AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

bilbarnstol - britax eller akta?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Tänkt köpa en bilbarnstol och har en dotter som är 3 år och ca 17 kg. Dvs. lite mitt emellan ett självklart bakåtvänt/framåtvänt val. Har därför tänkt köpa en av de mer avancerade stolarna som kan användas både bakåtvänt och framåtvänt och försöka köra bakåtvänt i mitten bak så länge det nu går.

Funderar på någon av dessa två:

- AktaGraco Cosmic: Länk
- Britax twowayplus: Länk

Är det ngn som har erfarenhet av ngn av stolarna och hur de funkar i BMW? Passar någon av dem bättre? Har en 523iA e39 med skinn. Hört att man kan lägga handdukar under för att skydda skinnet.

Stort tack på förhand för synpunkter.
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Tjena, vi har en Britax TwoWayPlus och är väl nöjd med stolen som sådant, men den passar ju som skit i BMW.

Nu skall det tilläggas att vi har den f.n fram och pga av att instrumentpanelen lutar utåt så sitter stolen snett.
Dvs ju mer jag spänner åt remmarna så ju mer vrids stolen utåt mot rutan.
Sen klädde jag en spånskiva med liggunderlag som jag lade dels för att skydda skinnet och dels som stadga på sätet för att inte stolens "ben" skulle sjunka in.

Bak passar dock stolen något bättre men jag förstår inte varför du ska ha den i mitten bak??
Där sitter ju stolen som mest oskyddad och den har inget stöd att luta mot.
Du kommer inte att få stolen att sitta stadigt om du inte lutar den mot något.
När vi har stolen bak så har vi den bakom passagerarsätet, dels för att då kan föraren reglera stolen hur han/hon vill och för att kunna "spänna" stolen med remmarna mot ryggstödet på stolen framför. (Vi har fäst remmarna runt bakre fästena på golvet till passagerarstolen)

Hoppas du fick lite tips
Hör av dig om vill veta mer

Polarbear
Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
Min sambo jobbar extra på Babyringen hon röstar på Akta.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Hej!

Vi har haft en twowayplus bakåtvänt i baksätet bakom passargerarstolen i vår 523iAT-99 i två år nu, har passat bra men man skulle nog ha haft en handuk under som är vikt ett par gånger för det blir två tryckmärken i skinnet av plastkåpan som är infälld under stolen.
Vi provade att fälla ut kåpan men då blev stolen vädigt ostabil.
Rekomenderar alltså något mjukt mellan stol och skinn.
Sätt även en handuk över ryggstödet så karar du dig från smutsmärken av skitiga skor.
Vi hade stolen i mitten en tid men om du vill spara på ryggen vid i och ur lyft skulle jag råda dig att sätta den bakom passargerarstolen.

Har inte avänt den framåtvänd i denna bil ännu men provade i en 330ci E46 i baksätet, där passade den perfekt.
Synd bara att det inte var min bil ;-)

/Fredrik
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Svår fråga. Är nog få som har erfarenhet av bägge modellerna (kanske med undantag av Lindemans sambo).
Vi använder Aktagraco cosmic och tycker att det fungerar väldigt bra. Till den medföljde det mjuka skydd att klistra på de stolsytor som ligger mot instrumentbrädan.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Hej och tack för samtliga mkt bra tips och erfarenheter. Anledningen till att jag tänkt ha den mitten bak, är att man då kan "kila fast" den mellan framstolarna och att barnet sitter så centralt i bilen som möjligt (och därmet så långt från möjliga krockberöringspunkter som möjligt med). Den stora nackdelen är ju vid förarbyte då man flyttar förar/passagerarstol och då får spänna om... Alternativet är ju annars bakåtvänd bakom passagerarstolen. Skall uppmärksamma det där med handdukar under för att spara skinnet och ska försöka testa båda stolarna i bilen för att se hur de verkar passa. Tycker ActaGracon rent subjektivt från bilderna, ser ut att passa bättre och ser ut som en rejälare stol, men har inte sett ngn av dem i verkligheten ännu.

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Såg förresten att en skillnad mellan stolarna är att Acta-stolen går att justera lutningen på med barnet i stolen via en ratt. Det är ju en rätt bra grej...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.