|
|
|
|---|---|
|
har kollat omkring som fan nu va för 10 min sen inne på att chippa....glömm de!! så nu..... turbo eller kompressor....hade tänkt att göra det själv... o undrar alltså villket som ger mest kan de bli problem när ja har en automat...osv nån som gjort detta kan väll skriva eller nån som kan....å snälla skriv inte att ja ska söka!!! MvH Linus | |
|
Turbo är betydligt billigare, men "lite" mer att göra.. Kompressor vice versa.. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
varför är det dyrare med kompressor? --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Det är väl bara själva kompressorn som är dyrare, annars skulle jag tänka mig att slutsumman blir mindre med kompressor.. BmW äR aLltid BmW!!!! |
|
|
Bättre begagnat marknad på turbo. Kan inte se någon anledning till att ett kompressor bygge ska bli billigare än ett turbo bygge. Tycker personligen att de e enklare att montera turbo. Centrifugal kompressorn blir nog lite enklare att montera än en skruvkompressor men då tycker jag hela idén med kompressor försvinner. Själv håller jag på med en kompressor montering... hade nog varit klar nu om ja gjort en turbokonvertering istället :-) En annan fördel med turbokonvertering är att de på de här forumet finns vädigt många att vända sig till när man får problem. Mvh Fredrik |
|
|
Kompressor är det ju på turbo också... Det är bara hur själva drivningen av impellern som skiljer sig. Fördele´n med kompressor är att man slipper grenrörsbygge o wastegate. Kan man svarva så tillverkar man en kombo av vevaxelhjul o drivhjul till kompressorn. Startar man med hjul rem stag o kompressor är det otroligt mycket snabbare än att få dit turbo som då behöver lite mer för att generera luft. Har man grenrör wastegate är det inte heller några större problem att få ihop det under kort tid, men som sagt var det beror på vad man har o vad man är ute efter. lite knuff rekomenderar jag absolut turbo. Ska det vara lite mer effekt beror det på om man kan leva med lite lagg eller om man vill ha omedelbar respons. Teknologierna suddas ut om man ska ha mycket effekt då grundmotorerna är väldigt likvärdiga och påminner mycket om sugmotorer. Kompressorn har inget mottryck o det är inte många hekto mottryck på turbomotorn heller. Kontentan av det hela är att det beror på vad man har tillgång till TIG=turbo Svarv=kompressor. Många tycker att priset är högt på kompressorn, men om man ska ha en turbo av medelgod kvalitet typ Thumper kostar det lite o det samma gäller kompressorn. |
|
|
Min kompressor har ingen impeller bara två skruvar :-) Mitt största problem har varit att få den rakt. De ja menar är att här på forumet finns ju en del som man kan köpa sig ett turbogrenrör av för en hyffsat billig penning. Då har man ju kommit en bit på väg jämfört med mig som "amatör"svarvare å ska svarva mitt drivhjul :-) Men personligen tycker ja de e lite roligare med kompressorbyggen... skruvkompressor då givetvis, centrifugalkompressorn kan man kasta i sjön. |
|
| He he... Det ska vara kompressor MED växellåda, då pratar vi skoj!!!!!!!! | |
|
oki........ har inte så jävla stor koll på vad hur ja ska göra men...... om det e nån som springer för bi med en shoppinglista skulle det va lite lättare ....bara basic saker.....har en polare som satte turbo i sin 320.....ganska skojj....... tacka för all hjälp så långt=) mvh L. Lövgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.