AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.483

Trimchip 328 e36 installera själv?

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Hejsan!

Jag har sett här på Powerbörsen att man kan köpa trimchip till bl.a. 328 e36. Kan man lita på att de fungerar? Killen påstår dessutom att man kan installera det själv. Skulle ta ca 20min Är det en bra idé? Är ganska ny på trimmning. Vill ju inte förstöra min första BMW som jag bara ägt i 4 dagar ;)

Tack för svar!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Har läst lite här på forumet. verkar som att minst 3 pers blivit blåsta... =(
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag har sett det jag också! Skulle nog låta bli om jag vore du:/

Verkar lite skumt det hela....
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jo precis... vad tror du det skulle kosta att göra följande hos en bra verkstad:

Trimchip
Sportluftfilter
Sportavgassystem

Blir det mycket dyrare med mappning istället för ett kopierat chip?
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Sportluftfiltret kan du ju montera själv! Men resten... ja,jag har ingen aning om vad det kan gå på? Sök runt lite på nätet efter firmor som har chip till din bil... Kolla Motornord.se har för mig dom har lite trim!!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Tror Turbocenter tar ca 10 000 kr för en mappning, så det är ju lite dyrare än ett Chip! Filter kan du fixa själv, och avgassystem kan du om du är lite händig, köpa från JT Avgasteknig och svetsa ihop själv.

Länk

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
"Förlorar" man mycket hästar på chippning jämfört med mappning då? eller handlar det om motorns bevaring också?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
ATCO:

Har gjort de grejerna du vill göra på min bil.

Sportavgas och luftfilter är enkelt att montera. Köpte avgassystemet av Ferrita (www.ferrita.se) för ca 4000 och sportluftfilter inkl avskärmning för 1500 av BSR (www.bsrab.se).
Det öppna luftfiltret + avskärmningsplåten kanske tog 15 min att montera och avgassystemet max 1 timma.

Chippade bilen hos JWR (via Qvarnis, www.itsfun.nu) för 1500, då ingick montering.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Glömde.. Ifall bilen bara är lite smått trimmad kan du lika gärna bara chippa den istället för mappa. Visst får du mer hästar av en mappning men det är knappast värt det du får betala extra
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
intressant... hur många hästar fick du ut av detta då, och framförallt märks det markant?? 7000:- e rätt ok må jag säga...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.