AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Göra en E39 sportigare...

St
130
Stefan T
M135i -13
Hej,

Min far har han en E39 årmodell 01 som han till stora delar är mycket nöjd med. Den enda stora invändningen mot bilen är, eftersom den inte har sportchassi, att han upplever den som lite väl mjuk i chassit.

Frågan är alltså hur man åtgärdar detta på bästa sätt? Det vi har funderat på är att gå upp från standard 16" till 18" och/eller sätta på ett chassikit från en välkänd tillverkare. I vilken ände ska man börja? Räcker det det med byta hjulen för att få lite mer stuns i vägegenskaperna?

/Stefan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror du märker mer av att byta fjädrar och stötdämpare.

///Jesper

BMWCS #5494
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Att sätta på ett chassikit och därmed sänka bilen ger säkerligen mer, men även med 18" bör du uppleva en viss förstyvning. Andra positiva effekter är ju utseendet 18" gör ju mer för bilens exteriör även om en sänkning bidrar med.
Dessutom med tanke på hur vägar och vägbulor byggs i det här landet så kan det ju vara skönt att behålla bilens höjd om man inte vill skrapa i. Själv har jag sportchassi och så snart jag slutat veckopendla så åker mina 18" på bilen med.
Sänkningen med sportchassi är ju ganska blygsam, 15-20mm men det har faktiskt tagit i någon enstaka gång. Det finns ju kit som inte sänker mer än så men vanligast är väl runt 40mm och det vet jag inte om jag skulle vilja ha.

Hej
Jag tycker att sportchassi (M-chassi) är en bra kompromiss mellan komfort och sportighet på E39, känns stabilt utan att vara stötigt. Kör med 18" oxå.

Att sänka bilen ca: 40mm + hårda sportdämpare kan nog bli i stummaste laget, komforten blir tydligt lidande.
Ha kvar org-dämparna och sänk måttligt (15 till 30), det räcker.

Är inte m-chassi ca:30mm lägre?

/Lazze
Länk
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag monterade mina 10" breda 18":are och jag lovar det blev skillnad.

Man hör ett härligt ljud från däcken och det har blivit något styvare som någon beskrev tidigare.

När man byter från vinter 15" till 18" hela bilen känns som en ny bil. Du kommer att våga köra mycket fortare i kurvor och sånt!
St
130
Stefan T
M135i -13
Verkar som det blir bäst att börja med fälgar, det kanske räcker för bilen ska bli tillräckligt fast i hullet. :)

Tack för era synpunkter!

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.