|
|
|
|---|---|
|
Då jag tydligen inte fick bli Z4 ägare nu så tänkte jag fixa lite med M'en istället. Någon som vet hur stora (små) högtalare man får in i orginalplatserna i en -97 M Roadster?? Fram finns ju uttag nere vid fötterna, har fått olika uppgifter 5,25" eller 6,5"?? och vilket djup får plats?? I Dörrsidan under gallret kan det inte vara mycket plats. 1" diskanter?? Djup?? Bakom sätet finns två till uttag, ser ut som 5,25" men har inte mätt ännu, djup?? Någon som provat att faktiskt få någon nytta av förvaringsfacket bakom sätena, dvs använda det som baslåda?? Funderar på att trycka in 2 tolvtummare, en bakom varje säte, borde ge "bra vibrationer" för att citera någon gammal usel schlagerdänga.. Jag funderar på JBL slutsteg och högtalare samt en Sony CDX-M8800 (diskret värre, inga knappar!!) MP3 spelande maskin. /Caspar | |
| Caspar, glöm stora woofers bakom stolarna, om inte du vill kapa hål i bärande plåt. En 8" kan möjligtvis rymmas om man bygger om facken. Det viktigaste är att få en stabil låda i motsats till sladdrig plast. Originalhögtalarna bak får vilken audiofil som helst att rysa. Stora glipor i kanten vid elementen som åstadkommer akustisk kortslutning. Jag håller på själv med liknande projekt, och kommer med feedback snart. Har inte tänkt mig en rullande nattklubb, bara mer stuns/dynamik ock renare ljud. Jag kommer att nyttja originalhål + montera små diskanter uppe i resp hörn fram vid vindrutan (där man lägger P-kvitton). Riktas diskanten mot vindrutan reflekterar glaset troligen ljudet på ett bra sätt. HiFi Kit på St Eriksgatan har ett bilhögtalarkit m sep diskant som kan passa. Annars är det webhandel som gäller. Den Pioneer MP3radio jag tänker köpa kostar 2200 på svenska sajter och 3000 i handeln. Pioneer verkar ha en mkt bra radiodel, vilket är viktigt för mig. Stirra inte blint på watt när det gäller högtalare, utan hellre på känslighet, där Pioneer ligger på 91 db. | |
|
Det är otroligt att de monterat sådant skräp i en så pass dyr bil. Jag gav nästan 300" för bilen och det sitter högtalare si bien som bara är skräp. Dessutom är hålen där man ev. skulle kunna montera nya högtalarelement så små att det inte går att ersätta dem med något vettigt. Högtalarna som sitter i bilen kostar förmodligen mindre än vindrutetorkarbladen. Skit är vad det är! |
|
|
Ironman: Ok, tack för info, kapa plåt är jag inte alls intresserad av. Funderar på att ta bort förvaringsboxen helt och hållet för byga ihop något stabilt. Det får bli tumstock och ut i bilen för lite mätning!! /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.