AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.462

Svagt vinande ljud E39

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har ett svagt vinande ljud när jag kör som jag ville kolla om någon har en teori om vad det kan vara.

Vinandet är varvtalsberoende. Kör man i t ex 50 och trycker ner gaspedelen lätt under någon sekund så hör man att vinandet ökar i "varv" för att sedan minska/försvinna. I jämn fart hörs inte mycket av det utan det är mest markant vid lättare gaspådrag och vid krypkörning.

Tänkte det kunde ha något med generatorn att göra så jag stängde av klimatanläggningen helt och då verkar det försvinna. Testade sedan att ha klimatanläggningen på men stängde av AC'n och även detta gjorde att vinandet försvann.

Tacksam för idéer!

___
BMWCS #5157
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är inte något jordfel som går ut i högtalarna? Kanske långsökt eftersom jag inte vet om du har stereon på :-)
Men jag hade ett vinande ljud när jag kopplade in en booster som var dåligt jordad och jag hörde svagt gaspådrag i högtalarna.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag vet vilket ljud du menar, har själv expermenterat med div bilstereo i tidiga bilägarår...

Mitt ljud är lite annorlunda och låter mer som en fläkt som ökar och minskar i hastighet. Har testat mer och det är definitivt relaterat till om AC är på eller av.

___
BMWCS #5157
da
25
danielzxz
523i -97
318i -98
528iA -96
Kav vara ett lager som har gått sönder så att viscofläkten går efter motorns varv, därav ett susande ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.