Paap R |
| Min bil är förvisso chipad,men den lägger då definitivt i 4:an i s-läget.Toppar 275 på mätarn,vet inte vad det innebär egentligen,men det känns som 120 i en volvo ungefär*ler* | |
|
Hm , det där var intressant , farsans 750 är den jag kört mest och den är också chippad , kanske är det så att chippade bilar lägger i 4:an ? Men jag minns det som att min 735 också la i 4:an i läge S , kan ju minnas fel annars kanske det skiljer mellan olika motorer och lådor... |
|
PETER.O |
Lock-upen går in även på s-läget på 3:e växeln (runt 4500 v/m), så det är lätt att tro att det är 4:an som går i. Peter |
| Jag har en 89 750 som ochså är chippad,den lägger 4:an i sportläge,verkar som chippet programerarom lådan ochså | |
Paap Reeder |
Hej! Är du säker på att L-U går i på 3:an? För mig verkar det litet ologiskt att den lägger i L-U före 4:an. MVH /// Paap R |
| finns ingen lock-upfunktion på 3:an | |
|
Nu kör jag min bil tämligen lugnt, men från ZF har jag fått info om att 4:an (i sportläge) skall gå i vid rödmarkeringen, i varje fall på ZF4HP22 EH. Visserligen har jag ej provat. mvh MW-Guru |
|
|
Hej.. Min lägger också i 4:an på S läge vid en stunds pressande... Mvh Skalman |
|
|
Trodde ett tag att jag börjat bli senil , men idag har jag testat och det måste vara 4:an som hoppar i , jag har försökt att räkna växlingarna och kan inte få det till annat. frågan är om det faktum att olika bilar beter sig olika tyder på en defekt/slitage eller om det skiljer mellan olika programvara och årsmodeller samt chip ? |
|
| finns ingen modell som har lock-up på trean | |
PETER.O |
jo min har l-u på trean. |
| peter o.så du menar att din låda växlar upp sen ner o upp igen.Idiotiskt att tro det.Lock up innebär att turbinen håller samma varv som vevaxeln.Det skulle innebära att din låda först kör på trean,sen växlar till l-u.Sen växlar ner igen till fyran,för att därefter återigen gå till vevaxelvarv.Typ wiiiiiiiiiii,böööööööö,wiiiiieeeeee,böööööööö-Låpter väl ändå ologiskt?????? | |
Paap Reeder |
Hej! MW Guru´s ide låter trolig. Tror också som jacke. Hur vet man förresten att "rycket i stolen" kommer från 4:an eller från L-U?? Det 4:e rycket måste väl ändå var L-U? MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.