AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
754

Airbaglampa ihop med "Bramslicht prufen"

Har sokt efter detta i forumet men tar upp det igen da det inte bara beror airbagen utan helmuts (min 528i - 98) klagande over bramslicht prufen" Dessa tva problem uppstod samtidigt.

Ledande fraga: Vad ar "bramslicht prufen" (ar inte saker pa att det ar rattstavat da grafiken ar lite halvtaskig pa displayen)
Jag har kontrollerat alla lysen och allt fungerar som det skall.
Och varfor uppstar dessa tva fel samtidigt ? Vad jag har last sa brukar airbagen bli urkopplad da da sensorerna i satet inte fungerar. Men varfor samtidigt och finns det ett bra och enkelt satt att kolla om man verkligen maste aka in pa verkstaden och byta sensorer? For i manga fall sa var det uppenbarligen inte det felet som orsakade lysande airbaglampa.

Tacksam for alla svar, kommentarer och ovriga erfarenheter.

Mvh
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bramslicht tycker jag låter som bromsljus, har du kollat så att den tredje höga bromsljuset funkar till att börja med ?? Lätt att glömma detta. Byta till nya bromsljuslampor i bakljusen, så att det inte sitter en ny och gammal i respektive bromsljus.
Om det nu betyder bromsljus,?? så börja med det, airbagen ska inte ha nått samband om det inte blivit nått error i ljusmodulen.

///MVH Hasso
Länk
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Bremslicht prufen betyder faktiskt pröva bromsljusen. Kolla alla bromsljus, och byt glödlampor vid behov - helst alla på en gång.
Om check controllen fortsätter med sina meddelanden, kolla också avbrytaren, som sitter ovanför pedalen.
Sammankopplingen till airbaglampan - antingen ren slump eller eventuellt dålig jordning någonstans, tippar jag.
Jag fick upp det meddelandet i min bil förra året alltså "bremslicht prüfen" tog lös glödlampan och rengjorde kontaktytorna,och
sedan har inte meddelandet återkommit.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Tack for alla hjalpsamma svar! Jag tar till mig all information och kontrollerar bromljusen annu en gang. Airbagen ar ett litet mysterie i sig. Ev blir det verkstad pa det.

Mvh
Markus
52
447
528:n
528i -96
Hej! Letade febrilt efter felet förra året. Det var som inlägget ovan påpekade- Bromsljuset i mitten.....Lätt att glömma......Lycka till!
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
När jag kollade bromsljussäkringen för att utesluta fel på lampor etc så drog jag ut säkringen och startade tändningen och vips så tändes airbaglampan. Airbaglampan förblev dock tänd när säkringarna sattes tillbaka. Fick åka in på BMW och släcka felkoden i Airbag systemet.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkring 41 är både till airbagen , bromsljus, farthållare,ljusmodul,
så det finns tydligen en gemensam nämnare.

Elwweeman. Jepp du gjorde standardblunder, bara att åka och nolla bort, hos BMW eller annan diagnosställe.

Lägga airbag och en ljus på samma säkring, vilken idioti.
skulle bromljuset orsaka en fel, så slås då airbagsystemet ut och du åker oskyddat. Måste kolla schemat vid tillfälle om någon tänkt till rejält :))

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.