|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
modano |
Hallå alla BMW fantaster! Har en liten fråga till er... Har i måndags beställt en ny 520iM med nedanstående utrustning och undrar om det är något jag bör lägga till enligt er och motivering till varför... Jag funderar på byta sportpaketets alcantaraklädsel mot läder men vet inte riktigt, funderar även på antingen silver eller sterlinggrå.. kan ni ge mig råd i beslutsångesten? Utrustningen jag ska ha är: Navigator med bordmonitor HiFi DSP Elstolar med minne Elektriskt infällbara backspeglar PDC Ind. Shadowline CD-växlare El. solgardin bak Tonade rutor Värmereflekterande rutor M sportpaket Komfortpaket Svankstöd vad tycker ni? detta är min första BMW och vill ha råd och veta vad ni kan tänkas tycka... maila mig gärna på johan.dahl@swipnet.se |
| Möjligen banta bort nåt (exv navi, elstolar, värmerutor) och ta en 525i istället. | |
|
Håller med Nils-olof, skulle satsa på lite mer motor. Men om du tycker att 520:n räcker så verkar du ha fått med det mesta, personligen skulle jag dock även ta skinnklädseln samt träpaneler. Sen är ju förstås komfortstolarna väldigt sköna... + 4600 kr i kombination med elstolar och sportpaket har jag för mig och då ingår svankstöd. Appropå svankstöd, går det verkligen att kombinera med sportstolarna? Detta är vad jag tycker, hoppas du blir nöjd med bilen! /Stefan |
|
|
Märkte att jag bjudit på ett stavfel, apropå har fått ett extra p... /Stefan |
|
modano |
Hej Nils-Olof och Stefan och tack för era synpunkter ! träpaneler är inte alls i min smak så det ska vi nog hoppa över... däremot komfortstolar.. vad skiljer dessa från sportstolar ? du blandar inte ihop dem med aktiva stolar med luftkuddar i sitsen? komfortstolar kan man bara få i läder med sportpaketet så då måste jag lägga på 17700 för läder och 19700 för komfortstolar... vad tycker ni sen om färgen? är det bättre med silver pga. att den är tacksammare att underhålla och repor inte syns så väl ? mvh Johan D |
|
Komfortstolar är inte samma sak som aktiva stolar. Det känns som komfortstolen är en storlek större än sportstolen, både i sittdyna och ryggstöd. Däremot kan du inte förlänga dynan som på sportstolen, men dynan är som sagt längre från början. Vidare kan du vinkla överdelen av ryggstödet separat - mycket skönt. Det elektriska svankstödet och skjutbart mittarmstöd(!) ingår också. Skålningen i komfortstolen är såklart mindre än i sportstolen men jag tycker att den räcker till, jag kör ändå rätt "aktivt". Det andra väger upp. Jag tänkte att eftersom du redan bestämt dig för elstolar så blir inte merkostnaden för komfortstolarna så stor, elinställningen ingår ju i komfortstolarna! Om jag minns rätt så kostnaden att gå från elstolar till komfortstolar 4600 kr, rätta mig om jag har fel! Provsitt hos din BMW-handlare är mitt tips. Visserligen måste du även välja läderklädseln men det har du ju redan funderat på. När det gäller färgerna så tycker jag du har valt ut två bra färger, kanske att silver är lite mer praktiskt men å andra sida är den väldigt vanlig. Hoppas att du fick lite klarhet i stolsfrågan! /Stefan |
|
|
HAr sportstolar i 540:an, jmf med komfortstolar i gamla E38:an så sitter man betydligt mycket bättre i sportstolen. Just möjligheten att längdsjustera lårstödet är den främsta fördelen med sportst. Komfortstolen blir kort om benen. Utrustningen är bra, kanske en bränsledriven värmare också? Är skönt att slippa skrapa och dylikt. Kör du mycket och använder tfn en del så är fastmonterad tfn en bra grej. Den kör man tex med tvillingkort. Lycka till. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
modano |
hej igen och tack för alla inlägg ! eftersom jag är ganska liten til växten tror jag sportstolar kommer pasa mig bäst ändå.. som ni säger är skålningen kraftigare i sportstolen! och som många har sagt så vinner nog titansilver över sterlinggrå! mitt sista "problem" läder eller alcantara? just nu ligger övervkten på alcantaran som är jäkligt snygg (inte lika exklusiv som läder) läder är ju som alla vet kallt på vintern och varmt på sommaren... kommentarer ? mvh Johan D. |
| Jag skulle nöja mig med alcantara, både skönare och billigare. Om du skall betala själv bör du nog tänka på att mycket av all denna utrustning ger ett lågt mervärde när du skall sälja bilen. Då betraktas den antagligen "bara" som en 520i med - förvisso mycket - extra lull-lull som är svårt att få vettigt betalt extra för. Annars skulle jag överväga att gradera upp hjulen till 18-tums Krysseker 42, hellre än skinnet (10.000:- billigare oxå). Lycka till med köpet! Låter som ett snyggt och trevligt val i vilket fall. | |
|
Helt rätt, Nils-Olof! 18-tums Krysseker 42 blir väldigt snyggt! Du kommer få en härlig bil, Johan! |
|
modano |
hej igen och ännu mera tack! no krysseker 42 gllar jag inget vidare däremot polerade M5 fälgar vore inte fel.. :) har fått lite mail om vad jag ska välja och det blir alcantara! förresten ni som sett 5-serien 02 katalog, vad tycker ni o den olivgrön Individualfärgen? ska man ta en sådan istället ? ;) Johan |
@BeeMWe |
Mer lättsåld om du tar en med större motor och läder. Är det vi eller du som ska köra bilen ? :) |
|
Hej, jag har sett den olivgröna färgen som du menar, den e jättesnygg men annars e oxfordgrön fint:) Abbe |
|
|
Johan: gå till länken Länk så kan du se alla individualfärgerna om du klickar dig runt i konfiguratorn. Nyttigt? Olivgrön ser bra ut men blir som sagt säkert smutskänslig. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Modano: Det första som slår mig är varför du inte valde en 525:a istället när du ändå är i farten med att smeta på allt möjligt lull-lull till 520:n. Din 520 kommer ändå att kosta i trakterna kring 400'...Då kan det väl inte spela ngn roll om en 525:a är knappt 20' dyrare, eller? Nej, välj en 525:a, det ångrar du aldrig Lycka till, hur det än blir! |
|
|
Fast oj,oj vad bra 530:n går. Provade en 525:a innan, ångrar inte att jag köpte en 530. Hur är då 520:n? Dessutom är ju t.ex. skinn standard i 530:n! |
|
| Eller varför inte en 540 eller en M5??? Både 520 och 525 är trevliga komfortabla bilar med en motor som räcker till vardags. Det skiljer nästan hundratusen mellan en 520 och en 530. Om inte pengar och driftsekonomi hade spelat någon roll hade vi alla kört omkring i var sin M5, eller hur? Det har blivit lite hysteri kring motorer de senaste åren. Frågar någon hur många hästar det är i bilen och man svarar 170 blir man nästan utskrattad. 530 är en mycket trevlig bil men räkna inte ut 520 och 525 bara för att de är långsammare. | |
|
bjoerck< Jag är visserligen en gasglad person, därav mitt bilval. Nu är ju jag inte i samma "liga" som er andra som lagt inläggen i denna fråga då min bil är mycket äldre. Dock av vad jag hört och läst så börjar 5serien vid 525. En större motor behöver inte betyda avservärt sämre bränsleekonomi eftersom en stor motor som körs med förstånd inte behöver jobba så förtvivlat som en mindre. Att jag inte valde en ännu större motor beror på att det blir automat då och att de är så ovanliga och speciella att delar kostar så mycket mer till dem. MVH /Nyfrälst BMW fantast. |
|
| Jag tror Modano kommer att stortrivas i sin 520, en 525a är inte heller något krutåk så en fullsmetad 520 duger nog lika bra som en klent utrustad 525, ligger man och kryssar på landsvägar och inte har ett så stort behov att köra om hela tiden så blir nog 520:n bra... gillar man däremot att sitt klistrad i ryggstödet när man växlar ner och ger fulla spjäll då räcker inte 525an till heller. | |
|
Jo, troligtvis kommer Modano stortrivas, utseende mässigt så blev jag kär i nya Msport paketet direkt, den ser dubbelt så bred ut som min, trotts att det bara skiljer 5cm! Och inredning, komfort m.m. ska vi ju inte tala om, det är ju en BMW så självfallet är det i toppklass! MVH /Nyligen BMW frälst |
|
modano |
ännu en gång tack för alla kommentarer. bilen är som sagt beställd och alla mina tvivel är som bortblåsta tack vare Er! det blir ej läder och färgen blir silver, all annan utrsutning som nämnts kommer sitta i. Vet ni förresten att om man beställer en 520 innan året är slut bjuder BMW på komfortpaket och metallic. Alla handlare informerar ej om detta !!! Gäller enbart 520!! mvh Johan Dahl |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.